MMÜ753 - İLERİ ARAÇ DENETİMİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
İLERİ ARAÇ DENETİMİ MMÜ753 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 0 3 10
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin Diliİngilizce
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Takım/Grup Çalışması
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Sorun/Problem Çözme
Beyin Fırtınası
Proje Tasarımı/Yönetimi
 
Dersin sorumlusu(ları)Bölüm Öğretim Üyeleri 
Dersin amacıAraç Dinamiği Kontrolcülerinin Tasarımlarını İleri Kontrol Yöntemleri Kullanılarak Yapılması  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Öğrenci bu dersin sonunda, sürücü modellemesi yapar.
  2. Ateşleme Kontrol Sistemi tasarlar.
  3. Rölanti Devri Kontrol Sistemi Tasarlar. Transmiyon kontrol sistemi tasarlar.
  4. Hibrit taşıt kontrol sistemlerini bilir. Yakıt hücreli taşıtların kontrol sistemlerini bilir.
  5. ABS kontrol sistemi tasarlar. Çekiş kontrol sistemi tasarlar.
  6. Yanal yol tutuşu kontrol sistemlerini tasarlar. Dört tekerlek yönlendirme kontrol sistemlerini tasarlar.
  7. Aktif süspansiyon tasarımı yapar.
Dersin içeriğiBölüm I. Giriş ve Amaç:
1. Giriş.
2. Otomotiv kontrol sistemi tasarım süreci.
3. Motor modellemesi.
4. Araç dinamiklerinin Modellemesi.
5. İnsan faktörleri ve sürücü modelleme. Bölüm II. Aktarma Organları Kontrol Sistemleri.
6. Hava-yakıt oranı kontrol.
7. Ateşleme zamanlaması Kontrolü.
8. Rölanti Devri kontrolü.
9. Şanzıman kontrolü.
10. Hibrit araç Kontrolü.
11. Yakıt hücreleri taşıtların modelleme ve kontrolü.
Bölüm III. Araç Kontrol Sistemleri:
12. Seyir kontrolü
13. Anti blokaj fren sistemi ve çekiş kontrolü.
14. Araç stabilite kontrolü.
15. Dört tekerlekten yönlendirme.
16. Aktif süspansiyonlar.
17 Sürüş Destek Sistemleri 
Kaynaklar1- Theory of Ground Vehicles, J. Y. Wong, John Wiley & Sons, Inc., New York, 2008.
2- Vehicle Dynamics Theory and Applications, R. N. Jazar, Springer, New York, 2008.
3- Fundamentals of Vehicle Dynamics, T. Gillespie, SAE, Warrendale, 1992.
4- Automotive Control Systems, Kiencke, Nielsen, Springer, New York, 2005
5- Automotive Control Systems, Peng , Ulsoy, Çakmakçı, Cambridge, 2012 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaTaşıt Dinamiği kavramlarının tekrarı
2. HaftaTaşıt Dinamiği kavramlarının tekrarı
3. HaftaSürücü Modellemesi
4. HaftaAteşleme Kontrol Sistemleri
5. HaftaRölanti Devri Kontrol Sistemleri
6. HaftaHibrit Taşıt Kontrol Sistemleri
7. HaftaHibrit Taşıt Kontrol Sistemleri
8. HaftaYakıt Hücreli Taşıt Kontrol Sistemleri
9. HaftaABS kontrol sistemleri
10. HaftaÇekiş kontrol sistemleri
11. HaftaYanal Sürüş Dinamiği Kontrol Sistemleri
12. HaftaDört tekerlekten yönlendirme kontrol sistemleri
13. HaftaAktif Süspansiyon kontrol sistemleri
14. HaftaSürüş Destek Sistemleri
15. Hafta
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum1010
Projeler00
Seminer330
Ara Sınavlar00
Genel sınav230
Toplam70
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı1570
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı130
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)12560
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje350150
Ödevler10220
Ara sınavlara hazırlanma süresi21020
Genel sınava hazırlanma süresi11010
Toplam İş Yükü4280302

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Makina mühendisliğinin farklı alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilecek ve derinleştirebilecek kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olacaktır.    X
2. Bilim ve teknolojiye yenilik getirecek bilgi, beceri ve yetkinliğe sahip olur.    X 
3. Temel bilimler ve mühendislik bilimlerinin yöntemlerini karmaşık problemlerin çözümünde kullanır.   X 
4. Akademik çalışmalarının çıktılarını yayınlayarak bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur.     X
5. Bilime veya teknolojiye yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem veya teknolojik ürün/süreç geliştiren ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulayan kapsamlı bir çalışma yapar.    X 
6. Özgün bir araştırmayı bağımsız olarak baştan sona yürütebilir.    X
7. Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilecek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir.    X
8. Makina mühendisliği içinde uzmanlaştığı alanda karşılaştığı sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilir.    X
9. Makina Mühendisliği ile ilgili güncel gelişmeleri etkin bir şekilde izlemede yaşam boyu öğrenme felsefesinin ve olanaklarının farkındadır.   X 
10. Çalışmalarını yazılı veya sözlü olarak etkin biçimde, Türkçe veya İngilizce sunar.    X
11. Bilimsel literatürü takip eder, yorumlar ve mühendislik problemlerinin çözümünde etkin olarak kullanır.    X 
12. Çalıştığı ve uzmanlaştığı alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilecektir.    X
13. Toplumsal sorumluluğunun farkındadır, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri bilimsel tarafsızlık ilkesi ve etik sorumluluk bilinciyle değerlendirir.    X
14. Alanında özümsediği bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilecektir.   X 

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek