ÇTL620 - BİLİMSEL ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ ve YAYIN ETİĞİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
BİLİMSEL ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ ve YAYIN ETİĞİ ÇTL620 2. Yarıyıl 3 0 3 8
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüZorunlu 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
 
Dersin sorumlusu(ları)Anabilim dalı öğretim üyeleri  
Dersin amacıBilimsel çalışmanın nasıl yapılacağını öğretmek, öğrencilere bilimsel araştırma ve yayın etiği ile ilgili farkındalık kazandırmak, araştırma ve yayın etiğine uygun çalışmalar gerçekleştirmesini sağlamaktır. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersin sonunda öğrenci; Alanıyla ilgili lisansüstü düzeyde akademik araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
  2. Bir araştırmanın etik açıdan güvenilir olması için araştırmacının sorumlulukları konusunda farkındalık kazanır.
  3. Araştırmaları etik açıdan değerlendirebilir, etik ihlalleri belirleyebilir ve araştırma etik kurullarına uygun çalışmalar yürütebilecek, yayınlar hazırlayabilecek altyapıya sahip olur.
Dersin içeriğiBilimsel araştırma yöntemleri, araştırma türleri ve veri toplama yöntemleri
Araştırma etiği kavramı ve günümüzde en çok tartışılan araştırma etiği konuları
Dilbilimsel alan araştırmalarında uygulanması gereken araştırma etiği ilkeleri
Araştırma etiği ihlalleri ve bunları önleme yöntemleri
İhlal tespiti durumunda izlenecek yollar
 
KaynaklarBüyüköztürk, Ş vd. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
Karasar, N. (2009). Araştırmalarda Rapor Hazırlama. Ankara: Nobel
Şenatalar, B. (2004). Öğretim Etiği, Araştırma Etiği ve Yönetim Etiği. İstanbul: Değişim Yayınları.
Uçak, N. Ö. & Birinci, H. G. (2008). Bilimsel Etik ve İntihal. Türk Kütüphaneciliği 22(2), 187-204.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaDers içeriğinin ve kaynakların tanıtılması
2. HaftaBilimsel araştırma yöntemleri
3. HaftaAraştırmanın planlanması, araştırma soruları, amaçları, hipotezler
4. HaftaBilimsel araştırma yöntemleri ve veri toplama türleri
5. HaftaAraştırma etiği
6. HaftaYayın etiği kavramı ve yayın etiğinin temel ilkeleri
7. HaftaEtik ihlaller, intihal/aşırma (Plagiarism), intihal türleri
8. HaftaAra sınav
9. HaftaBilimsel yanıltmalar, telif hakkı sorunları
10. HaftaTaraflı yayın, çıkar çatışması
11. HaftaEditörlük ve editörlük etiği
12. HaftaAraştırma ve yayın etiği ile ilgili yasal mevzuat
13. HaftaYayın incelemesi ve bilim etiği açısından eleştirel okumalar
14. HaftaYayın incelemesi ve bilim etiği açısından eleştirel okumalar
15. HaftaYayın incelemesi ve bilim etiği açısından eleştirel okumalar
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)110
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler110
Sunum220
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar230
Genel sınav130
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı670
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı130
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama5525
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)6636
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje000
Ödevler5525
Ara sınavlara hazırlanma süresi41040
Genel sınava hazırlanma süresi7642
Toplam İş Yükü4135210

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. PY1. Türk lehçeleri hakkında evrensel ölçülerde donanıma sahip olur.  X  
2. PY2. Türk lehçelerinin gramerleriyle ilgili genel bilgiye sahip olur.     
3. PY3. Türk lehçeleriyle üretilmiş edebiyat hakkında genel bilgi sahibi olur. X   
4. PY4. Türk halklarının kültürleri hakkında temel kaynakları bilir. X   
5. PY5. Akademik kurumlarda, çeşitli kamu kurumlarında ve özel şirketlerde Türk dünyası ile ilgili konularda görev alabilecek bilgi birikimi kazanır.  X  
6. PY6. Alandaki uluslararası temel literatürü tanır.   X 
7. PY7. Temel dil inceleme yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur.   X 
8. PY8. Türk lehçelerinin tarihsel dönemleri konusunda bilgi sahibi olur.     
9. PY9. Sosyal bilimlerin farklı alanlarında eğitimlerini sürdürebilir.     

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek