ÖYE709 - ÖZEL YETENEKLİLERİN EĞİT. ELEŞTİREL DÜŞÜNME YÖN.
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
ÖZEL YETENEKLİLERİN EĞİT. ELEŞTİREL DÜŞÜNME YÖN. | ÖYE709 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 3 | 0 | 3 | 10 |
Önkoşul(lar)-var ise | ||||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Takım/Grup Çalışması Rapor Hazırlama ve/veya Sunma Gösteri Örnek Olay İncelemesi Sorun/Problem Çözme Beyin Fırtınası | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Bölüm Sorumlusu | |||||
Dersin amacı | Bu dersin amacı eleştirel düşünme yöntemlerinin öğretimi ve eleştirel düşünme yöntem ve tekniklerini sunmadır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Eleştirel düşünme yöntemlerinin tanımlarını ve özel yetenekli öğrencilerin eleştirel düşünme becerileri; Özel yetenekli öğrencilere eleştirel düşünmenin öğretiminin yöntem ve teknikleri; Özel yeteneklilerin eğitiminde eleştirel düşünmenin değerlendirilmesi. | |||||
Kaynaklar | McPeck, J. E. (2016). Critical thinking and education. Routledge. Scriven, M., & Paul, R. (1987). Critical thinking. In The 8th Annual International Conference on Critical Thinking and Education Reform, CA. Ennis, R. H. (1993). Critical thinking assessment. Theory into practice, 32(3), 179-186. Halpern, D. F. (2013). Thought and knowledge: An introduction to critical thinking. Psychology Press. Facione, P. A. (1998). Critical thinking: What it is and why it counts. Retrieved June, 9, 2004. Fisher, A. (2011). Critical thinking: An introduction. Cambridge University Press. Kettler, T. (2014). Critical thinking skills among elementary school students: Comparing identified gifted and general education student performance. Gifted Child Quarterly, 58(2), 127-136. Dixon, F. A., Prater, K. A., Vine, H. M., Wark, M. J., Williams, T., Hanchon, T., & Shobe, C. (2004). |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Derse giriş |
2. Hafta | Eleştirel düşünme yöntemlerinin tanımları |
3. Hafta | Özel yeteneklilerin eğitiminde eleştirel düşünmenin önemi |
4. Hafta | Etkili eleştirel düşünücülerin karakteristik özellikleri |
5. Hafta | Özel yeteneklilerin eleştirel düşünme becerileri |
6. Hafta | Özel yeteneklilerin eleştirel düşünme becerileri |
7. Hafta | Özel yeteneklilerin eleştirel düşünme becerileri |
8. Hafta | Eleştirel düşünme eğilimleri |
9. Hafta | Ara sınav |
10. Hafta | Eleştirel düşünme öğretimindeki modeller ve teknikler |
11. Hafta | Özel yetenekli öğrencilere eleştirel düşünme becerilerinin öğretimi (Zenginleştirilmiş işbirlikçi öğrenme) |
12. Hafta | Özel yetenekli öğrencilere eleştirel düşünme becerilerinin öğretimi (Zenginleştirilmiş argümantasyon tabanlı öğretim) |
13. Hafta | Özel yetenekli öğrencilere eleştirel düşünme becerilerinin öğretimi (Zenginleştirilmiş sorgulama tabanlı öğrenme) |
14. Hafta | Özel yetenekli öğrencilere eleştirel düşünme becerilerinin öğretimi (Altı şapkalı düşünme yöntemi) |
15. Hafta | Özel yetenekli öğrencilere eleştirel düşünme becerilerinin öğretimi (Eleştirel düşünmenin modellenmesi) |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 14 | 10 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 15 |
Sunum | 1 | 10 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 15 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 1 | 30 | 30 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 2 | 14 | 28 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 4 | 30 | 120 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 20 | 20 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 30 | 30 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 24 | 157 | 300 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, özel yetenekliler eğitimi alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. | X | ||||
2. Özel yetenekliler eğitimi ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi tartışır. | X | ||||
3. Özel yetenekliler eğitimi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. | X | ||||
4. Özel yetenekliler eğitimi alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle işlevsel olarak bütünleştirip yeni bilgiler oluşturur. | X | ||||
5. Uzmanlık gerektiren sorunlara nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözüm önerileri getirir. | X | ||||
6. Özel yetenekliler eğitimi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgular, çözüm yolları geliştirir, çözer, sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular. | X | ||||
7. Özel yetenekliler eğitimi alanındaki uygulamalarda karşılaşacağını öngörmediği karmaşık durumlarda yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | X | ||||
8. Özel yetenekliler eğitimi alanı ile ilgili takım çalışmalarına etkin olarak katılır veya liderlik yapar. | X | ||||
9. Özel yetenekliler eğitimi alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir. | X | ||||
10. Özel yetenekliler eğitimi alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür. | X | ||||
11. Özel yetenekliler eğitimi alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır. | X | ||||
12. Mesleki ve profesyonel ortamlardaki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları geliştirmek ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer, liderlik yapar. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek