THB756 - KARACAOĞLAN GELENEĞİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
KARACAOĞLAN GELENEĞİ THB756 Bahar 3 0 3 7.5
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Alan Gezisi
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. F. Gülay MİRZAOĞLU SIVACI 
Dersin amacıBu dersin amacı, Karacaoğlan şiiri ve müzikal geleneğinin özelliklerini ve Türk sözlü şiiri ve müzik geleneğinin şekillenmesindeki rolü ve etkisini açıklamak ve Karacaoğlan geleneğinin güncel ve müzikal kültürümüz içindeki değişim ve sürekliliklerini analiz etmektir. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersin sonunda öğrenci, I. Karacaoğlan mahlasıyla eser vermiş şairleri tanır, II. Onların şiirlerini ve Karacaoğlan geleneği içindeki yerini belirtir; III. Karacaoğlan şiirinin özelliklerini açıklar IV. Karacaoğlan şiirinin sözlü şiir ve müzik geleneğinin şekillenmesindeki etkisini analiz eder, V. Karacaoğlan şiirinin güncel ve müzikal kültürümüz içindeki yerini, değişim ve sürekliliklerini, geleneğin işlevsel niteliklerini açıklar
Dersin içeriği? Karacaoğlan kimliği ve geleneği,
? Karacaoğlan adıyla eser vermiş saz şairlerinin tespiti,
? 17. Yüzyılda Çukurova?da yaşayan Karacaoğlan?ın hayatı, şiirleri ve Karacaoğlan Geleneği içindeki yeri,
? Karacaoğlan şiirinin özellikleri: dil, anlatım araçları ve kültürel doku ve bölgesel özellikler,
? Sözlü şiir ve müzik geleneğinin şekillenmesinde Karacaoğlan etkisi,
? Karacaoğlan türküleri ve ezgi tipleri,
? Günümüzde Karacaoğlan geleneğinin ve sanatının sosyal ve kültürel bağlamda anlam ve işlevi, 
Kaynaklar? BAŞGÖZ, İlhan (1986a) ?Karac?oğlan Geleneği? (1975), Folklor Yazıları, İstanbul: Adam Yay., s. 152- 160.
? BAŞGÖZ, İlhan (1986b) ?Karac?oğlan Türkmenistan?da? (1979), Folklor Yazıları, İstanbul: Adam Yay., s. 163- 175.
? BAŞGÖZ, İlhan (2003) Karac?oğlan, (4. baskı), İstanbul: Pan Yay.
? BORATAV, Pertev Naili (1983) ?Güney Şairleri: Karacaoğlan- Dadaloğlu? (1944), Folklor ve Edebiyat (1982)-II, İstanbul: Adam Yay., s. 19-39.
? ELÇİN, Şükrü (1997a) ?Halk Edebiyatımızda Kaynaklar Meselesi ve XVI. Asır Ozanı Karacaoğlan? (1976), Halk Edebiyatı Araştırmaları-I, Ankara: Akçağ Yay., s. 13-30.
? ELÇİN, Şükrü (1997b) ?Viyana Mecmuası ve 15-16?ncı Asırlarda Yaşamış Halk Şairleri? (1975), Halk Edebiyatı Araştırmaları-I, Ankara: Akçağ Yay., s. 76-83.
? GÜNAY, Umay (1992a) ?XVI. Yüzyıl Saz Şairi Rumelili Karacaoğlan?, Türkiye?de Âşık Tarzı Şiir Geleneği ve Rüya Motifi, Ankara: Akçağ Yay., s. 185-194. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaKaracaoğlan Geleneği
2. HaftaKaracaoğlan Adıyla Eser Vermiş Saz Şairleri
3. Hafta17. Yüzyılda Çukurova?da Yaşayan Karacaoğlan?ın Hayatı ve Şiirleri
4. Hafta17. Yüzyılda Çukurova?da Yaşayan Karacaoğlan?ın Karacaoğlan Geleneği İçindeki Yeri
5. HaftaKaracaoğlan Şiirlerinin Özellikleri: Dil Ve Anlatım
6. HaftaKaracaoğlan Şiirlerinin Özellikleri: Kültürel Doku ve Bölgesel Şekiller
7. HaftaAra sınav
8. HaftaKaracaoğlan Şiirlerinde Konar Göçer Yaşamın Özellikleri
9. HaftaSözlü Şiir ve Müzik Geleneği İçinde Karacaoğlan Türküleri
10. HaftaSözlü Şiir ve Müzik Geleneğinin Şekillenmesinde Karacaoğlan?ın Etkisi
11. HaftaKaracaoğlan Hikâyeleri ve Türküleri
12. HaftaKaracaoğlan Türküleri ve Ezgi Tipleri
13. HaftaKaracaoğlan Geleneğinin ve Sanatının Sosyal ve Kültürel Bağlamda Anlam ve İşlevi
14. HaftaKaracaoğlan Geleneğinin ve Sanatının Müzik Kültürümüz İçindeki Yeri: Değişim ve Sürekliliği
15. HaftaKaracaoğlan Geleneğinin ve Sanatının Müzik Kültürümüz İçindeki Yeri: Değişim ve Sürekliliği
16. HaftaFinal Sınavı

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)110
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler120
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar110
Genel sınav160
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı140
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı160
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması21224
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14342
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje000
Ödevler14848
Ara sınavlara hazırlanma süresi12424
Genel sınava hazırlanma süresi13030
Toplam İş Yükü33120210

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Halkbilimi alanına dair yeni ve özgün bilimsel düşünce üretebilir.    X
2. Uzmanlık gerektiren yöntem, kavram ve uygulama problemlerinde nitelikli ve özgün sonuçlara ulaşabilir.     X
3. Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi yayınlayarak yeni düşünce ve yöntemleri sunabilir.    X
4. Kültürel uzmanlık gerektiren toplumsal sorunların çözümünde liderlik yapar.    X
5. Ulusal ve Uluslararası düzeyde kültürel projelerin gerçekleşmesinde kurucu, yürütücü veya araştırmacı olarak görev alır.    X
6. Kültürel miras yönetimi konusunda üst düzey bilgi sahibi olur.    X
7. Uygulamalı kültür bilimi konusunda kurumsal düzeyde çalışmalar yapar.    X
8. Medya organlarıyla işbirliği içerisinde toplumun ömür boyu öğrenme süreçlerini şekillendirir.    X
9. Yabancı dilde bir makaleyi- kitabı alanın terminolojisine dayalı olarak çevirir.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek