SBT697 - OKUL ÇAĞI ÇOCUKLARINDA BEDEN EĞİTİMİ ve SPORA KATI

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
OKUL ÇAĞI ÇOCUKLARINDA BEDEN EĞİTİMİ ve SPORA KATI SBT697 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 0 3 10
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Emine Çağlar 
Dersin amacıBu dersin amacı, okul çağı çocuklarının beden eğitimi ve spora katılımında anahtar rol oynayan psikolojik faktörleri derinlemesine kavratmaktır. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. 1. Beden eğitimi ve spor deneyiminde bireysel farklılıkların etkisini tartışabilir
  2. 2. Beden eğitimi ve spora katılım ile ilişkili psikososyal çıktıları açıklayabilir.
  3. 3. Beden eğitimi ve spora katılımda diğer önemli kişilerin rolünü tartışabilir
  4. 4. Çocuk ve gençlerin spora katılımının belirleyicilerini psikolojik kuramlar çerçevesinde tartışabilir.
  5. 5. Çocuk ve gençlerin fiziksel aktivite ve sedanter davranışı etkileyen psikososyal faktörleri açıklar.
  6. 6. Psikolojik kuramlar ve empirik bulguları kullanarak beden eğitimi ve spordaki uygulamaları yorumlar.
Dersin içeriğiBu ders; gençlik sporlarına katılım örüntüleri ve engeller, beden eğitimi ve spora katılımda hür irade kuramı, başarı hedefi kuramı, beden eğitimi ve sporda güdüsel iklim, çocuk ve gençlikte benlik algılarının gelişiminde beden eğitimi ve sporun rolü, beden eğitimi ve gençlik sporlarında yaşam becerileri ve ahlaki gelişim, olumlu gençlik gelişimi yaklaşımında beden eğitimi ve sporun rolü, gençlik sporlarında stres ve tükenmişlik, çocuk ve gençlik sporlarında yüklemlemeler, fiziksel aktiviteye katılımda beden eğitiminin rolü, çocuk ve gençlerde fiziksel aktivite ve sedanter davranışta psikososyal faktörler, spor ve fiziksel aktiviteye katılımda ebeveyn rolünü kapsamaktadır. 
KaynaklarBlankenship, B. (2017). The Psychology of Teaching Physical Education: From Theory to Practice. London: Routledge.
Holt, N.L. (Ed.) (2016). Positive Youth Development through Sport. 2nd Edition. London: Routledge
Horn T.S., Smith A.L. (Eds.) (2019). Advances in Sport Psychology. 4th edition. Champaign, IL: Human Kinetics
Liukkonen, J., Auweele Y.V., Vereijken, B., Alfermann, D., & Theodorakis, Y. (Eds.) (2007). Psychology for Physical Educators: Student in Focus. (2nd edition). Champaign, IL: Human Kinetics.
Smith, A., Biddle, S. J. H. (2008). Youth physical activity and sedentary behavior: Challenges and solutions. Champaign, IL: Human Kinetics.
Vealey, R. S., & Chase, M. A. (2016). Best practice for youth sport. Champaign, IL: Human Kinetics.
Whitehead, J. R. & Corbin, C. B. (1997). Self-esteem in children and youth: The role of sport and physical education. In K. R. Fox (Ed.). The Physical Self: From Motivation to Well-Being. (pp. 175-203). Champaign, IL: Human 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaÇocuk ve gençlerin spora katılım örüntüleri ve engeller
2. HaftaBeden eğitimi ve spora katılımda hür irade kuramı
3. HaftaBeden eğitimi ve spora katılımda başarı hedefi kuramı
4. HaftaBeden eğitimi ve sporda güdüsel iklim
5. HaftaÇocuk ve gençlikte benlik algıları: Beden eğitimi ve sporun rolü
6. HaftaBeden eğitimi ve gençlik sporlarında yaşam becerileri ve ahlaki gelişim
7. HaftaOlumlu gençlik gelişimi (Positive Youth Development) yaklaşımında beden eğitimi ve sporun rolü
8. HaftaÇocuk ve gençlerin spora katılımında stres ve tükenmişlik
9. HaftaAra sınav
10. HaftaÇocuk ve gençlik sporlarında yüklemlemeler
11. HaftaÇocuk ve gençlerde fiziksel aktivite ve sedanter davranışta psikososyal faktörler
12. HaftaFiziksel aktiviteye katılımda beden eğitiminin rolü
13. HaftaSpor ve fiziksel aktiviteye katılımda ebeveyn rolü
14. HaftaSeminer sunumları
15. HaftaGenel sınava hazırlık
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)140
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler410
Sunum210
Projeler110
Seminer110
Ara Sınavlar110
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı050
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı050
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)148112
Sunum / Seminer Hazırlama31236
Proje14848
Ödevler4832
Ara sınavlara hazırlanma süresi11414
Genel sınava hazırlanma süresi11616
Toplam İş Yükü38109300

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak hareket ve spor alanında uzmanlık düzeyinde güncel bilgilere sahiptir, bunları geliştirir ve derinleştirir.    X
2. Hareket ve spor alanının gerektirdiği teknolojik bilgiye sahiptir.X    
3. Hareket ve spor alanındaki bilimsel araştırma yöntemlerini bilir.  X  
4. Hareket ve spor alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanır   X 
5. Hareket ve spor alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlar, değişik araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez yapar ve çözüm önerileri getirir.   X 
6. Bilimsel araştırma planlar, yapar, yaptığı araştırmanın raporunu yazar.  X  
7. Hareket ve spor alanındaki teknolojik araç ve gereçleri kullanarak problemleri çözer. X   
8. Hareket ve spor alanıyla ilgili ulusal / uluslar arası strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.X    
9. Hareket ve spor alanı ile ilgili çalışmaları bağımsız ve/veya ekip olarak yürütür.   X 
10. Bilimsel bir makaleyi ulusal düzeyde bir dergide yayınlar ya da bilimsel bir toplantıda sunar.   X 
11. Hareket ve spor alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, yaşam boyu öğrenme ilkelerini çalışmalarda uygular.    X
12. Bilimsel bir makaleyi okuyarak analiz eder, mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar.    X
13. Mesleki ve profesyonel ortamdaki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve değerlendirir.   X 
14. Bir yabancı dili en az Avrupa dili portföyü B2 genel düzeyde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.X    
15. Hareket ve spor alanı ile ilgili verilerin toplanması, kayıtlanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir, özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini çalışmalarda uygular.  X  

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek