THB756 - KARACAOĞLAN GELENEĞİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
KARACAOĞLAN GELENEĞİ | THB756 | Bahar | 3 | 0 | 3 | 7.5 |
Önkoşul(lar)-var ise | ||||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Alan Gezisi | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. F. Gülay MİRZAOĞLU SIVACI | |||||
Dersin amacı | Bu dersin amacı, Karacaoğlan şiiri ve müzikal geleneğinin özelliklerini ve Türk sözlü şiiri ve müzik geleneğinin şekillenmesindeki rolü ve etkisini açıklamak ve Karacaoğlan geleneğinin güncel ve müzikal kültürümüz içindeki değişim ve sürekliliklerini analiz etmektir. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | ? Karacaoğlan kimliği ve geleneği, ? Karacaoğlan adıyla eser vermiş saz şairlerinin tespiti, ? 17. Yüzyılda Çukurova?da yaşayan Karacaoğlan?ın hayatı, şiirleri ve Karacaoğlan Geleneği içindeki yeri, ? Karacaoğlan şiirinin özellikleri: dil, anlatım araçları ve kültürel doku ve bölgesel özellikler, ? Sözlü şiir ve müzik geleneğinin şekillenmesinde Karacaoğlan etkisi, ? Karacaoğlan türküleri ve ezgi tipleri, ? Günümüzde Karacaoğlan geleneğinin ve sanatının sosyal ve kültürel bağlamda anlam ve işlevi, | |||||
Kaynaklar | ? BAŞGÖZ, İlhan (1986a) ?Karac?oğlan Geleneği? (1975), Folklor Yazıları, İstanbul: Adam Yay., s. 152- 160. ? BAŞGÖZ, İlhan (1986b) ?Karac?oğlan Türkmenistan?da? (1979), Folklor Yazıları, İstanbul: Adam Yay., s. 163- 175. ? BAŞGÖZ, İlhan (2003) Karac?oğlan, (4. baskı), İstanbul: Pan Yay. ? BORATAV, Pertev Naili (1983) ?Güney Şairleri: Karacaoğlan- Dadaloğlu? (1944), Folklor ve Edebiyat (1982)-II, İstanbul: Adam Yay., s. 19-39. ? ELÇİN, Şükrü (1997a) ?Halk Edebiyatımızda Kaynaklar Meselesi ve XVI. Asır Ozanı Karacaoğlan? (1976), Halk Edebiyatı Araştırmaları-I, Ankara: Akçağ Yay., s. 13-30. ? ELÇİN, Şükrü (1997b) ?Viyana Mecmuası ve 15-16?ncı Asırlarda Yaşamış Halk Şairleri? (1975), Halk Edebiyatı Araştırmaları-I, Ankara: Akçağ Yay., s. 76-83. ? GÜNAY, Umay (1992a) ?XVI. Yüzyıl Saz Şairi Rumelili Karacaoğlan?, Türkiye?de Âşık Tarzı Şiir Geleneği ve Rüya Motifi, Ankara: Akçağ Yay., s. 185-194. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Karacaoğlan Geleneği |
2. Hafta | Karacaoğlan Adıyla Eser Vermiş Saz Şairleri |
3. Hafta | 17. Yüzyılda Çukurova?da Yaşayan Karacaoğlan?ın Hayatı ve Şiirleri |
4. Hafta | 17. Yüzyılda Çukurova?da Yaşayan Karacaoğlan?ın Karacaoğlan Geleneği İçindeki Yeri |
5. Hafta | Karacaoğlan Şiirlerinin Özellikleri: Dil Ve Anlatım |
6. Hafta | Karacaoğlan Şiirlerinin Özellikleri: Kültürel Doku ve Bölgesel Şekiller |
7. Hafta | Ara sınav |
8. Hafta | Karacaoğlan Şiirlerinde Konar Göçer Yaşamın Özellikleri |
9. Hafta | Sözlü Şiir ve Müzik Geleneği İçinde Karacaoğlan Türküleri |
10. Hafta | Sözlü Şiir ve Müzik Geleneğinin Şekillenmesinde Karacaoğlan?ın Etkisi |
11. Hafta | Karacaoğlan Hikâyeleri ve Türküleri |
12. Hafta | Karacaoğlan Türküleri ve Ezgi Tipleri |
13. Hafta | Karacaoğlan Geleneğinin ve Sanatının Sosyal ve Kültürel Bağlamda Anlam ve İşlevi |
14. Hafta | Karacaoğlan Geleneğinin ve Sanatının Müzik Kültürümüz İçindeki Yeri: Değişim ve Sürekliliği |
15. Hafta | Karacaoğlan Geleneğinin ve Sanatının Müzik Kültürümüz İçindeki Yeri: Değişim ve Sürekliliği |
16. Hafta | Final Sınavı |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 1 | 10 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 20 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 10 |
Genel sınav | 1 | 60 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 2 | 12 | 24 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 3 | 42 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 48 | 48 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 24 | 24 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 33 | 120 | 210 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Halkbilimi alanına dair yeni ve özgün bilimsel düşünce üretebilir. | X | ||||
2. Uzmanlık gerektiren yöntem, kavram ve uygulama problemlerinde nitelikli ve özgün sonuçlara ulaşabilir. | X | ||||
3. Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi yayınlayarak yeni düşünce ve yöntemleri sunabilir. | X | ||||
4. Kültürel uzmanlık gerektiren toplumsal sorunların çözümünde liderlik yapar. | X | ||||
5. Ulusal ve Uluslararası düzeyde kültürel projelerin gerçekleşmesinde kurucu, yürütücü veya araştırmacı olarak görev alır. | X | ||||
6. Kültürel miras yönetimi konusunda üst düzey bilgi sahibi olur. | X | ||||
7. Uygulamalı kültür bilimi konusunda kurumsal düzeyde çalışmalar yapar. | X | ||||
8. Medya organlarıyla işbirliği içerisinde toplumun ömür boyu öğrenme süreçlerini şekillendirir. | X | ||||
9. Yabancı dilde bir makaleyi- kitabı alanın terminolojisine dayalı olarak çevirir. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek