TRO718 - YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRET. İŞLEV. DİL BİLG.

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRET. İŞLEV. DİL BİLG. TRO718 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 0 3 10
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Takım/Grup Çalışması
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Beyin Fırtınası
 
Dersin sorumlusu(ları)Bölüm Sorumlusu  
Dersin amacıİşlevsel dil bilgisi, bir dilin ögelerinin birbirleriyle olan bağlantılarını işlevleri açısından ele almaktadır. İşlevsel dil bilgisi, dildeki yapıları görev ve anlam bakımından değerlendirirken bu yapıların bir metin içinde kullanım esaslarını, tercih ediliş nedenlerini ve işlevlerini açıklamaya çalışır. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bir dilin ögelerinin birbirleriyle olan bağlantılarını işlevleri açısından ele almayı bilir.
  2. Dildeki yapıları görev ve anlam bakımından değerlendirir
  3. Bu yapıların bir metin içinde kullanım esaslarını, tercih ediliş nedenlerini ve işlevlerini açıklar.
  4. Türk dil bilgisi konularını geleneksel anlayışa göre değil, yabancılara Türkçe öğretimindeki işlevsel sırasıyla değerlendirir.
  5. İşlevsel yönden örneklendirir.
  6. Türk dil bilgisinin tüm alt konuları bu anlayışla ele alır.
  7. Türkçe öğrenirken ve yabancılara Türkçe öğretirken karşılaşılan güçlükleri göz önünde bulundurur.
  8. Konuların sınıflandırılmasında Avrupa Dilleri Ortak Çerçeve Programı esas alır. A1, A2, B1, B2, C1, C2 seviyelerinin söz varlığı göz önünde bulundurur.
Dersin içeriğiBir dilin ögelerinin birbirleriyle olan bağlantılarını işlevleri açısından ele alma. Dildeki yapıları görev ve anlam bakımından değerlendirme. Bu yapıların bir metin içinde kullanım esaslarını, tercih ediliş nedenlerini ve işlevlerini açıklama.
Türk dil bilgisi konularını geleneksel anlayışın dışında değerlendirme. Yabancılara Türkçe öğretiminde dil bilgisi konularını işlevsel sırasıyla değerlendirme ve işlevsel yönden örneklendirme. Türk dil bilgisinin tüm alt konuları bu anlayışla ele alma. Türkçe öğrenirken ve yabancılara Türkçe öğretirken karşılaşılan güçlükleri göz önünde bulundurma. Konuların sınıflandırılmasında Avrupa Dilleri Ortak Çerçeve Programını esas alma. A1, A2, B1, B2, C1, C2 seviyelerinin söz varlığını göz önünde bulundurarak konuları işlevsel açıdan ele alma.
 
KaynaklarÇiçek, A., Arslan, A., Kartal Aydoğan, B. vd. (2002). TÖMER Hitit 1-2-3 (Ders Kitabı, Çalışma Kitabı), Ankara Üniversitesi Basımevi, Ankara.
Gazi Üniversitesi Türkçe Öğrenim, Araştırma ve Uygulama Merkezi (2006). Yabancılar İçin Türkçe Dil Bilgisi, Ankara.
Kalfa, M. (2018). İşlevsel Dil Bilgisi, İstanbul: YDS Publishing.
Zülfikar, H. (1980). Yabancılar İçin Türkçe Dilbilgisi, Ankara: A.Ü. Türkçe Kursu Yayınları.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaYabancı dil olarak Türkçenin öğretiminde işlevsel dil bilgisinin genel başlıklarının değerlendirilmesi.
2. HaftaTürk dil bilgisinin tüm alt konularının ele alınması.
3. HaftaTürk dilbilgisi konularının işlevsel dil bilgisi açısından tasnif edilmesi: A1-A2-B1
4. HaftaTürk dilbilgisi konularının işlevsel dil bilgisi açısından tasnif edilmesi: B2-C1-C2
5. HaftaTürkçe öğrenirken ve yabancılara Türkçe öğretirken dil bilgisi bakımından karşılaşılan güçlükler.
6. HaftaDildeki yapıların yabancı dil olarak Türkçenin öğretiminde görev ve anlam bakımından değerlendirilmesi.
7. HaftaDil bilgisi yapılarının bir metin içinde kullanım esaslarının, tercih ediliş nedenlerinin ve işlevlerinin açıklanması.
8. HaftaTürk dil bilgisi konularının geleneksel anlayışın dışında, yabancılara Türkçe öğretimindeki işlevsel amaçlar doğrultusunda değerlendirilmesi ve işlevsel yönden örneklendirilmeleri
9. HaftaTürk dil bilgisi konularının geleneksel anlayışın dışında, yabancılara Türkçe öğretimindeki işlevsel amaçlar doğrultusunda değerlendirilmesi ve işlevsel yönden örneklendirilmeleri.
10. Haftaİşlevsel dil bilgisinde, bir dilin ögelerinin birbirleriyle olan bağlantılarının işlevleri açısından ele alınması.
11. HaftaKonuların sınıflandırılmasında Avrupa Dilleri Ortak Çerçeve Programının değerlendirilmesi.
12. HaftaKonuların sınıflandırılmasında Avrupa Dilleri Ortak Çerçeve Programının değerlendirilmesi.
13. HaftaKonuların sınıflandırılmasında Avrupa Dilleri Ortak Çerçeve Programının değerlendirilmesi.
14. HaftaAvrupa Dilleri Ortak Çerçeve Programındaki temel yaşam alanlarının işlevsel dilbilgisi açısından değerlendirilmesi.
15. HaftaDers materyallerinin hazırlanışında temaların işlevsel dil bilgisi açısından değerlendirilmesi.
16. HaftaGenel Değerlendirme

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)1414
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler626
Sunum230
Projeler00
Seminer230
Ara Sınavlar00
Genel sınav140
Toplam140
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı0100
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı00
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)000
Sunum / Seminer Hazırlama339117
Proje000
Ödevler715105
Ara sınavlara hazırlanma süresi000
Genel sınava hazırlanma süresi000
Toplam İş Yükü2457264

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. 1. Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak Türkçe eğitimi alanında güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilir, derinleştirebilir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilir.    X
2. 2. Türkçe eğitimi alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilir.    X
3. 3. Türkçe eğitimi alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirebilir ve kullanabilir.    X
4. 4. Türkçe eğitimi alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirebilir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayabilir, özgün bir konuyu araştırabilir.    X
5. 5. Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilir.    X
6. 6. Türkçe eğitimi ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanabilir.     X
7. 7. Türkçe eğitimi alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilir.    X
8. 8. Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak Türkçe eğitimi alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilir.    X
9. 9. Uzman kişiler ile Türkçe eğitimi alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunabilir ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurabilir.     X
10. 10. Türkçe eğitimi alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunabilir.    X
11. 11. Türkçe eğitimi alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurabilir.    X
12. 12. Türkçe eğitimi alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilir ve bu değerlerin gelişimini destekleyebilir.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek