FBÖ662 - KURAMDAN UYGULAMAYA FEN EĞİTİMİNDE ÖĞRETİM YÖNTEM.

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
KURAMDAN UYGULAMAYA FEN EĞİTİMİNDE ÖĞRETİM YÖNTEM. FBÖ662 Bahar 3 0 3 7
Önkoşul(lar)-var iseyok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriSoru-Yanıt
Takım/Grup Çalışması
Sorun/Problem Çözme
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof.Dr.Fitnat Kaptan 
Dersin amacıFen eğitiminde kullanılan sunuş, buluş, araştırma yoluyla öğrenme, yapılandırmacılık, çoklu zeka, düz anlatım, soru-cevap, probleme dayalı öğrenme, proje tabanlı öğrenme, altı şapkalı düşünme, beyin fırtınası gibi öğrenci ve öğretmen merkezli öğretme yaklaşım, yöntem ve tekniklerinin tarihçesini, felsefi temellerini, türlerini, kuramcıları, fen eğitimine yansımalarını vurgulamak, hizmet içi, hizmet öncesi ve İlköğretim fen programlarında bu yöntemlerin yerini inceleme, araştırma ve derste uygulama süreçlerini kazandırmayı içermektedir.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. i) Ulusal ve uluslararası alanyazında fen eğitiminde öğrenme-öğretme yöntemleriyle ilgili araştırmaların analizini yapmak ii) Hizmet öncesi ve hizmet içi eğitimde yaklaşım, yöntem ve tekniklerin Fen programlarındaki önemini kavrama iii) Fen eğitiminde kullanılan yaklaşım, yöntem ve tekniklerle ilgili uygulama örnekleri yapıp analiz etmek
Dersin içeriğiFen eğitiminde sıklıkla kullanılan öğretim yöntem ve teknikleri,ulusal ve uluslar arası alanyazında fen eğitiminde öğretim yöntemleriyle ilgili çalışmalar,hizmet öncesi ve hizmet içi eğitimde fen eğitiminde yaklaşım,yöntem ve tekniklerin önemi, fen eğitiminde kullanılan yaklaşım, yöntem ve tekniklerin ders planı üzerindeki uygulamaları 
Kaynaklar1-Çağlar, A. ve Şahin, F. (1997). Fen Eğitiminde Anoloji (Benzetme)lerin Önemi, Yaşadıkça Eğitim Dergisi Yayınları, İstanbul.
2-Dede, Y. ve Yaman, S. (2003). Fen eğitiminde Proje Çalışmalarının Yeri, Önemi ve Değerlendirilmesi, G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Ankara, Cilt 23, 1:117-132.
3-Demirhan, C. (2002). Program Geliştirmede Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımı, Yüksek Lisans Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
Demirkuş 1999
4-Kaptan, F., Korkmaz H. (2002). Fen Eğitiminde Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının İlköğretim Öğrencilerinin Akademik Başarı, Akademik Benlik Kavramı ve Çalışma Sürelerine Etkisi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.
5-Ruddell, M. R. (20.01.2002). Dot.com Lessons Worth Learning: Student Engagement, Literacy And Project Based Learning, www.readingonline.org 20.01.2002.
6-Saban, A. 2001. Çoklu Zeka Teorisi ve Eğitim, Nobel Yayınları, Konya.
İlgili Diğer Güncel Makale Ve Kitaplar 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaEğitimde öğretmen merkezli öğretim yaklaşım, yöntem ve teknikleri
2. HaftaEğitimde öğrenci merkezli öğretim yaklaşım, yöntem ve teknikleri
3. HaftaFen eğitiminde sıklıkla kullanılan yaklaşım,yöntem ve teknikler-Buluş,sunuş ve araştırma yoluyla öğrenme
4. HaftaProbleme dayalı öğrenme ve fen eğitiminde kullanımı
5. HaftaProje tabanlı öğrenme ve fen eğitiminde kullanımı
6. HaftaAltı şapkalı düşünme tekniği ve fen eğitiminde kullanımı
7. HaftaUlusal alanyazında fen eğitiminde kullanılan öğretim yaklaşım, yöntem ve tekniklerin incelenmesi
8. HaftaUluslar arası alanyazında fen eğitiminde kullanılan öğretim yaklaşım, yöntem ve tekniklerin incelenmesi
9. HaftaHizmet içi fen eğitiminde kullanılan yaklaşım, yöntem ve tekniklerin önemi-İlgili alanyazın incelemesi ve tartışma
10. HaftaHizmet öncesi fen eğitiminde kullanılan yaklaşım, yöntem ve tekniklerin önemi-İlgili alanyazın incelemesi ve tartışma
11. HaftaFen eğitiminde kullanılan öğretim yaklaşım, yöntem ve tekniklerine uygun plan örneklerini inceleme
12. HaftaFen eğitiminde kullanılan öğretim yaklaşım, yöntem ve tekniklerine uygun plan örneklerini inceleme
13. HaftaFen eğitiminde kullanılan öğretim yaklaşım, yöntem ve tekniklerine uygun plan tasarlama
14. HaftaFen eğitiminde kullanılan öğretim yaklaşım, yöntem ve tekniklerine uygun plan tasarlama
15. HaftaÖrnek mikroöğretim uygulaması ve analizi
16. HaftaPerformansa dayalı değerlendirme

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 250
Ödevler00
Sunum125
Projeler125
Seminer00
Ara Sınavlar00
Genel sınav0100
Toplam200
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı0100
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı00
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 4 56
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14570
Sunum / Seminer Hazırlama12020
Proje14040
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi000
Genel sınava hazırlanma süresi000
Toplam İş Yükü3069186

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Fen Bilimleri öğretmenliği ile ilgili üst düzey mesleki alan bilgisine sahiptir.    X
2. Türk Eğitim Sisteminin amacı, yapısı, kanun, yönetmelik ve mevzuatları ile tarihsel gelişimi çerçevesinde ulusal ve uluslararası düzeyde fen bilimi felsefesi hakkında yeterli bilgiye sahiptir.  X  
3. Bilimsel ve analitik düşünceye sahiptir ve çalışmalarında bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır.  X  
4. Fen Bilimleri eğitimi alanında temel becerilere sahiptir ve öğrendiklerini günlük yaşama transfer eder.   X 
5. Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, fen programlarının yaklaşımını ve içeriğini, program geliştirme ilkelerini dikkate alarak; en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini, öğrenme materyallerini ve en etkili ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini seçerek araştırmalarını düzenler.    X
6. İlköğretim düzeyinde, fen bilimleri öğretmenliği alanı ile ilgili problemleri tanır ve bu problemlerin çözümünde eleştirel, yapıcı ve yaratıcı düşünme becerilerini kullanır.   X 
7. Yaşam boyu öğrenmede, fen ve teknolojinin yeri ve öneminin bilinciyle alanında yürütülen ulusal ve uluslararası çalışmaları takip eder ve karşılaştırmalı çalışmaları bilimsel araştırma yöntemlerine uygun olarak yürütebilir.   X 
8. Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin şekilde kullanır.  X  
9. Bilim insanları ile demokratik ve mesleki etik değerlere uygun olarak iletişim kurar, düşüncelerini paylaşır, işbirliği yapar ve kazandığı değerleri çevresine aktarmada örnek olur. X   
10. Fen, teknoloji, toplum ve çevre alanları arasındaki etkileşimlerin bilinciyle bu alanlardaki gelişmeleri ve bilim-sanat-kültür alanındaki etkinlikleri takip eder.  X  

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek