INT713 - ORTADOĞU SİYASETİNDE İLERİ KONULAR
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
ORTADOĞU SİYASETİNDE İLERİ KONULAR | INT713 | 3. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 10 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | ||||||
Dersin amacı | Bu derste günümüz Ortadoğu siyasetindeki temel kavramlar ve konular derinlemesine incelenmekte ve analiz edilmektir. Dersin ilk yarısında şarkiyatçılık, devlet oluşumu, milliyetçilik, mezhepçilik ve kimlik siyaseti gibi bölge ile ilgili temel kuramsal meselelerin incelenmesi hedeflenirken dersin ikinci yarısında bu kuramsal meselelerin demokratikleşme, dış politika, toplumsal cinsiyet ve göç gibi örnek olaylarla birlikte tartışılması amaçlanmaktadır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Ortadoğu kavramının ve düşüncesinin ortaya çıkışı, Şarkiyatçı yaklaşımların ortaya çıkışı, Ortadoğu ve Uluslararası İlişkiler kuramları, modern Ortadoğu devletlerinin kuruluşu ve devlet biçimleri, Arap milliyetçiliğinin tarihsel kökenleri ve bölge üzerindeki etkisi, mezhepçiliğin ve kimlik siyasetinin tarihsel kökenleri ile bölge ve dünya siyasetine etkileri, bölgenin uluslararası ekonomi politiği, petrol ekonomileri ve rantiyeci devlet kavramı, Ortadoğu?da demokratikleşme sorunlarına farklı yaklaşımlar olmak üzere kuramsal ve genel meselelerin analiz edilmesinden sonra derste dış politika, toplumsal cinsiyet, göç ve popüler kültür konuları tartışılacaktır. | |||||
Kaynaklar | William Cleveland, A History of the Modern Middle East, Third Edition, (Boulder: Westview Press, 2004).Albert Hourani, A History of the Arab Peoples, (London: Faber, 2005).Augustus Richard Norton, (ed.) Civil Society in the Middle East, vol. 1 (Leiden: E.J. Brill, 1994). Ilan Pappe, The Modern Middle East, (London, New York: Routledge, 2005).Mark Tessler, A History of the Israeli-Palestinian Conflict, (Bloomington: Indiana University Press, 1994). Philip S. Khoury and Joseph Kostiner (eds.), Tribes and State Formation in the Middle East (Berkeley, LA: University of California Press, 1990).Fred Halliday, The Middle East in International Relations: Power, Politics and Ideology, (New York: Cambridge University Press, 2005).Raymond Hinnebusch, The International Politics of the Middle East (UK: Manchester University Press, 2003).Lisa Anderson, `The State in the Middle East and North Africa?, Comparative Politics, vol. 20, no. 1, (October 1987).James Jankowski and Israel Gershoni (Eds |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Giriş |
2. Hafta | Ortadoğu Düşüncesi |
3. Hafta | Ortadoğu ve Uluslararası İlişkiler Kuramları |
4. Hafta | Ortadoğu'da Devletlerin Oluşması |
5. Hafta | Ortadoğu'da Milliyetçilik, Mezhepçilik ve Kimlik Siyaseti |
6. Hafta | Ortadoğu?da Savaş ve Barış |
7. Hafta | Ara Sınav |
8. Hafta | Ortadoğu'nun Uluslararası Ekonomi Politiği |
9. Hafta | Ortadoğu'da Demokratikleşme |
10. Hafta | Ortadoğu?nun Uluslararası Siyaseti |
11. Hafta | Ortadoğu'da Toplumsal Cinsiyet |
12. Hafta | Ortadoğu'da Göç |
13. Hafta | Ortadoğu?da Popüler Kültür |
14. Hafta | Sonuç |
15. Hafta | Genel Sınava Hazırlık |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 20 |
Sunum | 1 | 10 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 8 | 112 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 1 | 36 | 36 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 40 | 40 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 30 | 30 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 32 | 157 | 300 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Uluslararası güvenlik, siyasi, sosyal ve ekonomik sorunları, tarihi ve hukuki boyutları ve disiplinlerarası yaklaşımla tanımlar. | X | ||||
2. Uluslararası ilişkiler alanının kuramsal ve uygulamalı bilgileri derinlemesine anlatır. | X | ||||
3. Temel uluslararası sorunları ve güncel uluslararası gelişmeleri disiplinlerarası bir yaklaşımla yorumlar. | X | ||||
4. Uluslararası sorunların tanımlanmasında ve analiz edilmesinde en uygun araştırma yöntemlerini kullanarak bağımsız analizler üretir. | X | ||||
5. Uluslararası ilişkiler alanındaki bilimsel literatürü ve güncel kaynakları takip eder. | X | ||||
6. Uluslararası sorunlar konusunda teorik yaklaşımlara ve araştırmalara dayanarak strateji ve politika önerilerini geliştirir. | X | ||||
7. Uluslararası ilişkiler teorileri perspektifinden küresel ve bölgesel sorunları inceleyerek yeni yaklaşımlar geliştirir. | X | ||||
8. Uluslararası ilişkiler konusunda baş gösteren sorunları çözmek amacıyla bireysel ve ekip üyesi olarak görev alabilir. | X | ||||
9. Uluslararası ilişkiler alanında edindiği bilgileri eleştirel ve disiplinlerarası bir yaklaşımla değerlendirir. | X | ||||
10. Bilgilerin edinilmesi, araştırmanın yürütülmesi ve aktarılması sürecinde etik davranır. | X | ||||
11. Uluslararası ilişkilerle ilgili sahip olduğu görüşlerini, yaptığı araştırma ve analizlerini kamuoyu ve ilgili makamlara yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır. | X | ||||
12. Sosyal, kültürel hakları destekler, sosyal adalet bilinci kazanır. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek