ESF706 - SPOR BESLENMESİNDE GÜNCEL YAKLAŞIMLAR

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
SPOR BESLENMESİNDE GÜNCEL YAKLAŞIMLAR ESF706 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 0 3 10
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Beyin Fırtınası
Diğer: Literatür incelemesi  
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. H. Hüsrev Turnagöl 
Dersin amacıSpor beslenmesi alanındaki güncel buluşlar ve yaklaşımların incelenmesidir.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. 1. Spor dalına özgü olarak sporcuların beslenmede uymaları gereken noktaları ve bu konudaki yeni bilimsel yaklaşımları tartışabilecek,
  2. 2. Beslenmenin periyodizasyonunu; sezon öncesi, genel hazırlık, özel hazırlık ve müsabaka dönemi sporcunun beslenmesinde nasıl bir yol izlenileceğini öğrenecek,
  3. 3. Mevcut spor beslenme bilgilerinin yanında, yüksek yağlı beslenme, aralıklı oruç, vegan beslenme, alkali beslenme gibi yeni beslenme yaklaşımlarını değerlendirebilecek,
  4. 4. Antioksidanlar ve ketonlar gibi takviyelerin spor beslenmesindeki yerini tartışabilecek,
  5. 5. Spor beslenmesinde genetiğe bağlı olarak bireysel yaklaşımları kavrayacak,
  6. 6. Branşa özgü olarak sporcularda kilo yönetiminin nasıl yapılması gerektiği hakkında bilgi sahibi olacaktır.
Dersin içeriğiÖğrencinin dönem boyunca spor beslenmesi alanındaki yeni diyet yaklaşımları ve beslenme stratejileri hakkında bilgi sahibi olması ve literatürü tarayarak bu konularda bilgi birikimini geliştirmesidir. 
Kaynaklar1. Kerksick, Chad M., et al. "ISSN exercise & sports nutrition review update: research & recommendations." Journal of the International Society of Sports Nutrition 15.1 (2018): 38.
2. McCubbin, Alan J., et al. "Sports Dietitians Australia Position Statement: Nutrition for Exercise in Hot Environments." International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism 1.aop (2020): 1-16.
3. Reale, Reid, et al. "Body composition of elite Olympic combat sport athletes." European journal of sport science just-accepted (2019): 1-34.
4. Aragon, Alan A., et al. "International society of sports nutrition position stand: diets and body composition." Journal of the International Society of Sports Nutrition 14.1 (2017): 16.
5. Mountjoy, Margo, et al. "IOC consensus statement on relative energy deficiency in sport (RED-S): 2018 update." Br J Sports Med (2018): bjsports-2018.
6. Jeukendrup, Asker E. "Periodized nutrition for athletes." Sports Medicine 47.1 (2017): 51-63.
7. Seebohar, Bob. Nutrition periodization for athletes: Taking traditional sports nutrition to the next level. Bull Publishing Company, 2011.
8. Thomas, D. T., K. A. Erdman, and L. M. Burke. "American College of Sports Medicine Joint Position Statement. Nutrition and Athletic Performance." Medicine and science in sports and exercise 48.3 (2016): 543-568.
9. Rogerson, David. "Vegan diets: practical advice for athletes and exercisers." Journal of the International Society of Sports Nutrition 14.1 (2017): 36. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaSpor Beslenmesinin Önemi
2. HaftaYüksek Yağlı Düşük Karbonhidratlı Diyetler
3. HaftaSporda Aralıklı Oruç (İntermittent Fasting) Yaklaşımı
4. HaftaSporcularda Kilo Yönetimi
5. HaftaÖğrenci Sunumları
6. HaftaBeslenmenin Periyodizasyonu
7. HaftaKarbonhidrat Çalkalama ve Performans
8. HaftaBağırsak Antrenmanı
9. HaftaÖğrenci Sunumları
10. HaftaDiyetin Potansiyal Renal Asit Yükü (PRAL) ve Performans
11. HaftaSpor Beslenmesinde Vegan/Vejateryen Diyet Yaklaşımı
12. HaftaSpor Beslenmesinde Antioksidanlar
13. HaftaÖğrenci Sunumları
14. HaftaSpor Beslenmesinde Yeni Bir Yaklaşım: Nutrigenomik

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum315
Projeler115
Seminer00
Ara Sınavlar120
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı050
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı050
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)149126
Sunum / Seminer Hazırlama31030
Proje15252
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi12020
Genel sınava hazırlanma süresi13030
Toplam İş Yükü34124300

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Egzersiz ve Spor Fizyolojisi bilimine özgü temel ölçme ve değerlendirme tekniklerine yönelik kavramsal ve bilimsel gelişmeleri izleyebilir, Egzersiz ve Spor Fizyolojisi alanına özgü eriştiği derin ve sistematik bilgiyi mesleki ve akademik çalışmalarında kullanır.     X
2. Egzersiz ve Spor Fizyolojisi alanında laboratuvar çalışmalarının gerektirdiği etik değerler, laboratuvar güvenliği ve teknik konularda ileri düzey bilgi ve beceriye sahiptir; veri toplama, yorumlama, duyurulma aşamalarında bu değerleri gözetir, bunun birey ve toplum için önemini kavrar.  X   
3. Egzersiz ve Spor Fizyolojisi alanındaki kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak farklı disiplinlerden gelen bilgileri eleştirel yaklaşımla değerlendirme, bütünleştirme, yeni bilgiler oluşturma, karar verme ve problem çözme becerisine sahiptir.    X
4. Alanına yenilik getiren ve/veya farklı bir alana uygulanabilecek özgün araştırmaları bilimsel saygınlık içinde bağımsız olarak planlar, yönetir, sonuçlandırır, uygun istatistik yöntemleri seçerek yaptığı çalışmaların sonuçlarını yorumlar, raporunu yazar ve bilimsel toplantılarda sunar ve yayınlar.   X 
5. Egzersiz ve Spor Fizyolojisi alanıyla ilgili ulusal/uluslararası strateji, politika ve uygulamaları ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir, birey ve toplum yararına politikalar geliştirilmesine katkı sunar.  X  
6. Egzersiz ve Spor Fizyolojisi alanıyla ilgili bilgi üretiminde mevzuata, mesleki değerlere ve araştırma etiği ilkelerine uygun davranır, mesleki ve akademik bilgi, beceri ve sorumluluklarını ekip çalışmasına aktarır.   X 
7. Egzersiz ve Spor Fizyolojisi ile ilgili güncel literatürü izler, yeni ve karmaşık fikirlerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar, alanına yenilik getirecek özgün sonuçlara ulaşır.    X
8. Egzersiz ve Spor Fizyolojisi alanıyla ilişkili diğer bilimlerle iletişimin önemini bilir, bilgilerini ve sorun çözme yeteneğini disiplinler arası çalışmalarda kullanır; alanının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.    X
9. Yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimser, öğrenim gereksinimlerini ve hedeflerini tanımlar, Egzersiz ve Spor Fizyolojisi alanında kalite geliştirme, mesleki ve akademik eğitim ve tanıtım programlarına katkı verir.    X
10. Ulusal ve uluslararası kişi ve kuruluşlarla iletişim kurar, bilgilerini paylaşır, sorunları tartışır, özgün görüşlerini savunur, öneriler sunar.  X  

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek