FBÖ665 - OKUL DIŞI ALANLARDA FEN ÖĞRETİMİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
OKUL DIŞI ALANLARDA FEN ÖĞRETİMİ FBÖ665 Güz 2 2 3 7
Önkoşul(lar)-var iseYOK
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Takım/Grup Çalışması
 
Dersin sorumlusu(ları)Doç. Dr. Meral Hakverdi Can 
Dersin amacıİnformal Öğrenme ortamlarının öğretimdeki yerleri hakkında bilgi sahibi olmanın yanında, bu ortamlarda yapılan örnek uygulamalar sayesinde deneyim kazanmalarını sağlamak. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersin sonunda öğrenciler; 1. İnformal Öğrenme konusundaki temel kavramlar öğrenilecek, 2. Eğitsel amaçlı gezi türleri hakkında bilgi edinecek, 3. Uygulamalı eğitsel amaçlı gezilere katılacak, 4. Eğitsel amaçlı gezi tasarlayacak.
Dersin içeriğiİnformal Öğrenme konusunda temel kavramlar. Yaygın öğretim kurumlarının fen öğretiminde kullanılmasının önemi. Eğitsel amaçlı gezi türleri; Bilim ve teknoloji müzeleri, botanik parklar, milli parklar, jeoparklar, arboretumlar, hayvanat bahçeleri ve bilim merkezlerindeki öğretim yöntemleri. Geziden önce, gezi süresince ve gezi sonrasında kullanılmak üzere kullanılacak çalışma kağıtlarının hazırlanması ilkeleri. Kentsel ve kırsal bölgelerdeki yaygın öğretim alanları; okul bahçesinin yaygın öğretim alanı olarak tasarlanması ve bu tür çalışmaların değerlendirilmesinde hangi yeni yaklaşımların nasıl daha etkin kullanılabileceği. 
KaynaklarErtürk, S. (1972). Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Yelkentepe Yayınları.
Demirel, Ö. (2002). Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Pegem-A Yayıncılık.
Gilbertson, K., Bates, T., Mclaughlin, T. ve Ewert, A. (2006). Outdoor Education, Methods And Stratagies. Human Kinetics. USA.
Hammerman D. R., Hammerman W. M. ve Hammerman E. L. (1994). Teaching İn The Outdoors. Interstate Publisher, Inc. USA.
Leonardo da Vinci, (2006) Da Vinci?nin Not Defteri, Çev:Kasım Doğan, Sibel Talay (ed.)
Lucas, Linke, ve Sedgwick, (1979). School Children? Criteria For Alive. A Content Analysis Approach. Journal Of Psychology, 103, 103-111.
Marshdoyle, Boyman, ve Mullins (1981). Evaluating Programmatic Use Of A Community Resource The Zoo. Journal Of Environmental Education, 13 (4), 19-26.
Sherwood (1986). Live vs. Dried: Using Live Animals In The Classrom. Aazpa.
SRA (1998) Art Connections, Level K, Art Across the Curriculum, SRA McGraw-Hill
Trowbridge ve Mintzes (1985). Students Alternative Conceptions Of Animals And Animal Classification. School Science And Mathematics 85(4), 304-316.
Tunnicliffe S. D. (1994). Why Do Teachers Arrange To Visit Zoos With Their Students International Zoo News, 41(5), 4-13.
Tamir ve Sever, (1980). Students Attitudes Toward The Use Of Animals In Biology Teacher. The American Biology Teacher, 42(2), 100-109.
Warrick, K.C. (2001) Art Across the curriculum: Exploring fine art with cross-curricular connections,
Good Apple
İlgili Diğer Güncel Makale Ve Kitaplar 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaDersin Amacı hakkında öğrencilerle görüşme
2. HaftaOkul dışı alanlarda verilecek fen öğretiminin felsefesi, amacı ve hedefleri;
3. HaftaFen eğitiminde kullanılabilecek okul dışı alanların çeşitleri
4. HaftaEğitsel amaçlı gezi türleri
5. HaftaGezi esnasındaki katılımcıların psikolojisi, davranışları, tutumları ve yönetimi
6. HaftaOkul dışı öğretim alanlarında bulunan aktif, pasif sergilerin ve boş alanların değerlendirilmesi
7. HaftaGeziden önce, gezi süresince ve gezi sonrasında kullanılmak üzere kullanılacak çalışma kağıtlarının hazırlanması ilkeleri
8. HaftaGeziden önce, gezi süresince ve gezi sonrasında kullanılmak üzere kullanılacak çalışma kağıtlarının hazırlanması ilkeleri
9. HaftaOkul dışı bir alanın fen öğretimine uygun olarak tasarlanması ilkeleri
10. HaftaOkul dışı bir alanın fen öğretimine uygun olarak tasarlanması ilkeleri
11. HaftaKentsel ve kırsal bölgelerdeki okul dışı öğretim alanları
12. HaftaOkul bahçesinin, okul dışı öğretim alanı olarak tasarlanması
13. HaftaOkul bahçesinin, okul dışı öğretim alanı olarak tasarlanması
14. HaftaTasarlanan okul bahçesinin sunumu
15. HaftaDönemin Değerlendirilmesi

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama440
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum420
Projeler140
Seminer00
Ara Sınavlar00
Genel sınav00
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı0100
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı00
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 4 56
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama41040
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14342
Sunum / Seminer Hazırlama41040
Proje11010
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi000
Genel sınava hazırlanma süresi000
Toplam İş Yükü3737188

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Fen Bilimleri öğretmenliği ile ilgili üst düzey mesleki alan bilgisine sahiptir.    X
2. Türk Eğitim Sisteminin amacı, yapısı, kanun, yönetmelik ve mevzuatları ile tarihsel gelişimi çerçevesinde ulusal ve uluslararası düzeyde fen bilimi felsefesi hakkında yeterli bilgiye sahiptir.  X  
3. Bilimsel ve analitik düşünceye sahiptir ve çalışmalarında bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır. X   
4. Fen Bilimleri eğitimi alanında temel becerilere sahiptir ve öğrendiklerini günlük yaşama transfer eder.    X
5. Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, fen programlarının yaklaşımını ve içeriğini, program geliştirme ilkelerini dikkate alarak; en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini, öğrenme materyallerini ve en etkili ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini seçerek araştırmalarını düzenler.   X 
6. İlköğretim düzeyinde, fen bilimleri öğretmenliği alanı ile ilgili problemleri tanır ve bu problemlerin çözümünde eleştirel, yapıcı ve yaratıcı düşünme becerilerini kullanır.X    
7. Yaşam boyu öğrenmede, fen ve teknolojinin yeri ve öneminin bilinciyle alanında yürütülen ulusal ve uluslararası çalışmaları takip eder ve karşılaştırmalı çalışmaları bilimsel araştırma yöntemlerine uygun olarak yürütebilir.   X 
8. Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin şekilde kullanır.  X  
9. Bilim insanları ile demokratik ve mesleki etik değerlere uygun olarak iletişim kurar, düşüncelerini paylaşır, işbirliği yapar ve kazandığı değerleri çevresine aktarmada örnek olur. X   
10. Fen, teknoloji, toplum ve çevre alanları arasındaki etkileşimlerin bilinciyle bu alanlardaki gelişmeleri ve bilim-sanat-kültür alanındaki etkinlikleri takip eder.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek