KAY767 - YEREL YÖNETİMLER
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
YEREL YÖNETİMLER | KAY767 | 1. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 10 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Bölüm Öğretim Elemanları | |||||
Dersin amacı | Bu dersin temel amacı, yerinden yönetim ve yerel yönetim alanındaki temel ilke ve kavramlar çerçevesinde Batı'da ve Türkiye'de yerel yönetimlerin doğuşu ve gelişimi ile Türkiye'de yerel yönetim sisteminin temel özellikleri hakkında bilgilendirmek; bu alanda yaşanan gelişmeleri irdelemektir. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Yerinden yönetim ve türleri, yerel yönetim (mahalli idare) ve türleri, yönetsel (idari) vesayet, yerel özerklik, demokratik yerel yönetim, halka yakınlık gibi temel ilke ve kavramlar; Batı'da ve Türkiye'de yerel yönetimlerin doğuşu ve gelişimi; Türk Anayasalarında yerel yönetimler, Türkiye'de merkezi yönetim ve yerel yönetimler arasında yetki, görev ve gelir bölüşümü; Türkiye'de yerel yönetim türlerinin (il özel idareleri, belediyeler ve köyler) organ, yetki, görev, bütçe ve personeli; büyükşehir yönetimleri ve Türkiye'deki uygulaması; Türkiye'de yerel yönetimlerin ekonomik girişimleri ve yerel yönetim birlikleri; Türkiye'de yerel yönetimlerde yeniden düzenleme çalışmaları. | |||||
Kaynaklar | Keleş, R. (2016) Yerinden Yönetim ve Siyaset, İstanbul: Cem. Ortaylı, İ. (1985) Tanzimat'tan Cumhuriyet'e Yerel Yönetim Geleneği, İstanbul: Hil. Ömürgönülşen, U. ve U. Sadioğlu, 6360 Sayılı Kanunun Getirdiği Yeni Büyükşehir Modeli ve Uygulama Sonuçları, Ankara: BEM-BİR-SEN. Özgür, H. ve M. Kösecik (2007) Yerel Yönetimler Üzerine Güncel Yazılar, Ankara: Nobel. Seyitdanlıoğlu, M. (2010), Tanzimat Döneminde Modern Belediyeciliğin Doğuşu: Yerel Yönetim Metinleri, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. TBB (Union of Municipalities of Turkey) (2015), Local Governments in Turkey, Ankara: TBB, www.tbb.gov.tr/online/yayinlar/local_government_inturkey/ |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Giriş |
2. Hafta | Yerinden yönetim ve türleri; yerel yönetim ve türleri |
3. Hafta | Yönetsel vesayet, yerel özerklik, demokratik yerel yönetim, halka yakınlık gibi temel ilke ve kavramlar |
4. Hafta | Batı?da ve Türkiye?de yerel yönetimlerin doğuşu ve gelişimi |
5. Hafta | Türk Anayasalarında yerel yönetimler |
6. Hafta | Türkiye'de merkezi yönetim ve yerel yönetimler arasında yetki, görev ve gelir bölüşümü |
7. Hafta | Türkiye'de il özel idarelerinin organ, yetki, görev, bütçe ve personeli |
8. Hafta | Türkiye'de köylerin organ, yetki, görev, bütçe ve personeli; köykent denemesi |
9. Hafta | Türkiye'de il özel idarelerinin organ, yetki, görev, bütçe ve personeli |
10. Hafta | Büyükşehir yönetimleri ve Türkiye'deki uygulaması |
11. Hafta | Türkiye'de yerel yönetimlerin ekonomik girişimleri ve yerel yönetim birlikleri |
12. Hafta | Türkiye'de yerel yönetimlerde yeniden düzenleme çalışmaları |
13. Hafta | Ara Değerlendirme: Doktora Öğrencilerinin Sunumları |
14. Hafta | Genel Sınava Hazırlık |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 2 | 50 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 2 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 12 | 19 | 228 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 2 | 10 | 20 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 29 | 42 | 300 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Alanının kuram ve uygulama bilgilerine üst düzeyde hâkimdir. Bu kapsamda, komşu disiplinlerle etkileşimleri kavrar ve toplumsal yapı ve dinamikleri yorumlayabilir. | X | ||||
2. Alanında araştırma yapma, araştırmaları planlama, elde ettiği verileri işleme, yorumlama ve değerlendirme becerilerine sahiptir ve bu süreçte karşılaştığı sorunlara çözüm önerisi geliştirir. Özgün düşüncelerle alanına yenilik getirebilir. | X | ||||
3. Alanı ile ilgili çalışma ve projeleri bağımsız olarak yürütebilir, inisiyatif kullanır, gerektiğinde ekip çalışmasında sorumluluk üstlenir. | X | ||||
4. Alanındaki yeni gelişmeleri ve yayınları takip eder. Yaşam boyu öğrenme ve sorgulama bilincine sahiptir. Bu süreçte yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilir. | X | ||||
5. Alanında edindiği bilgi ve becerileri, etkili bir şekilde yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilir. Bir yabancı dili çok iyi düzeyde bilir ve bilişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. Bilimsel yayın üreterek ve alanındaki ulusal ve uluslararası toplantılara katılarak yaptığı sunumlarla bilime katkı sağlar. | X | ||||
6. Toplumsal sorumluluk anlayışı ile toplumu aydınlatma bilincine ve yetkinliğine sahiptir. Birikimini toplumuna yol göstermek için kullanmaya gayret eder. | X | ||||
7. Alanıyla ilgili çalışmalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder, bu süreçte karşılaşılan sorunların çözümüne gerek ulusal gerek uluslararası düzeyde katkıda bulunur. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek