GRA660 - KALİGRAFİ ARAŞTIRMALARI
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
KALİGRAFİ ARAŞTIRMALARI | GRA660 | 1. Yarıyıl | 3 | 2 | 4 | 7 |
Önkoşul(lar)-var ise | - | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | ||||||
Dersin sorumlusu(ları) | Doç. Banu Bulduk Türkmen | |||||
Dersin amacı | Kaligrafinin kökensel anlamı güzel yazıdır (Jean, 2004, s. 162). Bir başka tanımla, harflerin doğru biçimlerini, aralarındaki oranları ve boşlukları, belirli kurallara göre düzenleyerek güzel ve zarif yazı yazma sanatıdır. Yazı, fayda amacı taşımakta ve okutma kaygısıyla oluşturulmakta iken, kaligrafi yazıdan gelişmiş olup, estetik kaygıların ön plana çıktığı bir resimleme dili / sanat değeri yüksek tasarım olarak tanımlanabilmektedir. Yazı temelde işlevsel bir amaca hizmet etmekle birlikte farklı sanat dallarının üslupsal gelişimleriyle de yakından ilgilidir. Yazının sanat nesnesi haline getirilmesinde kaligrafinin önemi yadsınamaz bir gerçektir. Sanatsal yazının estetik kaygıyla oluşturulması bu dersin amacı çerçevesinde ele alınmaktadır. Yazının temel oluşumlarından kaligrafi sanatının araştırılması, deneyimlenmesi ve deneysel üretim teknikleri geliştirilmesi, dersin başlıca sorunsalıdır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Dersin içeriğinde, kaligrafi sanatının başlangıcından günümüze değin gelişim süreci ele alınmakta, modern kaligrafinin grafik tasarım ile ilişkisi proje çerçevesinde değerlendirilmektedir. Kaligrafinin yazıdan öte bir sanat olarak değerlendirilmesi, iletişim görevinin az olmasıyla ilişkilidir. Bu durum kaligrafinin metin okutma kaygısından uzak estetik duyarlılığı yüksek eserler oluşumunu destekler. Belirli bir yazma becerisi ve işlerliği gerektiren kaligrafi deneyimi, birçok kültürde önemli bir yere sahiptir. Kültürlere göre farklılık gösteren ve dönüşen kaligrafi araştırmaları, ders kapsamında ele alınan problemlerdendir. Geliştirilen projeler kapsamında teknik incelemeler yapılmakta, konunun en doğru biçimde ve doğru yöntemle ele alınması sağlanmakta, kaligrafi sanatına katkısı gözetilerek tasarımlar gerçekleştirilmektedir. | |||||
Kaynaklar | 1. Jean, G. (2004). Yazı insanlığın belleği. Ankara: Yapı Kredi Yayınları. 2. Ambrosse, G. (2014). Grafik tasarımda tipografi. I?stanbul: Literatu?r Yayınları. 3. Bringhurst, R. (1997). The elements of typographic style. Canada: Hartley&Marks. 4. Faulmann, C. (2015). Yazı kitabı. I?stanbul: I?s? Bankası. 5. Gnanadesikan, A. (2009). The writing revolution; cuneiform to the internet. New Jersey: Wiley-Blackwell. 6. Harris, D. (1995). The art of calligraphy. London: Toppan Printing. 7. Heller, S. (2006). Handwritten : expressive lettering in the digital age. New York: Thames & Hudson. 8. Hollis, R. (2001). Graphic design a concise history. London: Themes & Hudson. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 10 |
Sunum | 0 | 10 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 0 | 30 |
Genel sınav | 0 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 14 | 196 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 3 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 0 | 0 | 0 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 0 | 0 | 0 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü | 17 | 14 | 196 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek