BIN785 - İLERİ MAKİNE ÖĞRENMESİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
İLERİ MAKİNE ÖĞRENMESİ BIN785 Herhangi Yarıyıl/Yıl 2 2 3 9
Önkoşul(lar)-var ise-
Dersin Diliİngilizce
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Erdem Karabulut 
Dersin amacıMakine öğrenmesi ile ilgili temel kavramlara giriş yapılır ve kullanılan yöntemler anlatılır. Verideki karmaşık örüntü/yapıları belirlemek ve karar vermek için elde edilen veriye dayalı olarak otomatik öğrenen algoritmalar geliştirmektir. Danışmanlı (supervised), danışmansız (unsupervised) ve Bayesci (Bayesian) öğrenme algoritmaları ders kapsamındaki temel konulardandır. Bu yöntemlerin sağlık bilimlerinde, özellikle biyoinformatik alanında kullanımı anlatılır.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Öğrenciler bu dersin sonunda aşağıdaki özellikleri kazanacaktır; ? Danışmanlı, danışmansız ve bayesci öğrenme yöntemlerini öğrenir. ? Uygun yöntemlerin nasıl seçileceğini öğrenir ? En uygun yöntemi yazılımlar yardımıyla uygular ? Farklı yöntemlerin sonuçlarını karşılaştırır ? Yöntemlerin sonuçlarını yorumlar
Dersin içeriği? Makine öğrenmesinde Temel Kavramlar
? Bootstrap ve Çapraz Geçerlilik
? Topluluk Yöntemleri (Bagging ve Boosting Algoritmaları)
? Yapay Sinir Ağları
? Derin öğrenme
? Naive Bayes Yöntemi
? Genetik Algoritmalar
? Kohonen Kümeleme Algoritması ve Uygulaması
? Görüntü İşlemede Temel Kavramlar
? Mikroarray Veriler ve Makine Öğrenmesi
? Danışmansız Öğrenmeye Dayalı Sınıflama Teknikleri 
Kaynaklar1. The Elements of Statistical Learning: Data Mining, Inference, and Prediction. Hastie T, Tibshirani R, and Friedman J. Second Edition, Springer, USA 2009.
2. Introduction to Machine Learning. Ethem Apaydın. The MIT Press, Cambridge, MA 2004.
3. Machine learning in bioinformatics. Edited by Yan-Qing Zhang, Jagath C. Rajapakse. John Wiley & Sons, Inc., Hoboken, New Jersey 2009.
4. Pattern Recognition and Machine Learning. Christopher M. Bishop. Springer, Singapore 2006.
5. Data mining: Practical machine learning tools and techniques. Ian H.Witten and Eibe Frank. ? 2nd ed. Elsevier Inc. San Francisco, CA 2005. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaMakine Öğrenmesinde Temel Kavramlar
2. HaftaBootstrap ve Çapraz Geçerlilik
3. HaftaTopluluk ;Yöntemleri (Bagging ve Boosting Algoritmaları)
4. HaftaYapay Sinir Ağları-1
5. HaftaYapay Sinir Ağları-2
6. HaftaDerin Öğrenme
7. HaftaNaive Bayes Yöntemi
8. HaftaAra sınav
9. HaftaGenetik Algoritmalar
10. HaftaKohonen Kümeleme Algoritması ve Uygulaması
11. HaftaGörüntü İşlemede Temel Kavramlar
12. HaftaAra sınav
13. HaftaMikroarray Veriler ve İstatistiksel Öğrenme
14. HaftaDanışmansız Öğrenmeye Dayalı Sınıflama Teknikleri
15. HaftaGenel sınava hazırlık
16. HaftaFinal Sınavı

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler210
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar240
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı450
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama14228
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)148112
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje000
Ödevler224
Ara sınavlara hazırlanma süresi22040
Genel sınava hazırlanma süresi15858
Toplam İş Yükü4792270

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Science Direct, PubMed, ISI gibi elektronik veri tabanlarını, basılı kitap ve süreli yayınları amacına yönelik olarak kullanabilmelidir.    X
2. Temel biyoinformatik analiz yöntemlerini bilecek ve araştırmalarda uygun şekilde kullanacaktır.    X
3. Biyoinformatik disiplinler arası bir bilim olduğundan, grup çalışma düzenine uyum sağlayabilecek ve diğer kişiler ile iyi iletişim kurabilecek, onların sorunlarını anlayabilecektir.    X
4. Internet kullanımı, alanındaki yenilikleri takip edebilecek ve istediği bilgiye ulaşabilecek düzeyde olmalı, kütüphane kaynaklarına erişimi ise üst düzeyde olmalıdır.    X
5. Teknik-bilimsel gelişimi için ders projeleri hazırlayacak, seminerler ve genaraştırma analizler için danışmanlık hizmetleri verecek, makale tartışması, kongre ve kurslara katılacaktır.    X
6. Güncel gelişmelerin etkisini kendi araştırma konusu dışında da gözleyebilecektir.    X
7. R, Phyton, Linux gibi programa dilleri ve Bioconductor, BLAST, PLINK, GATK gibi biyoinformatik programları kullanabilecektir. Temel programcılık mantığını bilecektir.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek