TET733 - AKADEMİK ETİK

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
AKADEMİK ETİK TET733 2. Yarıyıl 2 0 2 6
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Örnek Olay İncelemesi
Sorun/Problem Çözme
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Nüket Örnek Büken, Doç. Dr. Önder İlgili, Dr. Öğr. Üyesi Müge Demir 
Dersin amacıAkademik etik ve ilgili konularda bilgi, farkındalık ve duyarlılık kazandırmak 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Üniversitenin ve akademik yaşamın tarihsel süreçte gelişimini tanımlayabilir.
  2. Akademinin değerler sisteminin farkında olarak akademik etik ihlalleri tanımlayabilir.
  3. Etik ihlallerle başa çıkma yöntemleri önerebilir.
  4. Akademik etik ile ilgili sorunlara etik sorun çözme yöntemlerini uygulayarak yaklaşabilir.
Dersin içeriğiTarihsel perspektifle akademik yaşam ve akademik kimlik ilişkisiyle akademik etik konu ve sorunlar ve ilgili sorun çözme yöntemleri  
KaynaklarAdıvar A. Tarih Boyunca İlim ve Din. İstanbul: Remiz Kitabevi, 1994.
Castiglioni A. A History of Medicine. 1958.
Ertekin C, Berker N, Tolun A, Ülkü D. Bilimsel Araştırmada Etik ve Sorunları, Ankara: TÜBA (Türkiye Bilimler Akademisi) Yayınları, 2002.
Foucault, M. Hapishanenin Doğuşu. (çev.) Mehmet Ali Kılıçbay, Ankara: İmge, 1992.
Gillin CT. The bog-like ground on which we tread: Arbitrating academic freedom in Canada?, The Canadian Review of Sociology and Anthropology 2002;39(3):301-322. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaÜniversite ve akademinin tanımı
2. HaftaÜniversitenin evriminde ortaçağ
3. Haftaİslam dünyasındaki medreseler ile Ortaçağ Avrupa?sının okulları
4. HaftaOsmanlı üniversitesinin kuruluşu: Darülfünun
5. HaftaOsmanlı toplumu, Meşrutiyet ve Bilim
6. HaftaCumhuriyet ve Üniversitenin kuruluşu, 1933 Reformu ve sonrası
7. HaftaKüreselleşme ve Üniversiteler
8. Haftaİdeal bir üniversitenin olmazsa olmazları
9. HaftaAkademik etiğin tanımı
10. HaftaTürkiye Açısından Üniversitelerde Akademik Etik
11. HaftaÜniversitelerde en sık gözlenen eğitim etiğine aykırı tutum ve davranışlar
12. HaftaÜniversite yönetiminin etik dışı, akademik özerklik ve akademik liyakate uygun olmayan tutum ve davranışları
13. HaftaAraştırma ve Yayın etiği ihlalleri, mobbing, taciz, kötü muamele
14. HaftaHacettepe Üniversitesi Akademik Etik Kurulu ve akademik etik ilkeleri
15. HaftaGenel hazırlık
16. HaftaGenel Sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)1415
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler115
Sunum110
Projeler00
Seminer130
Ara Sınavlar00
Genel sınav130
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı040
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı060
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14228
Sunum / Seminer Hazırlama22550
Proje000
Ödevler12424
Ara sınavlara hazırlanma süresi000
Genel sınava hazırlanma süresi15050
Toplam İş Yükü32103180

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
2. Biyoetik alanındaki değer sorunları ve etik ikilemleri çözerken varolan ya da geliştirdiği yöntemleri toplumsal ve çevresel duyarlılıkla uygular.     X
3. Biyoetik kurulların oluşumu için gereksinimleri belirler ve liderlik yapar.    X
4. Biyoetik, biyotıp kapsamında etik danışmanlık verir.    X
7. Bilgisini ulusal değerler ve ülke gerçekleri ile toplumsal cinsiyet eşitliğini gözeterek toplum yararına kullanır, alan ile ilgili politika metinleri, etik rehberler, ulusal/uluslararası etik ve yasal düzenlemeleri hazırlarken aktif rol alır.   X 
8. Ulusal ve uluslararası etik komite ve komisyonlarda aktif görev alır, liderlik yapar.     X
9. Tıp etiği ve tıp tarihi alanlarındaki lisans-lisansüstü eğitimlerini, gerektiğinde de toplumsal eğitimleri hazırlar ve yürütür.  X   
10. Mesleğin temelindeki düşünce ve felsefi yaklaşımların çerçevesi ile değerler sistemini tıp tarihindeki evrimsel süreç içinde değerlendirir.   X  
13. Ulusal/ uluslararası eğitim ve bilimsel toplantılarda yazılı ve sözlü olarak, etkin ve sistemli şekilde bilgi paylaşır.   X 

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek