FBÖ662 - KURAMDAN UYGULAMAYA FEN EĞİTİMİNDE ÖĞRETİM YÖNTEM.
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
KURAMDAN UYGULAMAYA FEN EĞİTİMİNDE ÖĞRETİM YÖNTEM. | FBÖ662 | Bahar | 3 | 0 | 3 | 7 |
Önkoşul(lar)-var ise | yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Soru-Yanıt Takım/Grup Çalışması Sorun/Problem Çözme | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof.Dr.Fitnat Kaptan | |||||
Dersin amacı | Fen eğitiminde kullanılan sunuş, buluş, araştırma yoluyla öğrenme, yapılandırmacılık, çoklu zeka, düz anlatım, soru-cevap, probleme dayalı öğrenme, proje tabanlı öğrenme, altı şapkalı düşünme, beyin fırtınası gibi öğrenci ve öğretmen merkezli öğretme yaklaşım, yöntem ve tekniklerinin tarihçesini, felsefi temellerini, türlerini, kuramcıları, fen eğitimine yansımalarını vurgulamak, hizmet içi, hizmet öncesi ve İlköğretim fen programlarında bu yöntemlerin yerini inceleme, araştırma ve derste uygulama süreçlerini kazandırmayı içermektedir. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Fen eğitiminde sıklıkla kullanılan öğretim yöntem ve teknikleri,ulusal ve uluslar arası alanyazında fen eğitiminde öğretim yöntemleriyle ilgili çalışmalar,hizmet öncesi ve hizmet içi eğitimde fen eğitiminde yaklaşım,yöntem ve tekniklerin önemi, fen eğitiminde kullanılan yaklaşım, yöntem ve tekniklerin ders planı üzerindeki uygulamaları | |||||
Kaynaklar | 1-Çağlar, A. ve Şahin, F. (1997). Fen Eğitiminde Anoloji (Benzetme)lerin Önemi, Yaşadıkça Eğitim Dergisi Yayınları, İstanbul. 2-Dede, Y. ve Yaman, S. (2003). Fen eğitiminde Proje Çalışmalarının Yeri, Önemi ve Değerlendirilmesi, G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Ankara, Cilt 23, 1:117-132. 3-Demirhan, C. (2002). Program Geliştirmede Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımı, Yüksek Lisans Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Hacettepe Üniversitesi, Ankara. Demirkuş 1999 4-Kaptan, F., Korkmaz H. (2002). Fen Eğitiminde Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının İlköğretim Öğrencilerinin Akademik Başarı, Akademik Benlik Kavramı ve Çalışma Sürelerine Etkisi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 5-Ruddell, M. R. (20.01.2002). Dot.com Lessons Worth Learning: Student Engagement, Literacy And Project Based Learning, www.readingonline.org 20.01.2002. 6-Saban, A. 2001. Çoklu Zeka Teorisi ve Eğitim, Nobel Yayınları, Konya. İlgili Diğer Güncel Makale Ve Kitaplar |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Eğitimde öğretmen merkezli öğretim yaklaşım, yöntem ve teknikleri |
2. Hafta | Eğitimde öğrenci merkezli öğretim yaklaşım, yöntem ve teknikleri |
3. Hafta | Fen eğitiminde sıklıkla kullanılan yaklaşım,yöntem ve teknikler-Buluş,sunuş ve araştırma yoluyla öğrenme |
4. Hafta | Probleme dayalı öğrenme ve fen eğitiminde kullanımı |
5. Hafta | Proje tabanlı öğrenme ve fen eğitiminde kullanımı |
6. Hafta | Altı şapkalı düşünme tekniği ve fen eğitiminde kullanımı |
7. Hafta | Ulusal alanyazında fen eğitiminde kullanılan öğretim yaklaşım, yöntem ve tekniklerin incelenmesi |
8. Hafta | Uluslar arası alanyazında fen eğitiminde kullanılan öğretim yaklaşım, yöntem ve tekniklerin incelenmesi |
9. Hafta | Hizmet içi fen eğitiminde kullanılan yaklaşım, yöntem ve tekniklerin önemi-İlgili alanyazın incelemesi ve tartışma |
10. Hafta | Hizmet öncesi fen eğitiminde kullanılan yaklaşım, yöntem ve tekniklerin önemi-İlgili alanyazın incelemesi ve tartışma |
11. Hafta | Fen eğitiminde kullanılan öğretim yaklaşım, yöntem ve tekniklerine uygun plan örneklerini inceleme |
12. Hafta | Fen eğitiminde kullanılan öğretim yaklaşım, yöntem ve tekniklerine uygun plan örneklerini inceleme |
13. Hafta | Fen eğitiminde kullanılan öğretim yaklaşım, yöntem ve tekniklerine uygun plan tasarlama |
14. Hafta | Fen eğitiminde kullanılan öğretim yaklaşım, yöntem ve tekniklerine uygun plan tasarlama |
15. Hafta | Örnek mikroöğretim uygulaması ve analizi |
16. Hafta | Performansa dayalı değerlendirme |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 2 | 50 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 1 | 25 |
Projeler | 1 | 25 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 |
Genel sınav | 0 | 100 |
Toplam | 200 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 100 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 0 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 4 | 56 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 5 | 70 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 1 | 20 | 20 |
Proje | 1 | 40 | 40 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 0 | 0 | 0 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü | 30 | 69 | 186 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Fen Bilimleri öğretmenliği ile ilgili üst düzey mesleki alan bilgisine sahiptir. | X | ||||
2. Türk Eğitim Sisteminin amacı, yapısı, kanun, yönetmelik ve mevzuatları ile tarihsel gelişimi çerçevesinde ulusal ve uluslararası düzeyde fen bilimi felsefesi hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | ||||
3. Bilimsel ve analitik düşünceye sahiptir ve çalışmalarında bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır. | X | ||||
4. Fen Bilimleri eğitimi alanında temel becerilere sahiptir ve öğrendiklerini günlük yaşama transfer eder. | X | ||||
5. Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, fen programlarının yaklaşımını ve içeriğini, program geliştirme ilkelerini dikkate alarak; en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini, öğrenme materyallerini ve en etkili ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini seçerek araştırmalarını düzenler. | X | ||||
6. İlköğretim düzeyinde, fen bilimleri öğretmenliği alanı ile ilgili problemleri tanır ve bu problemlerin çözümünde eleştirel, yapıcı ve yaratıcı düşünme becerilerini kullanır. | X | ||||
7. Yaşam boyu öğrenmede, fen ve teknolojinin yeri ve öneminin bilinciyle alanında yürütülen ulusal ve uluslararası çalışmaları takip eder ve karşılaştırmalı çalışmaları bilimsel araştırma yöntemlerine uygun olarak yürütebilir. | X | ||||
8. Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin şekilde kullanır. | X | ||||
9. Bilim insanları ile demokratik ve mesleki etik değerlere uygun olarak iletişim kurar, düşüncelerini paylaşır, işbirliği yapar ve kazandığı değerleri çevresine aktarmada örnek olur. | X | ||||
10. Fen, teknoloji, toplum ve çevre alanları arasındaki etkileşimlerin bilinciyle bu alanlardaki gelişmeleri ve bilim-sanat-kültür alanındaki etkinlikleri takip eder. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek