TET733 - AKADEMİK ETİK
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
AKADEMİK ETİK | TET733 | 2. Yarıyıl | 2 | 0 | 2 | 6 |
Önkoşul(lar)-var ise | ||||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Rapor Hazırlama ve/veya Sunma Örnek Olay İncelemesi Sorun/Problem Çözme | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. Nüket Örnek Büken, Doç. Dr. Önder İlgili, Dr. Öğr. Üyesi Müge Demir | |||||
Dersin amacı | Akademik etik ve ilgili konularda bilgi, farkındalık ve duyarlılık kazandırmak | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Tarihsel perspektifle akademik yaşam ve akademik kimlik ilişkisiyle akademik etik konu ve sorunlar ve ilgili sorun çözme yöntemleri | |||||
Kaynaklar | Adıvar A. Tarih Boyunca İlim ve Din. İstanbul: Remiz Kitabevi, 1994. Castiglioni A. A History of Medicine. 1958. Ertekin C, Berker N, Tolun A, Ülkü D. Bilimsel Araştırmada Etik ve Sorunları, Ankara: TÜBA (Türkiye Bilimler Akademisi) Yayınları, 2002. Foucault, M. Hapishanenin Doğuşu. (çev.) Mehmet Ali Kılıçbay, Ankara: İmge, 1992. Gillin CT. The bog-like ground on which we tread: Arbitrating academic freedom in Canada?, The Canadian Review of Sociology and Anthropology 2002;39(3):301-322. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Üniversite ve akademinin tanımı |
2. Hafta | Üniversitenin evriminde ortaçağ |
3. Hafta | İslam dünyasındaki medreseler ile Ortaçağ Avrupa?sının okulları |
4. Hafta | Osmanlı üniversitesinin kuruluşu: Darülfünun |
5. Hafta | Osmanlı toplumu, Meşrutiyet ve Bilim |
6. Hafta | Cumhuriyet ve Üniversitenin kuruluşu, 1933 Reformu ve sonrası |
7. Hafta | Küreselleşme ve Üniversiteler |
8. Hafta | İdeal bir üniversitenin olmazsa olmazları |
9. Hafta | Akademik etiğin tanımı |
10. Hafta | Türkiye Açısından Üniversitelerde Akademik Etik |
11. Hafta | Üniversitelerde en sık gözlenen eğitim etiğine aykırı tutum ve davranışlar |
12. Hafta | Üniversite yönetiminin etik dışı, akademik özerklik ve akademik liyakate uygun olmayan tutum ve davranışları |
13. Hafta | Araştırma ve Yayın etiği ihlalleri, mobbing, taciz, kötü muamele |
14. Hafta | Hacettepe Üniversitesi Akademik Etik Kurulu ve akademik etik ilkeleri |
15. Hafta | Genel hazırlık |
16. Hafta | Genel Sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 14 | 15 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 15 |
Sunum | 1 | 10 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 1 | 30 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 |
Genel sınav | 1 | 30 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 40 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 2 | 28 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 2 | 25 | 50 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 24 | 24 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 0 | 0 | 0 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 50 | 50 |
Toplam İş Yükü | 32 | 103 | 180 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
2. Biyoetik alanındaki değer sorunları ve etik ikilemleri çözerken varolan ya da geliştirdiği yöntemleri toplumsal ve çevresel duyarlılıkla uygular. | X | ||||
3. Biyoetik kurulların oluşumu için gereksinimleri belirler ve liderlik yapar. | X | ||||
4. Biyoetik, biyotıp kapsamında etik danışmanlık verir. | X | ||||
7. Bilgisini ulusal değerler ve ülke gerçekleri ile toplumsal cinsiyet eşitliğini gözeterek toplum yararına kullanır, alan ile ilgili politika metinleri, etik rehberler, ulusal/uluslararası etik ve yasal düzenlemeleri hazırlarken aktif rol alır. | X | ||||
8. Ulusal ve uluslararası etik komite ve komisyonlarda aktif görev alır, liderlik yapar. | X | ||||
9. Tıp etiği ve tıp tarihi alanlarındaki lisans-lisansüstü eğitimlerini, gerektiğinde de toplumsal eğitimleri hazırlar ve yürütür. | X | ||||
10. Mesleğin temelindeki düşünce ve felsefi yaklaşımların çerçevesi ile değerler sistemini tıp tarihindeki evrimsel süreç içinde değerlendirir. | X | ||||
13. Ulusal/ uluslararası eğitim ve bilimsel toplantılarda yazılı ve sözlü olarak, etkin ve sistemli şekilde bilgi paylaşır. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek