FBE601 - BİLİMSEL ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ ve YAYIN ETİĞİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
BİLİMSEL ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ ve YAYIN ETİĞİ | FBE601 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 2 | 0 | 2 | 5 |
Önkoşul(lar)-var ise | - | |||||
Dersin Dili | Türkçe/İngilizce | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Rapor Hazırlama ve/veya Sunma Diğer: Sunma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Fen Bilimleri Enstitüsü tarafından belirlenecektir. | |||||
Dersin amacı | Lisansüstü öğretimde bilimsel araştırma teknikleri ile araştırma ve yayın etiği konularında bilgi, farkındalık ve duyarlılık kazandırmak, öğrencilerin bu bağlamda bilimsel araştırma teknikleri ile araştırma ve yayın etiğine uygun çalışmalar yürütmesini sağlamak amaçlanmaktadır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | 1. Bilimsel Araştırma ve Araştırma Süreci 2. Araştırma Tasarımı ve Araştırma Problemi, Değişkenler ve tipleri, Hipotez Geliştirme 3. Örnekleme ve Veri Toplama Araçları 4. Veri Analizi ve Verilerin Yorumlanması 5. Araştırma Metodları: Deskriptif ya da Anket Metodu, Deneysel Metod 6. Araştırma Önerisi ve Araştırma Raporu 7. Araştırma/Yayın Etiği kavramları ve ilgili kavramlar 8. Günümüzde en çok tartışılan araştırma etiği konuları için bilimsel geçerlilik ve güvenirlik 9. En sok görülen araştırma tekniği ihlalleri ve bunları önleme yöntemleri 10. İhlal tespiti ve bu konuda mevcut olan teknolojik çözümler, izlenecek yollar, hukuksal boyut | |||||
Kaynaklar | - Gray, David E. 2004. Doing research in the real world. London, UK: Sage Publications. 422p. ISBN 0761948783 - Kothari, C.R. 2004, Research Methodology: Methods and Technoques, New Age International Limited, 401 p. ISBN 9788122415223. - Karasar, N. 2008. Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım. 310 s. ISBN 6055426583 - Büken NÖ. Büken E.: "Uluslararası Araştırmalar, Araştırma Etiğinde Temel, İkilemler ve Etik Kurullar" (International Researches, Fundamental Dilemmas in Research Ethics and Ethics Committees), Sendrom, Volume 20, Number 7,8: 37-47, July - August 2008. - Richard M. Reis, "Tomorrow's Professor, Preparıng For Academic Careers in Science and Engineering", IEEE Press, 1997 - Deutch, Charles E. "A Course in Research Ethics for Graduate Students." College Teaching, vol. 44, no. 2, 1996, pp. 56-60. www.jstor.org/stable/27558765 |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Bilimsel Araştırma Metodolojisi, Araştırma ve Araştırma Süreci |
2. Hafta | Araştırma Tasarımı ve Araştırma Problemi, Değişkenler ve tipleri, Hipotez Geliştirme |
3. Hafta | Örnekleme ve Veri Toplama Araçları |
4. Hafta | Veri Analizi ve Verilerin Yorumlanması |
5. Hafta | Araştırma Metodları: Deskriptif ya da Anket Metodu, Deneysel Method |
6. Hafta | Araştırma Önerisi ve Araştırma Raporu |
7. Hafta | Ara Sınav |
8. Hafta | Giriş; Araştırma ve yayın etiği kavramları |
9. Hafta | Araştırma ve yayın etiğinin temel ilkeleri, araştırma ve yayın etiği ihlalleri, çarpıcı örnekler |
10. Hafta | Bilimsel yanıltmalar, yayın etiği ihlalleri, çoğaltma, çarpıtma, dilimleme, yazarlık hakkı sorunları, intihal (aşırma) |
11. Hafta | Taraflı yayın (çıkar çatışması), editöryal etik, araştırma ve yayın etiği kurulları |
12. Hafta | Araştırmanın ilgili taraflarının hak ve sorumlulukları (araştırmacı, denek, sponsor, araştırma etiği kurulu, sözleşmeli araştırma kuruluşu...) |
13. Hafta | Araştırmacı-endüstri ilişkisinden doğan etik sorunları, mevzuatla ilgili konular, yaptırımlar |
14. Hafta | Genel Sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 14 | 10 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 40 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 5 | 70 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 10 | 10 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 12 | 12 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 31 | 59 | 150 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Matematik, fen bilimleri ve mühendislik bilgilerini nanoteknoloji ve nanotıp alanlarında yeni yöntem geliştirme amacıyla kullanabilme. | X | ||||
2. Nanoteknoloji ve Nanotıp alanında uygulanan güncel teknik ve yöntemler hakkında kapsamlı bilgi sahibi olma, | X | ||||
3. Atomik ve moleküler düzeyde işleyiş ve etkileşim mekanizmalarının tanımlanması ve anlaşılmasına yönelik yöntem ve araç geliştirme | X | ||||
4. Nanoteknoloji ve nanotıp uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini anlama | X | ||||
5. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek yeni teknolojik uygulamalardaki gelişmeleri veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını etkin bir şekilde kullanarak takip edebilme | X | ||||
6. Nanoteknoloji ve Nanotıp alanlarında yeni fikirlerin ve gelişmelerin analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilme yeteneğini edinme | X | ||||
7. Girişimcilik ve yenilikçilik konularında farkındalığa sahip olma | X | ||||
8. Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçlarını analiz edip yorumlayarak yazılı bir rapor şeklinde sunabilme | X | ||||
9. Disiplin içi ve disiplinlerarası takım çalışması yapabilme | X | ||||
10. Çalışmaların sonuçlarını, ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak sunabilme becerisi edinme ve bilimsel literatüre katkıda bulunabilme | X | ||||
11. Mesleki etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahip olma | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek