İÇT742 - İÇ MEKAN PSİKOLOJİSİ II
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
İÇ MEKAN PSİKOLOJİSİ II | İÇT742 | 2. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 10 |
Önkoşul(lar)-var ise | yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Rapor Hazırlama ve/veya Sunma Diğer: Bilimsel Araştırma Yöntemleri ile konu analizi, Alan çalışması | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Doç. Dr. Ayşen Özkan | |||||
Dersin amacı | Dersin amacı, iç mekana ait bileşenler ile kullanıcıların psikolojik, duygusal ve bilişsel davranışlarını nasıl etkilediği arasındaki ilişkiyi ve bu ilişkinin olumlu etkilerini artırmak amacıyla gereken bilgiyi öğrencilere kazandırmaktır. Öğrencilerden kamusal iç mekanlarda kullanıcının psikolojik ihtiyaçlarını bilimsel çalışmalar ile tanımlamaları ve örnek çalışması ile bilimsel düzeyde iç mekan tasarım sürecine kullanıcı odaklı öneriler sunmaları beklenmektedir. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | 1. Psikoloji, çevre psikolojisi, iç mekan psikolojisi 2. Kullanıcının psikolojik, sosyolojik ihtiyaçları (duygusal iyi oluş, bilişsel süreç) 3. Bilimsel literatüre ilişkin araştırma süreçleri ve bulguların analizi 4. Kamusal ve özel mekanlarda kullanıcının algısal performans değerlendirmeleri 5. Örnek çalışma gerçekleştirilmesi | |||||
Kaynaklar | Gifford, R. (2007). Environmental psychology: Principles and practice (4th edition). Colville, WA: Optimal Books. Cupchik, G.C. (1992). From perception to production: A multi-level analysis of the aesthetic process. In G.C. Cupchik and J. Laszlo (Eds.)., Emerging visions of the aesthetic process: Psychology, Semiology, Philosophy (pp. 83-99). New York: Cambridge University Press Malnar, J.M. ve Vodvarka, F. (1991). The Interior Dimension: A Theoretical Approach to Enclosed Space. New York: John Wiley & Sons Inc. Çapanoğlu, A. (2014) Konut yaşama mekanlarında kullanılan stillerin kullanıcı tercihleri üzerindeki etkisi (The impact of user preferences using in living room styles within dwellings) Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü., Ankara. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Dergiler: Environment and Behavior, Journal of Environmental Psychology, Journal of Interior Design, Perceptual and Motor Skills |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | 1.1. Ders Tanıtımı 1.1.1 Derste öğrenilecek kavramların anlatılması 1.1.2 Ders içeriğinin hafta hafta anlatılması 1.1.3 Öğrenciden beklenenler ve isteklerin tartışılması 1.1.4 Ders değerlendirme ve öğrenme çıktılarının tartışılması |
2. Hafta | 2.1. Farklı disiplinlere ait iç mekanlar - sunum 2.1.2. Mekan algısı, mekan-davranış ilişkileri 2.2. Özel ve kamusal mekanlar ile kullanıcı davranış ilişkisi |
3. Hafta | 3.1. Bilimsel literatüre ilişkin araştırma süreçleri; sunum ve tartışma 3.1.1. Uluslararası çalışmalar 3.1.2. Ulusal çalışmalar |
4. Hafta | 3.1. Bilimsel literatüre ilişkin araştırma süreçleri 3.1.1. Uluslararası çalışmalar 3.1.2. Ulusal çalışmalar |
5. Hafta | 4.1. Bilimsel literatürdeki bulguların analizi; sunum ve tartışma 4.2. Araştırma konusu seçimi |
6. Hafta | 4.1. Bilimsel literatürdeki bulguların analizi; sunum ve tartışma 4.2. Araştırma konusu seçimi |
7. Hafta | 5.1. Örnek çalışmalar, konu analizi - sunum |
8. Hafta | 5.1. Örnek çalışmalar, konu analizi - sunum |
9. Hafta | 5.1. Örnek çalışmalar, konu analizi - sunum |
10. Hafta | 5.1. Örnek çalışmalar, konu analizi - sunum |
11. Hafta | 5.1. Örnek çalışmalar, konu analizi - sunum |
12. Hafta | 5.1. Örnek çalışmalar, konu analizi - sunum |
13. Hafta | 6.1. Örnek çalışma verilerinin ön değerlendirmesi |
14. Hafta | 6.1. Örnek çalışma verilerinin ön değerlendirmesi |
15. Hafta | Genel sınava hazırlık |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 5 | 20 |
Sunum | 10 | 30 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 15 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 7 | 98 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 10 | 8 | 80 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 5 | 10 | 50 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 0 | 0 | 0 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 44 | 58 | 300 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Tasarım kavram, kuram, ilke, yöntem ve etiği hakkında ileri düzey bilgiye sahip olma. | X | ||||
2. Tasarım ve sanat alanında temel kavram/ilkeleri güncel boyutlarıyla tartışarak yönlendirebilme. | X | ||||
3. Tasarım bilgisini disiplinlerarası çalışmalarla, yeni kuram ve teoriler üretmek için kullanabilme. | X | ||||
4. Bilimsel araştırma yöntemlerine ilişkin kavram ve ilkeleri kavrama. | X | ||||
5. Tasarım süreci ve yöntemleri ile ilgili çağdaş kavram, ilke ve kuram geliştirebilme. | X | ||||
6. Güncel tasarım problemleri ile ilgili kavram ve yaklaşımları analiz edebilme, eleştirel yaklaşım ve çözüm önerileri geliştirip uygulayabilme. | X | ||||
7. Tasarım alanında deneysel ve yaratıcı süreçlerle bilimsel araştırma yöntemleri geliştirebilme. | X | ||||
8. Geliştirilen özgün tasarım yöntemlerini toplum yararına kullanabilme. | X | ||||
9. Tasarım alanındaki akademik tartışmaları planlayabilme, başlatabilme ve yönetebilme. | X | ||||
10. Tasarım alanında sanatsal ve bilimsel değerlendirmeler yaparak proje önerileri geliştirebilme, aktarabilme ve özgün sanat/tasarım ürünlerine dönüştürebilme. | X | ||||
11. Tasarımın disiplinlerarası etkinliğini kavrayarak ve en az bir yabancı dili etkin şekilde kullanıp üretilen bilgiyi farklı medyalar aracılığıyla ilgili kişilerle paylaşabilme. | X | ||||
12. Yaşam boyu eğitim için İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı alanına yönelik sanatsal ve bilimsel bilgi üretip geliştirebilme. | X | ||||
13. Tasarım alanında akademik düzeyde öğretme, değerlendirme, denetleme yapabilme. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek