MMÜ647 - ALGI ve ALGILAYICILAR

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
ALGI ve ALGILAYICILAR MMÜ647 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 0 3 8
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin Diliİngilizce
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Uygulama-Alıştırma
Diğer: Ev ödevleri  
Dersin sorumlusu(ları)Bölüm öğretim üyeleri 
Dersin amacıBu dersin amacı makine mühendisliği ve robotikte kullanılan algılayıcıların temellerini ve algı prensiplerini öğretmektir. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. 1. Elektriksel ölçüm sistemleri, bilgisayar yardımıyla veri toplama yöntemleri, ayrık örnekleme ve zaman-değişken sinyallerinin analizi, deneysel verinin istatiksel analizi ve belirsizlik analizini öğrenirler,
  2. 2. Algılamanın fiziksel nedenlerini kavrarlar,
  3. 3. Akustik, ışık, lazer, dokunsal ve kimyasal algılayıcıların çalışma prensiplerini öğrenirler,
  4. 4. Yeni nesil algılayıcıları ve üretim yöntemlerini öğrenirler.
Dersin içeriğiAlgı ve algılayıcılara giriş. Temel ölçüm teknikleri. Ölçüm sistemleri temelleri: duyarlılık, çözünürlük, hata, belirsizlik, hassasiyet ve doğruluk. Işık ve görüntü prensipleri. Titreşim, şok ve ivme algılayıcıları. Yankı ve akustik prensipleri ve ultrasonik algılayıcılar. Navigasyon algılaması ve sistemleri. Lazer ve radar telemetre uygulaması. Dokunma algılaması ve dokunsal algılayıcılar. Elektromanyetik algı ve algılayıcıları. Kimyasal ve bio-kimyasal algılama enstrümanları ve metotları. Mikroelektromekanik (MEMS) algılayıcıları ve uygulamaları. 
Kaynaklar1. Fraden, J., Handbook of Modern Sensors:Physics, Designs, and Applications, 3. Baskı, Springer-Verlag, 2005.
2. Alciatore, D.G., Histand, M.B., Introduction to Mechatronics and Measurement Systems, 3. Baskı , McGraw-Hill,2005.
3. Jon S. Wilson, Sensor Technology Handbook, Elseveir, 2005. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaAlgı ve algılayıcılara giriş
2. HaftaÖlçüm sistemleri temelleri: duyarlılık, çözünürlük, hata, belirsizlik, hassasiyet ve doğruluk
3. HaftaBilgisayar yardımıyla veri toplama yöntemleri
4. HaftaAyrık örnekleme ve zaman-değişken sinyallerinin analizi, deneysel verinin istatiksel analizi ve belirsizlik analizi, gürültü
5. HaftaIşık ve görüntü prensipleri
6. HaftaNavigasyon algılaması ve sistemleri. Lazer ve radar telemetre uygulamaları.
7. HaftaAra sınav
8. HaftaTitreşim, şok ve ivme algılayıcıları
9. HaftaYankı ve akustik prensipleri ve ultrasonik algılayıcılar
10. HaftaElektromanyetik algı ve algılayıcıları
11. HaftaDokunma algılaması ve dokunsal algılayıcılar.
12. HaftaAra Sınav
13. HaftaKimyasal ve bio-kimyasal algılama enstrümanları ve metotları.
14. HaftaMikroelektromekanik (MEMS) algılayıcıları ve uygulamaları.
15. Hafta
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler410
Sunum125
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar235
Genel sınav130
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı770
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı130
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14684
Sunum / Seminer Hazırlama13434
Proje000
Ödevler41248
Ara sınavlara hazırlanma süresi21020
Genel sınava hazırlanma süresi11212
Toplam İş Yükü3677240

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Makina mühendisliğinin farklı alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilecek ve derinleştirebilecek kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olacaktır.    X
2. Bilim ve teknolojiye yenilik getirecek bilgi, beceri ve yetkinliğe sahip olur.     X
3. Temel bilimler ve mühendislik bilimlerinin yöntemlerini karmaşık problemlerin çözümünde kullanır.    X
4. Akademik çalışmalarının çıktılarını yayınlayarak bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur.     X
5. Bilime veya teknolojiye yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem veya teknolojik ürün/süreç geliştiren ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulayan kapsamlı bir çalışma yapar.     X
6. Özgün bir araştırmayı bağımsız olarak baştan sona yürütebilir.    X
7. Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilecek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir.    X
8. Makina mühendisliği içinde uzmanlaştığı alanda karşılaştığı sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilir.    X
9. Makina Mühendisliği ile ilgili güncel gelişmeleri etkin bir şekilde izlemede yaşam boyu öğrenme felsefesinin ve olanaklarının farkındadır.   X 
10. Çalışmalarını yazılı veya sözlü olarak etkin biçimde, Türkçe veya İngilizce sunar.    X
11. Bilimsel literatürü takip eder, yorumlar ve mühendislik problemlerinin çözümünde etkin olarak kullanır.    X 
12. Çalıştığı ve uzmanlaştığı alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilecektir.    X
13. Toplumsal sorumluluğunun farkındadır, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri bilimsel tarafsızlık ilkesi ve etik sorumluluk bilinciyle değerlendirir.X    
14. Alanında özümsediği bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilecektir.   X 

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek