KHK639 - MUKAYESELİ HUKUKTA YÜRÜTMENİN DÜZENLEME YETKİSİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
MUKAYESELİ HUKUKTA YÜRÜTMENİN DÜZENLEME YETKİSİ KHK639 1. Yarıyıl 3 0 3 7
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
 
Dersin sorumlusu(ları)Anabilim Dalı Öğretim Üyeleri 
Dersin amacıBu ders kamu hukukunun farklı alanlarda uzmanlaşan öğrenciler için, yürütmenin düzenleme yetkisi hakkında bir perspektif oluşturmayı amaçlamaktadır. Derste kuvvetler ayrılığı prensibinin kabulüne rağmen zamanla yürütme organına kural koyma yetkisinin nasıl tanındığının izleri sürülecek, akabinde günümüzde farklı sistemlerde uygulama alanı bulan rejimler araştırılmak suretiyle bugünkü görünüm ortaya konulacaktır. Son olarak düzenleme gücünün Türkiye?deki gelişim çizgisi ve bugünkü görünümü hukuki rejimi itibariyle tartışılacaktır. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Dersin sonunda öğrenciler dünyada ve Türkiye?de yürütme organının düzenleme yetkisinin doğuş, gelişim ve dönüşüm seyri hakkında karşılaştırmalı bir birikime kavuşacaktır.
Dersin içeriğiKuvvetler ayrılığı, yürütme organı, yürütmenin düzenleyici işlemleri, kararnameler 
KaynaklarFendoğlu, Hasan Tahsin: ?Cumhurbaşkanlığı Kararnamelerinin Denetimi (Karşılaştırmalı)?, Ord. Prof. Dr. Ali Fuat Başgil Armağanı, On İki Levha Yayınları, İstanbul, 2018.

Güller, Abdülsamet: Cumhurbaşkanlığı Kararnameleri Türkiye ve Fransa Mukayesesi, Yetkin Yayınları, Ankara, 2020.

Söyler, Yasin: Yeni Başkanlık Sisteminde Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi, Seçkin Yayınları, Ankara, 2018.

Aslan, Volkan: Karşılaştırmalı Anayasa Hukukunda ve Türkiye?de Devlet Başkanının Kararname Yetkisi, On İki Levha Yayınları, İstanbul, 2019. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaGiriş: Dersin Tanıtımı
2. HaftaTemel Kavramlar ve Kuvvetler Ayrılığı
3. HaftaYürütmenin Düzenleme Gücünün Birinci Aşaması Olarak Tali Düzenleme Yetkisi
4. Haftaİkinci Aşama: Yasama Organının Yetkilendirmesi Üzerine Düzenleme Yetkisi
5. HaftaÜçüncü Aşama: Asli Düzenleme Yetkisi
6. HaftaFransada Yürütmenin Düzenleme Yetkisi
7. HaftaABDde Yürütmenin Düzenleme Yetkisi
8. HaftaLatin Amerika Ülkelerinde Düzenleme Yetkisinin Görünümü
9. HaftaAra sınav
10. HaftaParlamenter Sistem Örneklerinde Düzenleme Araçları
11. HaftaTürkiyede Düzenleme Yetkisinin Tarihi Gelişim Çizgisi
12. Hafta2017 Anayasa Değişiklikleri Öncesi
13. Hafta2017 Anayasa Değişiklikleri Sonrası
14. HaftaCumhurbaşkanlığı Kararnamelerinin Hukuki Rejimi ve Denetimi
15. HaftaGenel Sınava Hazırlık
16. HaftaGenel Sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar140
Genel sınav160
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı140
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı160
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14570
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje000
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi13030
Genel sınava hazırlanma süresi16868
Toplam İş Yükü30106210

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Bilgi kaynaklarına ulaşma, bilimsel verileri kullanma, karşılaştırma, yorumlama, sonuç çıkarma ve uygulayabilme becerisine sahip olur.    X
2. Hukuk bilimi ve hukuk sistemleri ile bireylerin ve toplumların haklarının tarihsel gelişim süreci ve bu süreçte kabul edilen temel metinler hakkında bilgi sahibi olur ve modern hukuk kazanımlarını yorumlayabilecek tarihsel bilgi birikimine sahip olur.    X
3. Birey-devlet arasındaki ilişkileri düzenleyen hukuk kurallarına hâkim olur ve bu kuralları yorumlayabilme becerisine sahip olur.    X
4. Bilgi teknolojilerini ve ders malzemelerini öğretme-öğrenme sürecinde etkili olarak kullanır.    X
5. Çağdaş hukuki yaklaşımlar çerçevesinde güncel hukuki sorunları çözebilme becerisine sahip olur.   X 
6. Ulusal ve uluslararası düzeyde mesleğin gerektirdiği tüm özellikleri en iyi şekilde yansıtacak anlayış ve bilgi düzeyine sahip olur.  X  
7. Ekonomik ve finansal mekanizmalara ilişkin hukuki düzenlemelere ve uygulamalara hâkim olur.  X  
8. Bireysel olarak ve topluluk önünde kendini ifade edebilme becerisine sahip olur.    X
9. Evrensel hukuk bilgisini kullanma, karşılaştırma ve uygulayabilme becerisine sahip olur.   X 
10. Hukukun ulusal ve uluslararası boyutlarını, mahkeme içtihatları ve uygulamaları takip etmek suretiyle anlama ve işleme becerisine sahip olur.   X 

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek