YTR621 - ÇOCUK EDEBİYATI

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
ÇOCUK EDEBİYATI YTR621 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 0 3 6
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Rol Oynama/Dramatize Etme
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Gösteri
Sorun/Problem Çözme
 
Dersin sorumlusu(ları)Bölüm Sorumlusu 
Dersin amacı1. Çocuk edebiyatının temel kavramlarını tanımasını ve bunları çocuk yazınlarını incelemede kullanmasını sağlamak, 2. Öğrencinin çocuğa yönelik hazırlanan yazılı veya sözlü materyalleri biçim ve içerik olarak çözümleyebilmesini ve değerlendirebilmesini sağlamaktır.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Çocuk edebiyatının temel kavramlarını fark eder.
  2. Çocuğa görelik ilkesini kavrar.
  3. Çocuk için hazırlanan yazılı veya sözlü materyalleri çözümler ve değerlendirir.
  4. Çocuk edebiyatındaki türleri ayırt eder.
  5. Çocuğun fiziksel ve bilişsel gelişim özelliklerine uygun metinleri ayırt eder.
  6. Çocuk edebiyatıyla ilgili ulusal ve uluslararası yayınları takip eder.
Dersin içeriğiÇocuk ve çocukluk kavramları; çocuk ve edebiyat ilişkisi; çocuk edebiyatının temel kavramları, tanımı, kapsamı ve genel nitelikleri; dil eğitiminin aracı olarak çocuk edebiyatı; iki dilli Türk çocuklarına Türkçe öğretiminde edebiyat ürünlerinden faydalanma; çocuk edebiyatı türleri ve işlevleri; roman, hikâye, çocuk şiirleri, masal, destan, söylence, fabl, bilmece ve diğer çocuk edebiyatı türleri; çocuk gazetesi ve dergileri; çocuk edebiyatı eserlerinin farklı yaş ve dil yeterlilik düzeylerine göre seviyelendirilmesi, Türk göçmen çocuk edebiyatı. 
KaynaklarBaş, Bayram. (2012). Türkçe Öğretimi Açısından Çocuk Edebiyatı. İstanbul: Kriter Yayınları.
Yalçın, A. ve Aytaş, G. (2002). Çocuk Edebiyatı. Ankara: Akçağ Yayınları.
Şirin, M.R. (2000). Çocuk Edebiyatı Kültürü. Ankara: Kök Yayıncılık.
Şirin, M.R. (2007). Masal Atlası. Ankara: Kök Yayıncılık.
Şirin, M.R. (2007). Çocuk Edebiyatına Eleştirel Bir Bakış. Kök Yay.
Sever, Sedat. (2013). Çocuk Edebiyatı ve Okuma Kültürü. Tudem Yay.
Sever, Sedat. (2013). Çocuk ve Edebiyat. Tudem Yay.
Dilidüzgün, Selahattin. (1996). Çağdaş Çocuk Yazını. YKY.
Hece Özel Sayı 10: Çocuk Edebiyatı Özel Sayısı.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaÇocuk ve çocukluk kavramları.
2. HaftaÇocuk ve edebiyat ilişkisi.
3. HaftaÇocuk edebiyatının temel kavramları, tanımı, kapsamı ve genel nitelikleri.
4. HaftaDil eğitiminin aracı olarak çocuk edebiyatı.
5. Haftaİki dilli Türk çocuklarına Türkçe öğretiminde edebiyat ürünlerinden faydalanma.
6. HaftaÇocuk edebiyatı türleri ve işlevleri; roman, hikâye, çocuk şiirleri, masal, destan, söylence, fabl, bilmece ve diğer çocuk edebiyatı türleri
7. HaftaÇocuk edebiyatı türleri ve işlevleri; roman, hikâye, çocuk şiirleri, masal, destan, söylence, fabl, bilmece ve diğer çocuk edebiyatı türleri
8. HaftaÇocuk edebiyatı türleri ve işlevleri; roman, hikâye, çocuk şiirleri, masal, destan, söylence, fabl, bilmece ve diğer çocuk edebiyatı türleri
9. HaftaAra sınav.
10. HaftaÇocuk gazetesi ve dergileri.
11. HaftaÇocuk edebiyatı eserlerinin farklı yaş ve dil yeterlilik düzeylerine göre seviyelendirilmesi.
12. HaftaÇocuk edebiyatı eserlerinin farklı yaş ve dil yeterlilik düzeylerine göre seviyelendirilmesi.
13. HaftaTürk göçmen çocuk edebiyatı.
14. HaftaTürk çocuk edebiyatı.
15. HaftaGenel değerlendirme.
16. HaftaYarıyıl sonu sınavı.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)1410
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler115
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar125
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı050
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı050
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)21428
Sunum / Seminer Hazırlama11515
Proje000
Ödevler11515
Ara sınavlara hazırlanma süresi13030
Genel sınava hazırlanma süresi15050
Toplam İş Yükü20127180

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, Türkçe eğitimi alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir.    X
2. Türkçe eğitimi ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi tartışır.   X 
3. Türkçe eğitimi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir.    X
4. Türkçe eğitimi alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle işlevsel olarak bütünleştirip yeni bilgiler oluşturur.   X 
5. Uzmanlık gerektiren sorunlara nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözüm önerileri getirir. X   
6. Türkçe eğitimi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgular, çözüm yolları geliştirir, çözer, sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular  X  
7. Türkçe eğitimi alanındaki uygulamalarda karşılaşacağını öngörmediği karmaşık durumlarda yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir.  X  
8. Türkçe eğitimi alanı ile ilgili takım çalışmalarına etkin olarak katılır veya liderlik yapar.  X  
9. Türkçe eğitimi alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir.  X  
10. Türkçe eğitimi alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür. X   
11. Türkçe eğitimi alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır X   
12. Mesleki ve profesyonel ortamlardaki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları geliştirmek ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer, liderlik yapar  X  
13. Bir yabancı dili en az Avrupa dil Portföyü B2 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.  X  
14. Türkçe eğitimi alanı ile ilgili bilgileri ulusal/uluslararası düzeyde sözlü ve yazılı olarak paylaşır.  X  
15. Türkçe eğitimi alanın gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X   
16. Türkçe eğitimi alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planlarını yorumlar, bu planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.  X  
17. Türkçe eğitimi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarını toplumsal, bilimsel ve etik değerleri temelinde denetler ve bu değerleri öğretir.  X  
18. Türkçe eğitimi alanında edindiği bilgi ve becerileri, disiplinler arası çalışmalarda uygular.  X  
19. Güncel gelişmeleri ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir X   

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek