ÖYE614 - ÖZEL YETENEKLİLERİN EĞİTİMİNDE BİLİŞSEL DEĞİŞKENLE

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
ÖZEL YETENEKLİLERİN EĞİTİMİNDE BİLİŞSEL DEĞİŞKENLE ÖYE614 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 0 3 8
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Takım/Grup Çalışması
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Gösteri
Örnek Olay İncelemesi
Sorun/Problem Çözme
Beyin Fırtınası
 
Dersin sorumlusu(ları)Bölüm Sorumlusu 
Dersin amacıÖzel yeteneklilerin eğitiminde önemli olan bilişsel değişkenleri sunmak, özel yeteneklilerin eğitimi için bilişsel değişkenlerin önemini anlar. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. 1. Özel yeteneklilerin eğitiminde önemli olan bilişsel değişkenleri öğrenir,
  2. 2. Özel yeteneklilerin eğitiminde önemli olan bilişsel değişkenlerin özelliklerini anlar,
  3. 3. Özel yeteneklilerin eğitiminde önemli olan bilişsel değişkenler açısından özel yetenekli ve özel yetenekli olmayan öğrencileri karşılaştırır,
  4. 4. Özel yeteneklilerin eğitiminde bilişsel değişkenlerin yerini bilir,
  5. 5. Özel yeteneklilerin eğitiminde önemli olan bilişsel değişkenlerin öğretimi ile ilgili yöntemleri öğrenir.
Dersin içeriğiÖzel yeteneklilerin eğitiminde önemli olan bilişsel değişkenler, Özel yeteneklilerin eğitiminde önemli olan bilişsel değişkenlerin özellikleri, Algı, Dikkat, Hafıza, Bilgiyi İşleme, Mantık, Başarı, Üst biliş, Bilişsel Stiller, Zeka, Genel yetenek 
KaynaklarCarroll, J.B. (1993). Human cognitive abilities. Cambridge: Cambridge University Press.
Cheng, P. W., (1993). Metacognition and giftedness: The state of the relationship. Gifted Child, Quarterly, 37, 105-112.
Benbow, C.P., & Minor, L.L. (1990). Cognitive profiles of verbally and mathematically precocious students: Implications for identification of the gifted. Gifted Child Quarterly,34 (1), 21-26.
Detterman, D. K., & Daniel, M. H. (1989). Correlations of mental test with each other and with and with cognitive variables are higher for low IQ groups. Intelligence, 13(4), 349-359.
Geary, D.C. & Brown, S.C. (1991). Cognitive Addition: Strategy Choice and Speed-ofProcessing Difference in Gifted, Normal, and Mathematically Disabled Children. Developmental Psychology, 27(3), 398-406.
Hale, J.B., Hoeppner, J.B., & Fiorello, C.A. (2002). Analyzing Digit Span components for assessment of attention processes. Journal of Psychoeducational Assessment, 20, 128-143.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaÖzel yeteneklilerin eğitiminde önemli olan bilişsel değişkenler
2. HaftaÖzel yeteneklilerin eğitiminde önemli olan bilişsel değişkenlerin özellikleri
3. HaftaAlgı
4. HaftaDikkat
5. HaftaHafıza
6. HaftaBilgiyi İşleme
7. HaftaMantık
8. HaftaAra sınav.
9. HaftaBaşarı
10. HaftaÜstbiliş
11. HaftaBiliş Stilleri
12. HaftaZekâ
13. HaftaGenel yetenek
14. HaftaÖzel yeteneklilerin eğitiminde önemli olan bilişsel değişkenlerin ölçümündeki hatalar
15. HaftaÖzel yeteneklilerin eğitiminde önemli olan bilişsel değişkenlere ilişkin güncel problemler
16. HaftaYarıyıl sonu sınavı.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)1410
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler115
Sunum110
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar125
Genel sınav150
Toplam110
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı050
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı050
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)21428
Sunum / Seminer Hazırlama13030
Proje000
Ödevler13030
Ara sınavlara hazırlanma süresi15050
Genel sınava hazırlanma süresi16060
Toplam İş Yükü20187240

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, özel yeteneklilerin eğitimi alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir.    X
2. Özel yeteneklilerin eğitimi ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi tartışır.  X  
3. Özel yetenekliler eğitimi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir.   X 
4. Özel yetenekliler eğitimi alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle işlevsel olarak bütünleştirip yeni bilgiler oluşturur.   X 
5. Uzmanlık gerektiren sorunlara nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözüm önerileri getirir.X    
6. Özel yetenekliler eğitimi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgular, çözüm yolları geliştirir, çözer, sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular.  X  
7. Özel yetenekliler eğitimi alanındaki uygulamalarda karşılaşacağını öngörmediği karmaşık durumlarda yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir.  X  
8. Özel yetenekliler eğitimi alanı ile ilgili takım çalışmalarına etkin olarak katılır veya liderlik yapar.X    
9. Özel yetenekliler eğitimi alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir. X   
10. Özel yetenekliler eğitimi alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür.X    
11. Özel yetenekliler eğitimi alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır.X    
12. Mesleki ve profesyonel ortamlardaki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları geliştirmek ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer, liderlik yapar.X    
13. Bir yabancı dili en az Avrupa dil Portföyü B2 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.X    
14. Özel yetenekliler eğitimi alanı ile ilgili bilgileri ulusal/uluslararası düzeyde sözlü ve yazılı olarak paylaşır.X    
15. Özel yetenekliler eğitimi alanın gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.X    
16. Özel yetenekliler eğitimi alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planlarını yorumlar, bu planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.   X 
17. Özel yetenekliler eğitimi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarını toplumsal, bilimsel ve etik değerleri temelinde denetler ve bu değerleri öğretir.  X  
18. Özel yetenekliler eğitimi alanında edindiği bilgi ve becerileri, disiplinler arası çalışmalarda uygular.  X  
19. Güncel gelişmeleri ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir.X    

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek