FİZ637 - YARI İLETKEN FİZİĞİ I
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
YARI İLETKEN FİZİĞİ I | FİZ637 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 3 | 0 | 3 | 6 |
Önkoşul(lar)-var ise | FİZ 409, FİZ406 | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Soru-Yanıt | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Bölüm tarafından belirlenen öğretim üyeleri | |||||
Dersin amacı | Güncel elektronik aygıtların temel çalışma fiziğinin anlaşılması için temel yarıiletkenler bilgisini vermek, temel teknolojik uygulamalarını anlatmak. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | ? Yarıiletkenlerin temel özellikleri. ? Enerji bant yapısı. ? Yarıiletken istatistiği. ? Yük taşıyıcı transport olayı: Sürüklenme, difüzyon, üretim-yenidenbirleşme, termiyonik yayınım, tünelleme işleyişleri, uzay yükü etkisi. ? Süreklilik denklemleri. ? p-n eklemi. ? Tükenme bölgesi, katkılama profili ve uzay yükü bölgesinin oluşumu. ? Eklem sığası. ? İleri ve geri besleme, akım gerilim özellikleri. ? Eklem kırılması: Tünelleme etkisi ve çığ olayı. | |||||
Kaynaklar | ? Fundamentals of Semiconductors: Physics and Materials Properties (Series: Graduate Texts in Physics), YU, P. ve Cardona, M. 4th ed. 2010, ISBN 978-3-642-00709-5 ? Advanced Semiconductor Fundamentals (Modular Series on Solid State Devices: vol VI) Robert F. Pierret, 2nd edition (2003), Gerold W.Neudeck, Robert, F. Pierret (Series Eds.). Pearson Inc. ? Semiconductor Devices: Physics and Technology, 3rd Ed. S.M.Sze, M-K Lee, Wiley (2012). ? Modern Semiconductor Devices for Integrated Circuits, Chenming Clavin Hu, 2010, Prentice Hall. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Yarıiletkenlerin temel özellikleri. |
2. Hafta | Enerji bant yapısı. |
3. Hafta | Yarıiletken istatistiği. |
4. Hafta | Yük taşıyıcı transport olayı: Sürüklenme, difüzyon, üretim-yeniden birleşme. |
5. Hafta | Yük taşıyıcı transport olayı: Termiyonik yayınım, tünelleme işleyişleri, uzay yükü etkisi. |
6. Hafta | Süreklilik denklemleri. |
7. Hafta | 1. Ara sınav |
8. Hafta | Hall olayı. |
9. Hafta | p-n eklemi. |
10. Hafta | Tükenme bölgesi, katkılama profili ve uzay yükü bölgesinin oluşumu. |
11. Hafta | Eklem sığası. |
12. Hafta | İleri ve geri besleme, akım gerilim özellikleri. |
13. Hafta | 2. Ara sınav |
14. Hafta | Eklem kırılması: Tünelleme etkisi ve çığ olayı. |
15. Hafta | Final sınavına hazırlık |
16. Hafta | Final sınavı |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 4 | 10 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 2 | 40 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 6 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 6 | 84 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 4 | 3 | 12 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 2 | 12 | 24 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü | 35 | 42 | 180 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini disiplinler arası çerçevede özümser, güncel teknolojik ve bilimsel ileri araştırmada kullanılır. | X | ||||
2. Teknoloji alanında uygulamalı araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır bilgiyi değerlendirir ve uygular. | X | ||||
3. Problemleri çözebilecek özgün model geliştirir, yöntem tasarlar, çözümler için gerekli yazılım, donanım ve modern ölçüm araçlarını kullanır. | X | ||||
4. Alanında araştırma yaparak bilgiye ulaşır, bilgi ve fikirlerini bir takım içinde paylaşır ve çok disiplinli takımlarda liderlik yapar. | X | ||||
5. Modelleme ve deneysel araştırmaları uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümler. | |||||
6. Mesleğinde yeni gelişmeleri bilir, takip eder, teknoloji problemlerini ve karmaşık durumları çözmek için yeni bilgileri kullanır. Tanımlanmış teknoloji problemlerini çözmek için yöntem geliştirir, planlar ve çözümlerle yenilikçi yöntemleri uygular. | |||||
7. Alanında yapılan çalışmaları takip eder, çalışmaların süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır. | X | ||||
8. Alanında yapılan çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, sözlü ve yazılı sunum için gerekli üst seviyede Türkçe ve en az bir yabancı dile hakimdir. | X | ||||
9. Teknoloji alanında kullanılan yöntem ve yazılımlar ile ilgili bilişim araçlarını ileri düzeyde kullanır. | X | ||||
10. Verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek