TRO714 - DİL BİLGİSİ ÖĞRETİMİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
DİL BİLGİSİ ÖĞRETİMİ TRO714 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 0 3 10
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Takım/Grup Çalışması
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Beyin Fırtınası
 
Dersin sorumlusu(ları)Bölüm Sorumlusu  
Dersin amacıDil bilgisi öğretiminde temel ilkeler ve izlenen aşamaları kavratmak. Dil bilgisi öğretiminde kullanılan strateji, yöntem ve teknikleri kavratmak. Metin temelli dil bilgisi öğretimini kavratmak ve uygulamalar yapmak. Dil bilgisi ve dilbilgisi öğretiminin temel ve güncel sorunlarını belirlemek. 5,6,7,8. sınıf programlarında yer alan dil bilgisinin temel kavramlarını değerlendirmek. 5,6,7,8. Sınıf programlarında yer alan Türkçe dil bilgisi konularını sırasıyla değerlendirmek. Dil bilgisi öğretimini ölçme ve değerlendirme yönünden değerlendirmek. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Dil bilgisi ile ilgili temel kavramları bilir.
  2. Dil bilgisi öğretim yöntemlerini kavrar.
  3. 5,6,7,8. sınıf programlarında yer alan dil bilgisi konularını tanır.
  4. Dil bilgisi öğretiminde ölçme ve değerlendirme süreçlerini gerçekleştirir.
Dersin içeriğiDil bilgisi öğretiminde temel ilkeler ve izlenen aşamalar, dil bilgisi öğretiminde temel yaklaşımlar, yöntemler ve teknikler, dil bilgisi öğretiminin temel problemleri, metin temelli dil bilgisi öğretimi ve uygulamaları, dil becerilerinin dil bilgisi öğretimi yoluyla geliştirilmesi, dil bilgisi öğretiminde ölçme ve değerlendirme. 
KaynaklarDemirel, Ö. (2002). Türkçe ve Sınıf Öğretmenleri İçin Türkçe Öğretimi, 4. baskı, Ankara: Pegem A Yayıncılık.
Göğüş, B. (1978). Orta Dereceli Okullarımızda Türkçe ve Yazın Eğitimi. Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
Sağır, M. (2002). İlköğretim Okullarında Türkçe Dil Bilgisi Öğretimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
Yıldız, C. ve diğerleri. (2006). Kuramdan Uygulamaya Türkçe Öğretimi (Editör: Cemal YILDIZ). Ankara: Pegem A Yayıncılık.

 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaDil bilgisi öğretiminin tarihi
2. HaftaDil bilgisi öğretiminin temel kavram ve ilkeleri
3. HaftaDil bilgisi öğretiminde dil biliminin verilerinden yararlanma
4. HaftaCumhuriyet Devri Türkçe Programlarında dil bilgisi öğretimi
5. HaftaMetin temelli dil bilgisi öğretimi ve uygulamalar
6. HaftaDil bilgisi ve dilbilgisi öğretiminin temel ve güncel sorunları
7. HaftaOkuma becerisi ve dil bilgisi ilişkisi
8. HaftaDinleme becerisi ve dil bilgisi ilişkisi
9. HaftaYazma becerisi ve dil bilgisi ilişkisi
10. HaftaKonuşma becerisi ve dil bilgisi ilişkisi
11. Hafta5,6,7,8. sınıf programlarında yer alan dil bilgisinin temel kavramları
12. Hafta5,6,7,8. sınıf programlarında yer alan dil bilgisinin temel kavramları
13. Hafta5,6,7,8. sınıf programlarında yer alan Türkçe dil bilgisi konuları
14. HaftaDil bilgisi öğretiminde materyal geliştirme ve etkinlik hazırlama
15. HaftaMateryal geliştirme ve etkinlik hazırlamada dilin işlevsel yönü
16. HaftaYarıyıl sonu sınavı

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)1414
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler726
Sunum230
Projeler00
Seminer230
Ara Sınavlar00
Genel sınav00
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı0100
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı00
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)000
Sunum / Seminer Hazırlama339117
Proje000
Ödevler715105
Ara sınavlara hazırlanma süresi000
Genel sınava hazırlanma süresi000
Toplam İş Yükü2457264

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. 1. Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak Türkçe eğitimi alanında güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilir, derinleştirebilir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilir.    X
2. 2. Türkçe eğitimi alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilir.    X
3. 3. Türkçe eğitimi alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirebilir ve kullanabilir.    X
4. 4. Türkçe eğitimi alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirebilir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayabilir, özgün bir konuyu araştırabilir.    X
5. 5. Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilir.    X
6. 6. Türkçe eğitimi ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanabilir.     X
7. 7. Türkçe eğitimi alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilir.    X
8. 8. Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak Türkçe eğitimi alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilir.    X
9. 9. Uzman kişiler ile Türkçe eğitimi alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunabilir ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurabilir.     X
10. 10. Türkçe eğitimi alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunabilir.    X
11. 11. Türkçe eğitimi alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurabilir.    X
12. 12. Türkçe eğitimi alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilir ve bu değerlerin gelişimini destekleyebilir.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek