BİS662 - SAĞLIKTA VERİ BİLİMİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
SAĞLIKTA VERİ BİLİMİ BİS662 2. Yarıyıl 3 0 3 7
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Uygulama-Alıştırma
Proje Tasarımı/Yönetimi
 
Dersin sorumlusu(ları)Dr. Öğr. Üyesi Osman DAĞ, Prof. Dr. Erdem KARABULUT, Öğr. Gör. Dr. H. Yağmur ZENGİN 
Dersin amacıR yazılımında temel kavramları, veri okumayı ve okunan verinin nasıl işleneceğini öğretmek, ileri düzeyli veri görselleştirme araçlarını ve etkileşimli grafikleri sağlık alanında uygulamalı olarak anlatarak veriyi ileri düzeyli olarak görselleştirme becerisi kazandırmak, öğrencilere kendi fonksiyonlarını yazma becerisi kazandırmak, R yazılımı üzerinde tekrarlanabilir araştırma araçlarını öğreterek araştırma raporunun veri değişimi durumunda raporun tekrar edilmesini sağlamak, sağlık verilerini makine öğrenmesi ile modellemek ve model performanslarını karşılaştırmak, yeni gelişen teknolojileri öğreterek öğrencinin R yazılımında özellikle yazılım bilgisi yüksek olmayan araştırmacılar için yazılım geliştirme becerisi kazandırmaktır. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. R yazılımında veri okutma ve okutulan veriyi işleme becerisi kazanma.
  2. İleri düzey veri görselleştirme becerisi kazanma.
  3. Kendi R fonksiyonunu yazma becerisi kazanma.
  4. Tekrarlanabilir araştırma yapma becerisi kazanma.
  5. Sağlık verilerini makine öğrenmesi ile modelleme becerisi kazanma.
  6. Sağlık çalışmalarında karar destek sistemleri geliştirme aşamasında internet tabanlı yazılım geliştirme becerisi kazanma.
Dersin içeriği- Veri okuma ve temel kavramlar
- Veri işleme
- İleri düzey veri görselleştirme
- Etkileşimli grafikler
- R'da fonksiyon yazımı
- Tekrarlanabilir araştırma
- Sağlık verilerini makine öğrenmesi ile modellemek ve modelleme performanslarının karşılaştırılması
- Yeni gelişen teknolojiler ile R programında internet tabanlı yazılım geliştirme
 
Kaynaklar1. Mailund, T. (2017). Beginning Data Science in R, Apress, Berkeley, California.
2. Peng, R.D. (2015). Report Writing for Data Science in R, available at https://books.google.com.tr.
3. Peng, Roger D. (2016). R programming for data science. Leanpub.
4. Robert, C.P., Casella, G. (2010). Introducing Monte Carlo Methods with R, Springer.
5. Caffo, B. (2015). Regression models for data science in R. A companion book for the Coursera Regression Models class.
6. Rizzo, M.L. (2008) Statistical Computing with R, Boca Raton : Chapman & Hall/CRC.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaR yazılımında temel kavramlar ve veri okuma
2. HaftaSağlıkta veri işleme: Büyük verilerle çalışma
3. Haftaİleri düzey veri görselleştirme
4. HaftaEtkileşimli grafikler
5. HaftaR yazılımında "built-in" fonksiyonları
6. HaftaFarklı amaçlar için fonksiyon yazımı
7. HaftaYazılan fonksiyonun farklı senaryolar için genelleştirilmesi
8. HaftaAra Sınav
9. HaftaR Markdown'a giriş
10. HaftaTekrarlanabilir araştırma
11. HaftaKlinik karar destek sistemleri için sağlık verilerini makine öğrenmesi algoritmaları ile modelleme ve model performanslarını karşılaştırma
12. HaftaShiny platformu
13. HaftaKlinik karar destek sistemleri için internet tabanlı yazılım geliştirme
14. HaftaProje Sunumu
15. HaftaFinal Sınavına Hazırlık
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)
Laboratuar
Uygulama
Alan Çalışması
Derse Özgü Staj (Varsa)
Ödevler415
Sunum15
Projeler115
Seminer
Ara Sınavlar115
Genel sınav150
Toplam
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı750
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0
Uygulama0
Derse özgü staj (varsa)0
Alan Çalışması0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14228
Sunum / Seminer Hazırlama11010
Proje13030
Ödevler41040
Ara sınavlara hazırlanma süresi12525
Genel sınava hazırlanma süresi13535
Toplam İş Yükü36115210

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Biyoistatistik yüksek lisans diplomasına sahip bir uzman; araştırmanın planlaması, yürütülmesi ve sonuçlandırılması aşamalarında sorumluluk alabilmesi için yeterli kuramsal bilgiye sahiptir, literatürü ve güncel çalışmaları yakından izler.   X 
2. Biyoistatistik yüksek lisans diplomasına sahip bir uzman; biyoistatistik bilim alanı ve alan dışı konulara eleştirel bir gözle bakar. Gerek ders saatinde gerekse ders saati dışında ders konularına, yapılan sunumlara, seminerlere, katıldığı kongre veya sempozyumlarda karşılaştığı çalışmalara ve bilimsel makalelere ilişkin sorular sorar ve eleştirel bir bakış açısı kazanır.    X
3. Biyoistatistik yüksek lisans diplomasına sahip olan bir uzman; uygun istatistiksel çözümlemelere karar verebilmesi ve sonuçları doğru irdeleyebilmesi için yeterli kuramsal ve uygulamalı istatistik bilgisine sahiptir.   X 
4. Biyoistatistik yüksek lisans diplomasına sahip bir uzman; yeterli bilgisayar bilgisine ve istatistiksel yazılımları kullanma becerisine sahiptir. Aday; verilerin analiz öncesinde amaca uygunluğunu denetler, kullanılacak istatistiksel yazılımda veri girişi, düzenlemesi ve veri yönetimi konusunda yaşanacak sorunlara ve amaca uygun, doğru analiz yöntemini belirleme gibi problemlere uygun çözüm önerileri getirir.    X
5. Biyoistatistik yüksek lisans diplomasına sahip olan uzman; çalıştığı alana ilişkin bilgilerini; tartışmalara katılım-katkı, tez danışmanı ile bilgi alış verişi, makale tartışması ve seminer sunumu yolu ile başkalarına uygun şekilde aktarır.   X 
6. Biyoistatistik yüksek lisans diplomasına sahip bir uzman; danışmanlık yapacağı çalışmalarda yöntem önerilerinde bulunur, araştırma planlaması yapar, yönlendirici olur, araştırma raporu hazırlar.    X
7. Biyoistatistik yüksek lisans diplomasına sahip bir uzman; bilimsel doğruluk ve istatistiksel etik değerlere uygun hareket eder. Bir araştırmanın sonucuna etki edebilecek, bilerek ya da bilmeyerek yapılmış yanlılık kaynaklarını öngörebilecek istatistiksel bilgi alt yapısına sahiptir. Araştırmaların her aşamasında yapılabilecek bilinçli ya da bilinçsiz yan tutmalara karşı dikkatli ve uyarıcıdır.    X
8. Biyoistatistik yüksek lisans diplomasına sahip bir uzman; bağımsız olarak çalışabilmesi için; bir öğretim üyesi gözetiminde bölüm içerisinde yapılan bir danışmanlık hizmetine katkıda bulunur, danışman öğretim üyesi ile birlikte kongrelere sözlü bildiri ya da poster ile katılır ve bir projede görevlendirilebilir.    X
9. Biyoistatistik yüksek lisans diplomasına sahip bir uzman; multi-disipliner bir çalışma içerisinde yer almaya hazırdır. Mesleki anlamda başkalarıyla ilişkiye geçer; ödev, seminer, proje ve danışmanlık hizmetlerinde bir grup içerisinde çalışır, aynı ekip içerisinde yer alan kişilere iş verebilme yeteneği kazanır.    X
10. Biyoistatistik yüksek lisans diplomasına sahip bir uzman; biyoistatistik alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlar, değişik araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez yapar ve çözüm önerileri getirir.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek