BİS661 - İSTATİSTİKSEL BENZETİM YÖNTEMLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
İSTATİSTİKSEL BENZETİM YÖNTEMLERİ BİS661 1. Yarıyıl 3 0 3 7
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Uygulama-Alıştırma
Proje Tasarımı/Yönetimi
 
Dersin sorumlusu(ları)Dr.Öğr.Üyesi Osman Dağ, Prof. Dr. Pınar Özdemir 
Dersin amacıİstatistiksel algoritma ve yöntemlerin performanslarını karşılaştırabilmek amacıyla rastgele veri türetme yöntemlerini ve bu yöntemlere bağlı olarak farklı dağılım türlerinden veri türetmeyi öğretmek, Monte Carlo benzetim yöntemlerini, veri bölme, doğrulama ve çapraz doğrulama, Bootstrap ve Jackknife, optimizasyon gibi yöntemleri algoritma olarak öğreterek öğrenciye algoritmik düşünme becerisi kazandırmak ve bu düşüncenin kodlamasını yaptırarak bütüncül bir kazanım sağlamaktır. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. İstatistiksel kuram ve yaklaşımları algoritmik olarak kavrayabilme ve uygulayabilme.
  2. İstatistiksel kuramdan başlayarak kodlama, analiz süreçlerini kapsayarak sonuç elde edebilme becerilerini kazanma.
  3. Sağlık çalışmalarında karar destek sistemleri geliştirme aşamasında kullanılacak yöntemleri kavrama ve uygulama becerisi kazanma.
Dersin içeriği1. Rasgele sayı türetme
2. Farklı dağılımlardan veri türetme
3. Monte Carlo benzetim yöntemleri
4. Çıkarımsal istatistik için Monte Carlo yöntemleri
5. Veri bölme, doğrulama ve çapraz doğrulama
6. Bootstrap ve Jackknife yöntemleri
7. Parametre kestirimi için optimizasyon yöntemleri
8. Parametre kestirim performans ölçütleri
 
Kaynaklar1. Gentle, J. E., (2009) Computational Statistics, Springer.
2. Martinez, W.L. and Martinez, A. R., (2002) Computational Statistics Handbook with MATLAB, Chapman & Hall/CRC, Boca Raton.
3. Robert, C.P., Casella, G. (2010) Introducing Monte Carlo Methods with R, Springer.
4. Ross, S. M., (2002), Simulation, 3rd edition, Academic Press.
5. Givens, G.H., and Hoeting, J.A., (2005) Computational Statistics, Wiley, New York.
6. Rizzo, M.L. (2008) Statistical Computing with R, Boca Raton : Chapman & Hall/CRC.
7. Öztürk, F., Özbek, L. (2004), Matematiksel Modelleme ve Simülasyon, Gazi Kitapevi, Ankara.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaRasgele sayı türetme yöntemleri, tekdüze dağılımdan rastgele değişken türetme
2. HaftaTekdüze olmayan rastgele değişken türetme, ters dönüşüm yöntemi, kabul - ret yöntemi, kompozisyon yöntemi
3. HaftaKesikli rastgele değişken türetme, kesikli değişkenler için ters dönüşüm yöntemi, kesikli değişkenler için kabul - ret yöntemi
4. HaftaFarklı yoğunluk/kütle fonksiyonlarından veri türetme
5. HaftaMonte Carlo benzetim yöntemleri
6. HaftaÇıkarımsal istatistik için Monte Carlo yöntemleri, bir testin gücünü ve tip I hatasını kestirme
7. HaftaAra Sınav
8. HaftaParametre kestirimi için optimizasyon yöntemleri, Newton yöntemi, Secant yöntemi
9. HaftaParametre kestirim performans ölçütleri
10. HaftaVeri bölme, doğrulama ve çapraz doğrulama
11. HaftaModel performanslarının karşılaştırılması
12. HaftaBootstrap ve Jackknife yöntemleri
13. HaftaBootstrap ve Jackknife yöntemlerini kullanarak güven aralığı kestirimi
14. HaftaProje Sunumu
15. HaftaGenel Sınava Hazırlık
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler415
Sunum15
Projeler115
Seminer00
Ara Sınavlar115
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı750
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0
Uygulama0
Derse özgü staj (varsa)0
Alan Çalışması0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14228
Sunum / Seminer Hazırlama11010
Proje13030
Ödevler41040
Ara sınavlara hazırlanma süresi12525
Genel sınava hazırlanma süresi13535
Toplam İş Yükü36115210

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Biyoistatistik yüksek lisans diplomasına sahip bir uzman; araştırmanın planlaması, yürütülmesi ve sonuçlandırılması aşamalarında sorumluluk alabilmesi için yeterli kuramsal bilgiye sahiptir, literatürü ve güncel çalışmaları yakından izler.    X
2. Biyoistatistik yüksek lisans diplomasına sahip bir uzman; biyoistatistik bilim alanı ve alan dışı konulara eleştirel bir gözle bakar. Gerek ders saatinde gerekse ders saati dışında ders konularına, yapılan sunumlara, seminerlere, katıldığı kongre veya sempozyumlarda karşılaştığı çalışmalara ve bilimsel makalelere ilişkin sorular sorar ve eleştirel bir bakış açısı kazanır.    X
3. Biyoistatistik yüksek lisans diplomasına sahip olan bir uzman; uygun istatistiksel çözümlemelere karar verebilmesi ve sonuçları doğru irdeleyebilmesi için yeterli kuramsal ve uygulamalı istatistik bilgisine sahiptir.   X 
4. Biyoistatistik yüksek lisans diplomasına sahip bir uzman; yeterli bilgisayar bilgisine ve istatistiksel yazılımları kullanma becerisine sahiptir. Aday; verilerin analiz öncesinde amaca uygunluğunu denetler, kullanılacak istatistiksel yazılımda veri girişi, düzenlemesi ve veri yönetimi konusunda yaşanacak sorunlara ve amaca uygun, doğru analiz yöntemini belirleme gibi problemlere uygun çözüm önerileri getirir.    X
5. Biyoistatistik yüksek lisans diplomasına sahip olan uzman; çalıştığı alana ilişkin bilgilerini; tartışmalara katılım-katkı, tez danışmanı ile bilgi alış verişi, makale tartışması ve seminer sunumu yolu ile başkalarına uygun şekilde aktarır.   X 
6. Biyoistatistik yüksek lisans diplomasına sahip bir uzman; danışmanlık yapacağı çalışmalarda yöntem önerilerinde bulunur, araştırma planlaması yapar, yönlendirici olur, araştırma raporu hazırlar.   X 
7. Biyoistatistik yüksek lisans diplomasına sahip bir uzman; bilimsel doğruluk ve istatistiksel etik değerlere uygun hareket eder. Bir araştırmanın sonucuna etki edebilecek, bilerek ya da bilmeyerek yapılmış yanlılık kaynaklarını öngörebilecek istatistiksel bilgi alt yapısına sahiptir. Araştırmaların her aşamasında yapılabilecek bilinçli ya da bilinçsiz yan tutmalara karşı dikkatli ve uyarıcıdır.   X 
8. Biyoistatistik yüksek lisans diplomasına sahip bir uzman; bağımsız olarak çalışabilmesi için; bir öğretim üyesi gözetiminde bölüm içerisinde yapılan bir danışmanlık hizmetine katkıda bulunur, danışman öğretim üyesi ile birlikte kongrelere sözlü bildiri ya da poster ile katılır ve bir projede görevlendirilebilir.    X
9. Biyoistatistik yüksek lisans diplomasına sahip bir uzman; multi-disipliner bir çalışma içerisinde yer almaya hazırdır. Mesleki anlamda başkalarıyla ilişkiye geçer; ödev, seminer, proje ve danışmanlık hizmetlerinde bir grup içerisinde çalışır, aynı ekip içerisinde yer alan kişilere iş verebilme yeteneği kazanır.    X
10. Biyoistatistik yüksek lisans diplomasına sahip bir uzman; biyoistatistik alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlar, değişik araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez yapar ve çözüm önerileri getirir.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek