İÇT742 - İÇ MEKAN PSİKOLOJİSİ II

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
İÇ MEKAN PSİKOLOJİSİ II İÇT742 2. Yarıyıl 3 0 3 10
Önkoşul(lar)-var iseyok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Diğer: Bilimsel Araştırma Yöntemleri ile konu analizi, Alan çalışması  
Dersin sorumlusu(ları)Doç. Dr. Ayşen Özkan 
Dersin amacıDersin amacı, iç mekana ait bileşenler ile kullanıcıların psikolojik, duygusal ve bilişsel davranışlarını nasıl etkilediği arasındaki ilişkiyi ve bu ilişkinin olumlu etkilerini artırmak amacıyla gereken bilgiyi öğrencilere kazandırmaktır. Öğrencilerden kamusal iç mekanlarda kullanıcının psikolojik ihtiyaçlarını bilimsel çalışmalar ile tanımlamaları ve örnek çalışması ile bilimsel düzeyde iç mekan tasarım sürecine kullanıcı odaklı öneriler sunmaları beklenmektedir. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. 1. Psikoloji bilimi ile insan psikolojisi- mekan ilişkisini öğrenir.
  2. 2. Kullanıcının kamusal mekanlara yönelik algısal, psikolojik ve fiziksel davranışları hakkında bilgi sahibi olur.
  3. 3. İnsan duyguları ile psikolojik ihtiyaçları doğrultusunda mekan tasarım yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur.
  4. 4. İçmimarlık alanında kullanıcı konforu ve tercihleri üzerine bilimsel çalışmaların incelenmesi ile ulusal ve uluslararası alanda güncel yaklaşımlar ile ilgili bilgi sahibi olur.
  5. 5. Bireyin psikolojik ve fiziksel konfor düzeylerini olumlu yönde artırmaya katkı sağlayacak bilimsel çalışmalar ortaya çıkarma becerisi edinir.
Dersin içeriği1. Psikoloji, çevre psikolojisi, iç mekan psikolojisi
2. Kullanıcının psikolojik, sosyolojik ihtiyaçları (duygusal iyi oluş, bilişsel süreç)
3. Bilimsel literatüre ilişkin araştırma süreçleri ve bulguların analizi
4. Kamusal ve özel mekanlarda kullanıcının algısal performans değerlendirmeleri
5. Örnek çalışma gerçekleştirilmesi 
KaynaklarGifford, R. (2007). Environmental psychology: Principles and practice (4th edition). Colville, WA: Optimal Books.
Cupchik, G.C. (1992). From perception to production: A multi-level analysis of the aesthetic process. In G.C. Cupchik and J. Laszlo (Eds.)., Emerging visions of the aesthetic process: Psychology, Semiology, Philosophy (pp. 83-99). New York: Cambridge University Press
Malnar, J.M. ve Vodvarka, F. (1991). The Interior Dimension: A Theoretical Approach to Enclosed Space. New York: John Wiley & Sons Inc.
Çapanoğlu, A. (2014) Konut yaşama mekanlarında kullanılan stillerin kullanıcı tercihleri üzerindeki etkisi (The impact of user preferences using in living room styles within dwellings) Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü., Ankara. Yayınlanmamış Doktora Tezi.
Dergiler: Environment and Behavior, Journal of Environmental Psychology, Journal of Interior Design, Perceptual and Motor Skills 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. Hafta1.1. Ders Tanıtımı 1.1.1 Derste öğrenilecek kavramların anlatılması 1.1.2 Ders içeriğinin hafta hafta anlatılması 1.1.3 Öğrenciden beklenenler ve isteklerin tartışılması 1.1.4 Ders değerlendirme ve öğrenme çıktılarının tartışılması
2. Hafta2.1. Farklı disiplinlere ait iç mekanlar - sunum 2.1.2. Mekan algısı, mekan-davranış ilişkileri 2.2. Özel ve kamusal mekanlar ile kullanıcı davranış ilişkisi
3. Hafta3.1. Bilimsel literatüre ilişkin araştırma süreçleri; sunum ve tartışma 3.1.1. Uluslararası çalışmalar 3.1.2. Ulusal çalışmalar
4. Hafta3.1. Bilimsel literatüre ilişkin araştırma süreçleri 3.1.1. Uluslararası çalışmalar 3.1.2. Ulusal çalışmalar
5. Hafta4.1. Bilimsel literatürdeki bulguların analizi; sunum ve tartışma 4.2. Araştırma konusu seçimi
6. Hafta4.1. Bilimsel literatürdeki bulguların analizi; sunum ve tartışma 4.2. Araştırma konusu seçimi
7. Hafta5.1. Örnek çalışmalar, konu analizi - sunum
8. Hafta5.1. Örnek çalışmalar, konu analizi - sunum
9. Hafta5.1. Örnek çalışmalar, konu analizi - sunum
10. Hafta5.1. Örnek çalışmalar, konu analizi - sunum
11. Hafta5.1. Örnek çalışmalar, konu analizi - sunum
12. Hafta5.1. Örnek çalışmalar, konu analizi - sunum
13. Hafta6.1. Örnek çalışma verilerinin ön değerlendirmesi
14. Hafta6.1. Örnek çalışma verilerinin ön değerlendirmesi
15. HaftaGenel sınava hazırlık
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler520
Sunum1030
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar00
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı1550
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14798
Sunum / Seminer Hazırlama10880
Proje000
Ödevler51050
Ara sınavlara hazırlanma süresi000
Genel sınava hazırlanma süresi13030
Toplam İş Yükü4458300

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Tasarım kavram, kuram, ilke, yöntem ve etiği hakkında ileri düzey bilgiye sahip olma.   X 
2. Tasarım ve sanat alanında temel kavram/ilkeleri güncel boyutlarıyla tartışarak yönlendirebilme.    X
3. Tasarım bilgisini disiplinlerarası çalışmalarla, yeni kuram ve teoriler üretmek için kullanabilme.    X
4. Bilimsel araştırma yöntemlerine ilişkin kavram ve ilkeleri kavrama.    X
5. Tasarım süreci ve yöntemleri ile ilgili çağdaş kavram, ilke ve kuram geliştirebilme.    X
6. Güncel tasarım problemleri ile ilgili kavram ve yaklaşımları analiz edebilme, eleştirel yaklaşım ve çözüm önerileri geliştirip uygulayabilme.    X
7. Tasarım alanında deneysel ve yaratıcı süreçlerle bilimsel araştırma yöntemleri geliştirebilme.    X
8. Geliştirilen özgün tasarım yöntemlerini toplum yararına kullanabilme.    X
9. Tasarım alanındaki akademik tartışmaları planlayabilme, başlatabilme ve yönetebilme.  X  
10. Tasarım alanında sanatsal ve bilimsel değerlendirmeler yaparak proje önerileri geliştirebilme, aktarabilme ve özgün sanat/tasarım ürünlerine dönüştürebilme.   X 
11. Tasarımın disiplinlerarası etkinliğini kavrayarak ve en az bir yabancı dili etkin şekilde kullanıp üretilen bilgiyi farklı medyalar aracılığıyla ilgili kişilerle paylaşabilme.    X
12. Yaşam boyu eğitim için İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı alanına yönelik sanatsal ve bilimsel bilgi üretip geliştirebilme.    X
13. Tasarım alanında akademik düzeyde öğretme, değerlendirme, denetleme yapabilme.   X 

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek