YTR609 - TOPLUMDİLBİLİM

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
TOPLUMDİLBİLİM YTR609 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 0 3 6
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Örnek Olay İncelemesi
Sorun/Problem Çözme
Beyin Fırtınası
 
Dersin sorumlusu(ları)Bölüm Sorumlusu 
Dersin amacıBu dersin amacı dil ve toplum arasındaki çok yönlü ilişkiyi incelemektir. Bu amaçla dil, toplum, kültür, eğitim ve bilim kavramları birbirleri ile ilişkili olarak tartışılır, dil türleri, dilde değişme, çok dillilik, dil kullanımı, dil ve cinsiyet, dil ve kimlik, dil planlaması, dile karşı tutum, küreselleşme gibi konular Türkçeden ve başka dillerden örneklerle irdelenir. Ülkemizdeki anadil, yabancı dil, yabancı dilde eğitim konuları geniş bir çerçevede tartışılır. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Öğrenci dildeki değişkenlik olgusunu örneklerle açıklar
  2. Dil türlerini ayırt eder.
  3. Dilde değişme olgusunun kaçınılmaz olduğunu tartışabilir
  4. Çok dillilik, dil planlaması, küreselleşme olgusunun dile etkileri, dile karşı tutum gibi konuları eğitim bağlamında tartışır, dil eğitiminde bu gibi toplumsal olguların dille ilişkisinin önemini anlar ve değerlendirir.
  5. Türkçenin yabancı dil olarak öğretimine yönelik uygulamalar hakkında bilgi edinir.
Dersin içeriğiÇok dilli toplumlar, dil değişkeleri, dilde değişme; cinsiyet ve dil kullanımı; biçemler, dil ve kültür, kültürler arası iletişim; dünyada konuşulan Türkçe ve Türkçenin yabancı dil olarak öğretilmesi; farklı toplumlardaki farklı dilsel kullanımlar; dil ve toplum arasındaki ilişkiler, dil kullanımını etkileyen toplumsal faktörler, toplumsal kimlikler ile birey/grupların dilsel davranışları arasındaki etkileşimi; toplumdilbiliminin dil öğretimine olan katkısını açıklayan kavramlar ve kuramlar. 
KaynaklarKorkut, E. (2017). Söz ve Kimlik, Ankara, Seçkin Yayıncılık.
Korkut, E. (Ed.), Onursal, Ayırır, İ. (2015). (Ed.), Dil Bilimleri ve Dil Öğretimi, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaÇok dilli toplumlar.
2. HaftaDil değişkeleri, dilde değişme, biçemler.
3. HaftaCinsiyet ve dil kullanımı.
4. HaftaDil ve kültür.
5. HaftaKültürler arası iletişim.
6. HaftaDünyada konuşulan Türkçe ve Türkçenin yabancı dil olarak öğretilmesi.
7. HaftaDünyada konuşulan Türkçe ve Türkçenin yabancı dil olarak öğretilmesi.
8. HaftaFarklı toplumlardaki farklı dilsel kullanımlar.
9. HaftaAra sınav.
10. HaftaDil ve toplum arasındaki ilişkiler, dil kullanımını etkileyen toplumsal faktörler.
11. HaftaDil ve toplum arasındaki ilişkiler, dil kullanımını etkileyen toplumsal faktörler.
12. HaftaToplumsal kimlikler ile birey/grupların dilsel davranışları arasındaki etkileşimi.
13. HaftaToplumdilbiliminin dil öğretimine olan katkısını açıklayan kavramlar ve kuramlar.
14. HaftaToplumdilbiliminin dil öğretimine olan katkısını açıklayan kavramlar ve kuramlar.
15. HaftaGenel değerlendirme.
16. HaftaYarıyıl sonu sınavı.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)1410
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler115
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar1025
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı050
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı050
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)21428
Sunum / Seminer Hazırlama11515
Proje000
Ödevler11515
Ara sınavlara hazırlanma süresi13030
Genel sınava hazırlanma süresi15050
Toplam İş Yükü20127180

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, Türkçe eğitimi alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir.   X 
2. Türkçe eğitimi ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi tartışır.    X
3. Türkçe eğitimi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir.  X  
4. Türkçe eğitimi alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle işlevsel olarak bütünleştirip yeni bilgiler oluşturur.   X 
5. Uzmanlık gerektiren sorunlara nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözüm önerileri getirir. X   
6. Türkçe eğitimi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgular, çözüm yolları geliştirir, çözer, sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular  X  
7. Türkçe eğitimi alanındaki uygulamalarda karşılaşacağını öngörmediği karmaşık durumlarda yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir.  X  
8. Türkçe eğitimi alanı ile ilgili takım çalışmalarına etkin olarak katılır veya liderlik yapar. X   
9. Türkçe eğitimi alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir.  X  
10. Türkçe eğitimi alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür. X   
11. Türkçe eğitimi alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır X   
12. Mesleki ve profesyonel ortamlardaki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları geliştirmek ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer, liderlik yapar  X  
13. Bir yabancı dili en az Avrupa dil Portföyü B2 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.  X  
14. Türkçe eğitimi alanı ile ilgili bilgileri ulusal/uluslararası düzeyde sözlü ve yazılı olarak paylaşır.  X  
15. Türkçe eğitimi alanın gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X   
16. Türkçe eğitimi alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planlarını yorumlar, bu planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.  X  
17. Türkçe eğitimi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarını toplumsal, bilimsel ve etik değerleri temelinde denetler ve bu değerleri öğretir.  X  
18. Türkçe eğitimi alanında edindiği bilgi ve becerileri, disiplinler arası çalışmalarda uygular.   X 
19. Güncel gelişmeleri ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir  X  

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek