NNT759 - SPİNTRONİK

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
SPİNTRONİK NNT759 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 0 3 9
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
 
Dersin sorumlusu(ları)Doç. Dr. Telem Şimşek 
Dersin amacıSpintronik dersinin amacı, çok katmanlı ince filmler gibi nanoyapılı sistemlerde spintroniğin temellerinin ve nanoteknolojinin spintronik alanındaki uygulamalarının öğretilmesidir. Ayrıca bu ders kapsamında son yıllarda ileri teknolojik gelişmelere yol açan Dev Magnetodirenç (GMR), Tünelleme Magnetodirenci (TMR), Spin-Hall Etkisi (SHE), spin valf sensörleri, magnetik bilgi depolama temelleri ve Spinorbitronik olguları hakkında bilgi verilecektir.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Derse katılan öğrenciler, Çok katmanlı/hetero yapılı ince film yapılarında manyetik özellikleri öğrenecektir.
  2. Spintronik aygıtlarda okuma-yazma mekanizmalarını anlayacaklardır.
  3. Spintronik aygıtların nanomanyetizma tabanlı çalışma prensiplerini öğreneceklerdir.
  4. Spintroniğin güncel uygulamaları hakkında fikir sahibi olacaklardır.
Dersin içeriğiÇok katmanlı/hetero yapılı nanosistemlerde nanomanyetik özellikler, spintronik temelleri, spintroniğin nanoteknoloji uygulamaları.  
KaynaklarE.Y. Tsymbal, I. Zutic, Handbook Of Spin Transport And Magnetism, Taylor & Francis Group, 2012.
Mathias Getzlaff, Fundamentals of Magnetism Verlag Berlin Heidelberg 2008

D.D. Tang and Y-J. Lee, Magnetic Memory: Fundamentals and Technology, Cambridge University Press 2010. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaManyetik özellikler ve manyetik malzemelere giriş
2. HaftaÇok katmanlı ve heteroyapılı ince film yapıların nanomanyetik özellikleri
3. HaftaÇok katmanlı yapılarda exchange-bias mekanizması
4. HaftaÇok katmanlı manyetik yapılarda manyetik anizotropi, kolay ve zor eksenler
5. HaftaManyeto-transport ölçümleri
6. HaftaAra sınav
7. HaftaSpintronik aygıtlar ve uygulamaları
8. HaftaSpintronik aygıtlarda okuma mekanizması, Dev Magnetodirenç (GMR), Tünelleme Magnetodirenci (TMR)
9. HaftaSpintronik aygıtlarda ölçeklendirilebilirlik: dik manyetik anizotropi (PMA)
10. HaftaSpintronik aygıtlarda yazma mekanizması: Spin Transfer Tork (STT), Spin Orbit Tork (SOT)
11. HaftaSpin-Hall Etkisi, Anormal Hall Etkisi (AHE), Planar Hall Etkisi (PHE)
12. Haftaİki ve üç terminal spintronik aygıtlar
13. HaftaManyetik Rastgele Erişim Belleği (MRAM)
14. HaftaDönem projesi sunumları
15. HaftaGenel sınav hazırlık
16. HaftaGenel Sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler210
Sunum115
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar125
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı450
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14684
Sunum / Seminer Hazırlama12525
Proje000
Ödevler21530
Ara sınavlara hazırlanma süresi12929
Genel sınava hazırlanma süresi16060
Toplam İş Yükü33138270

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Matematik, fen bilimleri ve mühendislik bilgilerini nanoteknoloji ve nanotıp alanlarında yeni yöntem geliştirme amacıyla kullanabilme.    X
2. Nanoteknoloji ve Nanotıp alanlarında bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirebilme ve yorumlayabilme.    X
3. Çalışmaların sonuçlarını, ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak sunabilme becerisi edinme ve bilimsel literatüre katkıda bulunabilme.   X 
4. Mesleki etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahip olma.    X
5. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek yeni teknolojik uygulamalardaki gelişmeleri veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını etkin bir şekilde kullanarak takip edebilme.   X 
6. Mühendislik problemlerinin çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları, bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin biçimde seçip kullanma.    X
7. Nanoteknoloji ve Nanotıp alanında bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı ve sözlü iletişim kurma.   X 
8. Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçlarını analiz edip yorumlayarak yazılı bir rapor şeklinde sunabilme.    X
9. Disiplin içi ve disiplinlerarası takım çalışması yapabilme.   X 

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek