GRA660 - KALİGRAFİ ARAŞTIRMALARI

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
KALİGRAFİ ARAŞTIRMALARI GRA660 1. Yarıyıl 3 2 4 7
Önkoşul(lar)-var ise-
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri 
Dersin sorumlusu(ları)Doç. Banu Bulduk Türkmen 
Dersin amacıKaligrafinin kökensel anlamı güzel yazıdır (Jean, 2004, s. 162). Bir başka tanımla, harflerin doğru biçimlerini, aralarındaki oranları ve boşlukları, belirli kurallara göre düzenleyerek güzel ve zarif yazı yazma sanatıdır. Yazı, fayda amacı taşımakta ve okutma kaygısıyla oluşturulmakta iken, kaligrafi yazıdan gelişmiş olup, estetik kaygıların ön plana çıktığı bir resimleme dili / sanat değeri yüksek tasarım olarak tanımlanabilmektedir. Yazı temelde işlevsel bir amaca hizmet etmekle birlikte farklı sanat dallarının üslupsal gelişimleriyle de yakından ilgilidir. Yazının sanat nesnesi haline getirilmesinde kaligrafinin önemi yadsınamaz bir gerçektir. Sanatsal yazının estetik kaygıyla oluşturulması bu dersin amacı çerçevesinde ele alınmaktadır. Yazının temel oluşumlarından kaligrafi sanatının araştırılması, deneyimlenmesi ve deneysel üretim teknikleri geliştirilmesi, dersin başlıca sorunsalıdır.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. 1. Kaligrafi hakkında bilgilenir ve yazma deneyimini doğru kaynaklar ile öğrenmeyi öğrenir. 2. Kaligrafi temelli deneysel malzemelerle özgün teknikler keşfeder.
  2. 3. Konu temelli kaligrafik tasarımlar ve kompozisyonlar oluşturur. 4. Kaligrafinin tekniğini ve disiplinini tanır, uygular ve üretir.
  3. 5. Kaligrafinin temel çalışma alanlarını tanır. 6. Kaligrafi sanatçıları ve özgün yorumları / tavırları keşfeder.
  4. 7. Kaligrafinin kullanım alanlarını öğrenir. 8. Yazı ile görsel oluşturma deneyimi edinir.
  5. 9. Kaligrafi ile grafik tasarım ilişkisini kurar. Kaligrafi sanatını deneyimler, geliştirir ve deneysel çalışmalar üreterek tasarımlarında kullanır.
Dersin içeriğiDersin içeriğinde, kaligrafi sanatının başlangıcından günümüze değin gelişim süreci ele alınmakta, modern kaligrafinin grafik tasarım ile ilişkisi proje çerçevesinde değerlendirilmektedir. Kaligrafinin yazıdan öte bir sanat olarak değerlendirilmesi, iletişim görevinin az olmasıyla ilişkilidir. Bu durum kaligrafinin metin okutma kaygısından uzak estetik duyarlılığı yüksek eserler oluşumunu destekler. Belirli bir yazma becerisi ve işlerliği gerektiren kaligrafi deneyimi, birçok kültürde önemli bir yere sahiptir. Kültürlere göre farklılık gösteren ve dönüşen kaligrafi araştırmaları, ders kapsamında ele alınan problemlerdendir. Geliştirilen projeler kapsamında teknik incelemeler yapılmakta, konunun en doğru biçimde ve doğru yöntemle ele alınması sağlanmakta, kaligrafi sanatına katkısı gözetilerek tasarımlar gerçekleştirilmektedir. 
Kaynaklar1. Jean, G. (2004). Yazı insanlığın belleği. Ankara: Yapı Kredi Yayınları.
2. Ambrosse, G. (2014). Grafik tasarımda tipografi. I?stanbul: Literatu?r Yayınları.
3. Bringhurst, R. (1997). The elements of typographic style. Canada: Hartley&Marks.
4. Faulmann, C. (2015). Yazı kitabı. I?stanbul: I?s? Bankası.
5. Gnanadesikan, A. (2009). The writing revolution; cuneiform to the internet. New Jersey: Wiley-Blackwell.
6. Harris, D. (1995). The art of calligraphy. London: Toppan Printing.
7. Heller, S. (2006). Handwritten : expressive lettering in the digital age. New York: Thames & Hudson.
8. Hollis, R. (2001). Graphic design a concise history. London: Themes & Hudson. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler010
Sunum010
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar030
Genel sınav050
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı00
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı00
Toplam0

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 14 196
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama300
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)000
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje000
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi000
Genel sınava hazırlanma süresi000
Toplam İş Yükü1714196

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek