KHK639 - MUKAYESELİ HUKUKTA YÜRÜTMENİN DÜZENLEME YETKİSİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
MUKAYESELİ HUKUKTA YÜRÜTMENİN DÜZENLEME YETKİSİ | KHK639 | 1. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 7 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Rapor Hazırlama ve/veya Sunma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Anabilim Dalı Öğretim Üyeleri | |||||
Dersin amacı | Bu ders kamu hukukunun farklı alanlarda uzmanlaşan öğrenciler için, yürütmenin düzenleme yetkisi hakkında bir perspektif oluşturmayı amaçlamaktadır. Derste kuvvetler ayrılığı prensibinin kabulüne rağmen zamanla yürütme organına kural koyma yetkisinin nasıl tanındığının izleri sürülecek, akabinde günümüzde farklı sistemlerde uygulama alanı bulan rejimler araştırılmak suretiyle bugünkü görünüm ortaya konulacaktır. Son olarak düzenleme gücünün Türkiye?deki gelişim çizgisi ve bugünkü görünümü hukuki rejimi itibariyle tartışılacaktır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Kuvvetler ayrılığı, yürütme organı, yürütmenin düzenleyici işlemleri, kararnameler | |||||
Kaynaklar | Fendoğlu, Hasan Tahsin: ?Cumhurbaşkanlığı Kararnamelerinin Denetimi (Karşılaştırmalı)?, Ord. Prof. Dr. Ali Fuat Başgil Armağanı, On İki Levha Yayınları, İstanbul, 2018. Güller, Abdülsamet: Cumhurbaşkanlığı Kararnameleri Türkiye ve Fransa Mukayesesi, Yetkin Yayınları, Ankara, 2020. Söyler, Yasin: Yeni Başkanlık Sisteminde Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi, Seçkin Yayınları, Ankara, 2018. Aslan, Volkan: Karşılaştırmalı Anayasa Hukukunda ve Türkiye?de Devlet Başkanının Kararname Yetkisi, On İki Levha Yayınları, İstanbul, 2019. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Giriş: Dersin Tanıtımı |
2. Hafta | Temel Kavramlar ve Kuvvetler Ayrılığı |
3. Hafta | Yürütmenin Düzenleme Gücünün Birinci Aşaması Olarak Tali Düzenleme Yetkisi |
4. Hafta | İkinci Aşama: Yasama Organının Yetkilendirmesi Üzerine Düzenleme Yetkisi |
5. Hafta | Üçüncü Aşama: Asli Düzenleme Yetkisi |
6. Hafta | Fransada Yürütmenin Düzenleme Yetkisi |
7. Hafta | ABDde Yürütmenin Düzenleme Yetkisi |
8. Hafta | Latin Amerika Ülkelerinde Düzenleme Yetkisinin Görünümü |
9. Hafta | Ara sınav |
10. Hafta | Parlamenter Sistem Örneklerinde Düzenleme Araçları |
11. Hafta | Türkiyede Düzenleme Yetkisinin Tarihi Gelişim Çizgisi |
12. Hafta | 2017 Anayasa Değişiklikleri Öncesi |
13. Hafta | 2017 Anayasa Değişiklikleri Sonrası |
14. Hafta | Cumhurbaşkanlığı Kararnamelerinin Hukuki Rejimi ve Denetimi |
15. Hafta | Genel Sınava Hazırlık |
16. Hafta | Genel Sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 40 |
Genel sınav | 1 | 60 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 5 | 70 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 30 | 30 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 68 | 68 |
Toplam İş Yükü | 30 | 106 | 210 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Bilgi kaynaklarına ulaşma, bilimsel verileri kullanma, karşılaştırma, yorumlama, sonuç çıkarma ve uygulayabilme becerisine sahip olur. | X | ||||
2. Hukuk bilimi ve hukuk sistemleri ile bireylerin ve toplumların haklarının tarihsel gelişim süreci ve bu süreçte kabul edilen temel metinler hakkında bilgi sahibi olur ve modern hukuk kazanımlarını yorumlayabilecek tarihsel bilgi birikimine sahip olur. | X | ||||
3. Birey-devlet arasındaki ilişkileri düzenleyen hukuk kurallarına hâkim olur ve bu kuralları yorumlayabilme becerisine sahip olur. | X | ||||
4. Bilgi teknolojilerini ve ders malzemelerini öğretme-öğrenme sürecinde etkili olarak kullanır. | X | ||||
5. Çağdaş hukuki yaklaşımlar çerçevesinde güncel hukuki sorunları çözebilme becerisine sahip olur. | X | ||||
6. Ulusal ve uluslararası düzeyde mesleğin gerektirdiği tüm özellikleri en iyi şekilde yansıtacak anlayış ve bilgi düzeyine sahip olur. | X | ||||
7. Ekonomik ve finansal mekanizmalara ilişkin hukuki düzenlemelere ve uygulamalara hâkim olur. | X | ||||
8. Bireysel olarak ve topluluk önünde kendini ifade edebilme becerisine sahip olur. | X | ||||
9. Evrensel hukuk bilgisini kullanma, karşılaştırma ve uygulayabilme becerisine sahip olur. | X | ||||
10. Hukukun ulusal ve uluslararası boyutlarını, mahkeme içtihatları ve uygulamaları takip etmek suretiyle anlama ve işleme becerisine sahip olur. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek