TDE791 - SÖZLÜKÇÜLÜĞE GİRİŞ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
SÖZLÜKÇÜLÜĞE GİRİŞ TDE791 Güz 3 0 3 10
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
 
Dersin sorumlusu(ları)Anabilim Dalı öğretim üyeleri 
Dersin amacıBir dilin veya karşılıklı olarak daha fazla dillerin söz varlığını sözlük biçiminde ortaya koymak üzere yöntemleri araştırma; sözlük hazırlama, yazma ilkelerini, kurallarını geliştirme ve uygulama alanına çıkarma ilkelerini incelemek.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersi alan öğrenci; -Sözlükçülük ve sözlük çeşitleri hakkında bilgi sahibi olur. -Sözlükçülük ile birlikte söz varlığı, etimoloji gibi kavramları öğrenir.
Dersin içeriğiSözlükçülüğün tarihi, ilk sözlükler, sözlüklerin yazılma teknik ve metotları, terimler.  
KaynaklarAKALIN, Şükrü Halûk. (2010). Sözcük Bilimi ve Sözlükçülük. Türk Dili Dil ve Edebiyat Dergisi, C. XCVIII, S. 698, Şubat 2010, s. 162-169. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
AKALIN, Şükrü Halûk. (2010). Sözlüğün Tarihi. Türk Dili Dil ve Edebiyat Dergisi, C. XCVIII, S. 699, Mart 2010, s. 268-279. Ankara: TDK.
ATKINS, B. T. Sue, RUNDELL, Michael. (2008). The Oxford Guide to Practical Lexicography. Oxford University Press.
BÉJOINT, Henri. (2010). The Lexicography of English from origins to present. Oxford University Press. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaSözlükçülük ve sözlük bilimi terimleri üzerine
2. HaftaSözlükçülüğün tarihi. Dünya sözlükçülük tarihine giriş
3. HaftaYeryüzünde ilk sözlükler
4. HaftaSözlükçülükte gelişmeler
5. Haftaİki dilli sözlükler
6. HaftaAra sınav
7. HaftaÇok dilli sözlükler
8. HaftaSözlük hazırlama yöntemleri
9. HaftaDerlem dil bilimi ve sözlükçülük
10. HaftaDerlem tabanlı sözlük hazırlama yöntemleri
11. HaftaAra sınav
12. HaftaSözlükçülükte maddebaşılama
13. HaftaSözlükçülükte tanımlama
14. HaftaSözlükçülükte tanıklama
15. HaftaGenel sınava hazırlık
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler810
Sunum710
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar220
Genel sınav160
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı140
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı160
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)12448
Sunum / Seminer Hazırlama71070
Proje000
Ödevler8864
Ara sınavlara hazırlanma süresi22550
Genel sınava hazırlanma süresi12626
Toplam İş Yükü4476300

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Türk diline ilişkin temel kavramlara, kavramlar arası ilişkilere, temel kuramlara ve kuramların inşa edilme biçim ve yöntemlerine bilgisine ileri düzeyde hakimdir.    X
2. Tarihi süreç içerisinde yer alan Türk ağız ve lehçelerine çeşitli dilbilimsel kuramlarla yaklaşır, ileri düzeyde değerlendirmelerde bulunur.    X
3. Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır.    X
4. Disiplinlerarası düşünür, sorgular, yorumlar ve değerlendirir.    X
5. Güncel bilgi ve yaklaşımları takip eder ve bunları eleştirel ve sorgulayıcı bir yaklaşımla değerlendirir.    X
6. Alanına ilişkin sorun tespiti ve çözümünde ekip çalışmasına katılır ve bilgi paylaşımında bulunur    X
7. Toplumsal, kültürel, bilimsel ve mesleki etik ilkeleri bilir ve bunlara uygun davranır.    X
8. Alan bilgisini mesleki ve gündelik yaşamda kullanır.    X
9. Eğitim düzeyini bir üst aşamaya taşıyabilir.     X
10. Türk dili ile ilgili kaynakları etkili kullanır.    X
11. Türk kültürüne ileri düzeyde hakimdir. Tarihi-toplumsal ve sosyal olayları bilir.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek