NNT759 - SPİNTRONİK
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
SPİNTRONİK | NNT759 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 3 | 0 | 3 | 9 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Rapor Hazırlama ve/veya Sunma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Doç. Dr. Telem Şimşek | |||||
Dersin amacı | Spintronik dersinin amacı, çok katmanlı ince filmler gibi nanoyapılı sistemlerde spintroniğin temellerinin ve nanoteknolojinin spintronik alanındaki uygulamalarının öğretilmesidir. Ayrıca bu ders kapsamında son yıllarda ileri teknolojik gelişmelere yol açan Dev Magnetodirenç (GMR), Tünelleme Magnetodirenci (TMR), Spin-Hall Etkisi (SHE), spin valf sensörleri, magnetik bilgi depolama temelleri ve Spinorbitronik olguları hakkında bilgi verilecektir. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Çok katmanlı/hetero yapılı nanosistemlerde nanomanyetik özellikler, spintronik temelleri, spintroniğin nanoteknoloji uygulamaları. | |||||
Kaynaklar | E.Y. Tsymbal, I. Zutic, Handbook Of Spin Transport And Magnetism, Taylor & Francis Group, 2012. Mathias Getzlaff, Fundamentals of Magnetism Verlag Berlin Heidelberg 2008 D.D. Tang and Y-J. Lee, Magnetic Memory: Fundamentals and Technology, Cambridge University Press 2010. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Manyetik özellikler ve manyetik malzemelere giriş |
2. Hafta | Çok katmanlı ve heteroyapılı ince film yapıların nanomanyetik özellikleri |
3. Hafta | Çok katmanlı yapılarda exchange-bias mekanizması |
4. Hafta | Çok katmanlı manyetik yapılarda manyetik anizotropi, kolay ve zor eksenler |
5. Hafta | Manyeto-transport ölçümleri |
6. Hafta | Ara sınav |
7. Hafta | Spintronik aygıtlar ve uygulamaları |
8. Hafta | Spintronik aygıtlarda okuma mekanizması, Dev Magnetodirenç (GMR), Tünelleme Magnetodirenci (TMR) |
9. Hafta | Spintronik aygıtlarda ölçeklendirilebilirlik: dik manyetik anizotropi (PMA) |
10. Hafta | Spintronik aygıtlarda yazma mekanizması: Spin Transfer Tork (STT), Spin Orbit Tork (SOT) |
11. Hafta | Spin-Hall Etkisi, Anormal Hall Etkisi (AHE), Planar Hall Etkisi (PHE) |
12. Hafta | İki ve üç terminal spintronik aygıtlar |
13. Hafta | Manyetik Rastgele Erişim Belleği (MRAM) |
14. Hafta | Dönem projesi sunumları |
15. Hafta | Genel sınav hazırlık |
16. Hafta | Genel Sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 2 | 10 |
Sunum | 1 | 15 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 25 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 4 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 6 | 84 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 1 | 25 | 25 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 2 | 15 | 30 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 29 | 29 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 60 | 60 |
Toplam İş Yükü | 33 | 138 | 270 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Matematik, fen bilimleri ve mühendislik bilgilerini nanoteknoloji ve nanotıp alanlarında yeni yöntem geliştirme amacıyla kullanabilme. | X | ||||
2. Nanoteknoloji ve Nanotıp alanlarında bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirebilme ve yorumlayabilme. | X | ||||
3. Çalışmaların sonuçlarını, ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak sunabilme becerisi edinme ve bilimsel literatüre katkıda bulunabilme. | X | ||||
4. Mesleki etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahip olma. | X | ||||
5. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek yeni teknolojik uygulamalardaki gelişmeleri veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını etkin bir şekilde kullanarak takip edebilme. | X | ||||
6. Mühendislik problemlerinin çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları, bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin biçimde seçip kullanma. | X | ||||
7. Nanoteknoloji ve Nanotıp alanında bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı ve sözlü iletişim kurma. | X | ||||
8. Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçlarını analiz edip yorumlayarak yazılı bir rapor şeklinde sunabilme. | X | ||||
9. Disiplin içi ve disiplinlerarası takım çalışması yapabilme. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek