KAY756 - KEMALISM DEBATES

Course Name Code Semester Theory
(hours/week)
Application
(hours/week)
Credit ECTS
KEMALISM DEBATES KAY756 2nd Semester 3 0 3 10
PrequisitesNone
Course languageTurkish
Course typeElective 
Mode of DeliveryFace-to-Face 
Learning and teaching strategiesLecture
Discussion
 
Instructor (s)KAY756 
Course objectiveThe aim of this course is to discuss how Kemalism, the founding ideology of modern Turkey, - was shaped, - what kind of transformation it went through, - what the criticisms were against Kemalism, and - to discuss Kemalism through Mustafa Kemal, Nutuk and popular culture. 
Learning outcomes
  1. Discuss the intellectual and historical foundations of Kemalism.
  2. Discuss the formation of Kemalism.
  3. Discuss the transformation of Kemalism in the historical process and its ability to be articulated with different ideologies.
Course ContentThe content of the course was formed within the framework of
- the historical and intellectual foundations of "Kemalism",
- its formation process,
- its transformation and
- its articulation with different ideologies. 
ReferencesAkarsu, B. (1977). "Batılılaşma Açısından Söylev". Türk Dili (Okunuşunun 50. Yılında Söylev Özel Sayısı), sayı 314 (Ankara): 390-399.

Atatürk, M. K. (1968). Nutuk Cilt 1, 2, 3. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.

Aytürk, İ. ve B. Esen. (2022). Post-Post-Kemalizm: Türkiye Çalışmalarında Yeni Arayışlar. İstanbul: İletişim.

Başkaya, F. ve M. K. Kaynar (der.). (2008). Resmî Tarih Tartışmaları 5 (Nutuk). Ankara: Özgür Üniversite Kitaplığı.

Dumont, P. (1997). Atatürk'ün Yazdığı Tarih: Söylev (Çev. Server Tanilli). İstanbul: Cumhuriyet Yayınları.

Ersoylu, H. (1999). Nutuk Üzerinde İncelemeler, Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.

Giritli, İ. (1980). "Nutuk'ta İç ve Dış Politika". Atatürk'ün Büyük Söylevi'nin 50. Yılı Semineri Bildiriler ve Tartışmalar. Ankara: TTK Basımevi.

Gökman, M. (1968). Atatürk ve Devrimleri Tarihi Bibliyografyası. İstanbul: MEB Yayınları.

Güneş, İ. (1999). "1923 Seçimleri". 70. Yılında Ulusal ve Uluslararası Boyutlarıyla Atatürk'ün Büyük Nutuk'u ve Dönemi Gül E. Kundakcı (der. ve yay. haz.) (s. 113-131) içinde. Ankara: ODTÜ.

Hanioğlu, M. Ş. (2013). "Kemalizm'in Tarihi Kökenleri". Türkiye'de Demokrasi, İslâm ve Laiklik Ahmet T. Kuru ve Alfred Stepan (Der.), Hande Tatoğlu (Çev.) içinde. İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.

İnan, A. (1966). "Büyük 'Nutuk'tan Atatürk'ün Gençliğe Hitabesi". Belleten XXX(120).

İnsel, A. (2001). Modern Türkiye'de Siyasi Düşünce: Kemalizm. İstanbul: İletişim.

Kılıç, F. (2003). "Nutuk'un Analitik Bir İncelemesi". Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 3(5): 133-141.

Kocagöz, S. (1977). "Söylev'de Halk Adamları". Türk Dili (Okunuşunun 50. Yılında Söylev Özel Sayısı), sayı 314 (Ankara): 453-466.

Kocatürk, U. (1985). "Büyük Nutuk'un Basılışı Esnasında Atatürk Tarafından Yapılan İki Düzeltme". Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi 1(2): 609-613.

Koçak, C. (1977). "Nutuk ve Diğerleri". Türk Dili (Okunuşunun 50. Yılında Söylev Özel Sayısı), sayı 314 (Ankara).

Kongar, E. (1977). "Söylev Hangi Koşullar Altında Söylendi?" Türk Dili (Okunuşunun 50. Yılında Söylev Özel Sayısı), sayı 314 (Ankara): 374-380.

Köker, L. (2016). Modernleşme, Kemalizm ve Demokrasi. İstanbul: İletişim.

Ozankaya, Ö (1977). "Söylev'in Toplumbilimsel İçeriği". Türk Dili (Okunuşunun 50. Yılında Söylev Özel Sayısı), sayı 314 (Ankara): 484-492.

Ozankaya, Ö. (1999). "Söylev'de Sergilenen 'Kurtuluş' Stratejisi". Atatürk Antolojisi Yusuf Çotuksöken (der.) içinde. İstanbul: İnkılâp Kitabevi.

Önelçin, H. A. (1981). Nutuk'un (Söylev'in) İçinden. İstanbul: Yüce Yayınları.

Özçelik, İ. (2003). "Büyük Nutuk'ta Güney Cephesi". Yetmiş Beşinci Yılında Büyük Nutuk'u Anlayarak Okumak Bilgi Şöleni 17-18 Ekim 2002 Ankara, Bildiriler Kitabı D. Ayan ve M. A. Parlak (Yay. Haz) (s. 47-59) içinde. Ankara: Atatürk Araştırma Merkezi Yayınları.

Özden, Y. G. (1999). "Büyük Söylev". 70. Yılında Ulusal ve Uluslararası Boyutlarıyla Atatürk'ün Büyük Nutuk'u ve Dönemi Gül E. Kundakcı (Der. ve Yay. Haz.) (s. 193-194) içinde. Ankara: ODTÜ.

Özerdim, S. N. (1980). "Nutuk'un Çeşitli Basımları ve Düşündürdükleri". Atatürk'ün Büyük Söylevinin 50. Yılı Semineri-Bildiriler ve Tartışmalar (s. 235-247), Ankara: TTK Basımevi.

Öztelli, C. (1977). "Söylev'in Sadeleştirilmesinde Tutulan Yol". Türk Dili (Okunuşunun 50. Yılında Söylev Özel Sayısı), sayı 314 (Ankara): 509-510.

Parla, T. (2008). Türkiye'de Siyasal Kültürün Resmî Kaynakları Atatürk'ün Nutuk'u cilt 1. İstanbul: Deniz Yayınları.

Tanör, B. (1999). "Nutuk Eleştirisi Üzerine Düşünceler". 70. Yılında Ulusal ve Uluslararası Boyutlarıyla Atatürk'ün Büyük Nutuk'u ve Dönemi Gül E. Kundakcı (Der. ve Yay. Haz.) içinde. Ankara: ODTÜ.

Uzun, H. (2005). "Atatürk'ün Nutuk'unun İçerik Analizi". Cumhuriyet Tarihi AraÅŸtırmaları Dergisi 1(2): 125-144. 

Course outline weekly

WeeksTopics
Week 1Introduction
Week 2Modernization from the Ottoman Empire to the Early Republic and its Effects on "Kemalist" Thought
Week 3The Concept of "Kemalism" and "Kemalism" in Turkish Politics
Week 4Reading "Nutuk" Through Two Periods and Three Levels of the National Struggle
Week 5 Discourse of Mustafa Kemal and Its Analysis
Week 6 From Mustafa Kemal as a Historical Personality to Atatürk as a Bureaucratic Concept
Week 7"Kemalism" and "Atatürkism"
Week 8Coups and Kemalism
Week 9Kemalism, Religion and Secularism
Week 10Left-Wing Kemalism
Week 11Right-Wing Kemalism
Week 12Popular Culture and Kemalism
Week 13Kemalism in Popular Culture
Week 14Debates on Post-Kemalism
Week 15Preparation for the Final Exam
Week 16Final Exam

Assesment methods

Course activitiesNumberPercentage
Attendance1410
Laboratory00
Application00
Field activities00
Specific practical training00
Assignments120
Presentation120
Project00
Seminar00
Midterms00
Final exam150
Total100
Percentage of semester activities contributing grade succes1650
Percentage of final exam contributing grade succes150
Total100

WORKLOAD AND ECTS CALCULATION

Activities Number Duration (hour) Total Work Load
Course Duration (x14) 14 3 42
Laboratory 0 0 0
Application000
Specific practical training000
Field activities000
Study Hours Out of Class (Preliminary work, reinforcement, ect)14570
Presentation / Seminar Preparation12525
Project000
Homework assignment1410140
Midterms (Study duration)000
Final Exam (Study duration) 12323
Total Workload4466300

Matrix Of The Course Learning Outcomes Versus Program Outcomes

D.9. Key Learning OutcomesContrubition level*
12345
1. To acquire advanced theoretical and practical knowledge in the field of specialization. To understand the interactions with other disciplines and analyze social structure and dynamics.     X
2. To develop skills for planning and conducting research, and analyzing/evaluating data in the field of specialization. To find solutions to the problems faced during the research process. To be innovative with original thinking in the field of specialization.    X
3. To contribute to related literature by conducting a research independently or as a member of a research team.    X
4. To follow the recent developments and scholarship in the field of specialization. To have the awareness about lifelong learning and questioning. To develop new ways of thinking and new methods.    X
5. To communicate effectively in oral and written base. Masters a foreign language and effectively uses information technologies. To contribute to related literature by producing articles and books and making presentations in national and international platforms.    X
6. To feel social responsibility. To have a capacity and awareness to contribute to the society.    X
7. To appreciate social, cultural, scientific, and ethical values while conducting studies in the field of specialization. To contribute to the solution of problems faced in this process in the national and international levels.    X

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest