FBE601 - BİLİMSEL ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ ve YAYIN ETİĞİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
BİLİMSEL ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ ve YAYIN ETİĞİ | FBE601 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 2 | 0 | 2 | 5 |
Önkoşul(lar)-var ise | - | |||||
Dersin Dili | Türkçe/İngilizce | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Rapor Hazırlama ve/veya Sunma Diğer: Sunma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Fen Bilimleri Enstitüsü tarafından belirlenecektir. | |||||
Dersin amacı | Lisansüstü öğretimde bilimsel araştırma teknikleri ile araştırma ve yayın etiği konularında bilgi, farkındalık ve duyarlılık kazandırmak, öğrencilerin bu bağlamda bilimsel araştırma teknikleri ile araştırma ve yayın etiğine uygun çalışmalar yürütmesini sağlamak amaçlanmaktadır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | 1. Bilimsel Araştırma ve Araştırma Süreci 2. Araştırma Tasarımı ve Araştırma Problemi, Değişkenler ve tipleri, Hipotez Geliştirme 3. Örnekleme ve Veri Toplama Araçları 4. Veri Analizi ve Verilerin Yorumlanması 5. Araştırma Metodları: Deskriptif ya da Anket Metodu, Deneysel Metod 6. Araştırma Önerisi ve Araştırma Raporu 7. Araştırma/Yayın Etiği kavramları ve ilgili kavramlar 8. Günümüzde en çok tartışılan araştırma etiği konuları için bilimsel geçerlilik ve güvenirlik 9. En sok görülen araştırma tekniği ihlalleri ve bunları önleme yöntemleri 10. İhlal tespiti ve bu konuda mevcut olan teknolojik çözümler, izlenecek yollar, hukuksal boyut | |||||
Kaynaklar | - Gray, David E. 2004. Doing research in the real world. London, UK: Sage Publications. 422p. ISBN 0761948783 - Kothari, C.R. 2004, Research Methodology: Methods and Technoques, New Age International Limited, 401 p. ISBN 9788122415223. - Karasar, N. 2008. Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım. 310 s. ISBN 6055426583 - Büken NÖ. Büken E.: "Uluslararası Araştırmalar, Araştırma Etiğinde Temel, İkilemler ve Etik Kurullar" (International Researches, Fundamental Dilemmas in Research Ethics and Ethics Committees), Sendrom, Volume 20, Number 7,8: 37-47, July - August 2008. - Richard M. Reis, "Tomorrow's Professor, Preparıng For Academic Careers in Science and Engineering", IEEE Press, 1997 - Deutch, Charles E. "A Course in Research Ethics for Graduate Students." College Teaching, vol. 44, no. 2, 1996, pp. 56-60. www.jstor.org/stable/27558765 |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Bilimsel Araştırma Metodolojisi, Araştırma ve Araştırma Süreci |
2. Hafta | Araştırma Tasarımı ve Araştırma Problemi, Değişkenler ve tipleri, Hipotez Geliştirme |
3. Hafta | Örnekleme ve Veri Toplama Araçları |
4. Hafta | Veri Analizi ve Verilerin Yorumlanması |
5. Hafta | Araştırma Metodları: Deskriptif ya da Anket Metodu, Deneysel Method |
6. Hafta | Araştırma Önerisi ve Araştırma Raporu |
7. Hafta | Ara Sınav |
8. Hafta | Giriş; Araştırma ve yayın etiği kavramları |
9. Hafta | Araştırma ve yayın etiğinin temel ilkeleri, araştırma ve yayın etiği ihlalleri, çarpıcı örnekler |
10. Hafta | Bilimsel yanıltmalar, yayın etiği ihlalleri, çoğaltma, çarpıtma, dilimleme, yazarlık hakkı sorunları, intihal (aşırma) |
11. Hafta | Taraflı yayın (çıkar çatışması), editöryal etik, araştırma ve yayın etiği kurulları |
12. Hafta | Araştırmanın ilgili taraflarının hak ve sorumlulukları (araştırmacı, denek, sponsor, araştırma etiği kurulu, sözleşmeli araştırma kuruluşu...) |
13. Hafta | Araştırmacı-endüstri ilişkisinden doğan etik sorunları, mevzuatla ilgili konular, yaptırımlar |
14. Hafta | Genel Sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 14 | 10 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 40 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 5 | 70 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 10 | 10 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 12 | 12 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 31 | 59 | 150 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Yüksek lisansla uzmanlaşır ve alanına yenilikçi bilimsel kavramlar getirir. | X | ||||
2. Disiplinlerarası etkileşimi değerlendirerek karmaşık fikirleri analiz eder ve özgün sonuçlar elde eder. | X | ||||
3. Alanındaki yeni bilgileri önyargısız bir şekilde değerlendirir, eleştirir, yorumlar ve aktarır. | X | ||||
4. Alanında yeni fikirler, yöntemler ve uygulamalar geliştirir veya farklı alanlara uyarlar. | X | ||||
5. Alanında ileri bilgi ve tecrübesiyle farklı araştırma yöntemleriyle bilimsel stratejiler geliştirir. | X | ||||
6. Ulusal/uluslararası hakemli dergilerde özgün makaleler yayınlayarak bilimsel birikime katkıda bulunur. | X | ||||
7. Alanında liderlik yaparak özgün çalışmalar ve disiplinlerarası sorunların çözümüne katkı sağlar. | X | ||||
8. Yaratıcı ve eleştirel düşünme ile sorun çözme yeteneklerini kullanarak yeni düşünceler ve yöntemler geliştirir. | X | ||||
9. Alanında yetkin kişilerle tartışırken özgün görüşlerini savunur ve etkili iletişim kurar. | X | ||||
10. Yabancı dil kullanarak uluslararası kaynaklara erişir, bilgilerini günceller ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. | X | ||||
11. Ulusal ve uluslararası bilimsel araştırma gruplarında çalışır. | X | ||||
12. Alanındaki ilerlemeleri takip eder, içselleştirir ve toplumun bilgi toplumu ve sürdürülebilirlik sürecine katkı sağlar. | X | ||||
13. Alanıyla ilgili veri yönetimini toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek etkin ve güvenli bir şekilde yönetir. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek