BSP611 - FİZİKSEL AKTİVİTE ve ZİHİNSEL SAĞLIK

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
FİZİKSEL AKTİVİTE ve ZİHİNSEL SAĞLIK BSP611 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 0 3 8
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Diğer: Seminer, Ödev  
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Emine Çağlar 
Dersin amacıBu dersin amacı, fiziksel aktivitenin psikolojik çıktıları ve belirleyicileri, egzersiz bağlılığı ve bağımlılığı, fiziksel aktiviteye katılıma ilişkin kuramsal modelleri güncel literatür desteği ile kavratmaktır.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersin sonunda öğrenci; 1. Zihinsel sağlık bileşenlerine fiziksel aktivitenin etkisini açıklar
  2. 2. Egzersiz bağlılığı ve bağımlılığını açıklar
  3. 3. Egzersiz davranışı ve davranış değişikliğinin temelini oluşturan kuramsal ilkeleri tanımlar.
  4. 4. Fiziksel aktivitenin psikolojik çıktılarına ilişkin bilimsel delilleri tartışır.
  5. 5. Egzersiz davranışı belirleyicileri ve çıktılarını destekleyen delillerin niteliğini tartışır.
  6. 6. Fiziksel aktiviteye katılıma ilişkin kuramsal modelleri açıklar.
Dersin içeriğiBu ders; egzersiz bağlılığı ve bağımlılığı, egzersiz davranışına ilişkin kuramsal modeller, fiziksel aktivite ile benlik algısı ilişkisi, fiziksel aktivite ve psikolojik iyi oluş, kaygı, depresyon, biliş ve egzersiz bağlılığını artırmada motivasyonel stratejiler konularını içermektedir. 
Kaynaklar1. Biddle S.J.H., Fox K.R., Boutcher S.H. (Eds.) (2003). Physical activity and psychological well-being. London: Routledge
2. Biddle SJ, Mutrie N, Gorely T. (2015). Psychology of Physical Activity: determinants, well-being and interventions. Abingdon, UK: Routledge.
3. Carless D., Douglas K. (2010). Sport and Physical Activity for Mental Health. Oxford: Wiley-Blackwell.
4. Clow A, Edmunds S. (2014). Physical activity and mental health. Champaign, IL: Human Kinetics.
5. Horn T.S., Smith A.L. (Eds.) (2019). Advances in Sport Psychology. 4th edition. Champaign, IL: Human Kinetics.
6. Ekkekakis P. (2013). Handbook of physical activity and mental health. Abingdon, UK: Routledge.
7. Faulkner GEJ, Taylor AH. (2005). Exercise, health and mental health: emerging relationships. London, UK: Routledge. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaGiriş
2. HaftaEgzersiz bağlılığı ve bağımlılığı
3. HaftaEgzersiz davranışına ilişkin kuramsal modeller I:
Sağlık inancı modeli, egzersiz davranışı modeli
4. HaftaEgzersiz davranışına ilişkin kuramsal modeller II:
Amaçlı (nedensel) eylem kuramı, Planlanmış davranış kuramı, Kendine yeterlik kuramı
5. HaftaKuramlarüstü model (Transtheoretical model)
6. HaftaFiziksel aktivite, benlik algıları ve benlik saygısı
7. HaftaFiziksel aktivite ve psikolojik iyi oluş
8. HaftaFiziksel aktivite ve kaygı
9. HaftaFiziksel aktivite ve depresyon
10. HaftaBiliş, egzersiz ve spor
11. HaftaBiliş, egzersiz ve spor
12. HaftaSeminer sunumları
13. HaftaSeminer sunumları
14. HaftaSeminer sunumları
15. HaftaGenel sınava hazırlık
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler410
Sunum00
Projeler110
Seminer330
Ara Sınavlar00
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı050
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı050
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14798
Sunum / Seminer Hazırlama3824
Proje13030
Ödevler4520
Ara sınavlara hazırlanma süresi000
Genel sınava hazırlanma süresi12626
Toplam İş Yükü3779240

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak beden eğitimi ve spor alanında uzmanlık düzeyinde güncel bilgilere sahiptir, bunları geliştirir ve derinleştirir.    X
2. 2. Beden eğitimi ve spor alanının gerektirdiği teknolojik bilgiye sahiptir. X   
3. 3. Beden eğitimi ve spor alanındaki bilimsel araştırma yöntemlerini bilir.  X  
4. 4. Beden eğitimi ve spor alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanır   X 
5. 5. Beden eğitimi ve spor alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlar, değişik araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez yapar ve çözüm önerileri getirir.   X 
6. 6. Bilimsel araştırma planlar, yapar, yaptığı araştırmanın raporunu yazar.  X  
7. 7. Beden eğitimi ve spor alanındaki teknolojik araç ve gereçleri kullanarak problemleri çözer. X   
8. 8. Beden eğitimi ve spor alanıyla ilgili ulusal/uluslararası strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.X    
9. 9. Beden eğitimi ve spor alanı ile ilgili çalışmaları bağımsız ve/veya ekip olarak yürütür.   X 
10. 10. Bilimsel bir makaleyi ulusal düzeyde bir dergide yayınlar ya da bilimsel bir toplantıda sunar.   X 
11. 11. Beden eğitimi ve spor alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, yaşam boyu öğrenme ilkelerini çalışmalarda uygular.    X
12. 12. Bilimsel bir makaleyi okuyarak analiz eder, mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar.    X
13. 13. Mesleki ve profesyonel ortamdaki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve değerlendirir.   X 
14. 14. Bir yabancı dili en az Avrupa dili portföyü B2 genel düzeyde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. X   
15. 15. Beden eğitimi ve spor alanı ile ilgili verilerin toplanması, kayıtlanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir, özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini çalışmalarda uygular.  X  

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek