KİM693 - MOLEKÜLER ELEKTRONİK YAPI TEORİLERİ I

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
MOLEKÜLER ELEKTRONİK YAPI TEORİLERİ I KİM693 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 0 3 6
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Gösteri
Uygulama-Alıştırma
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Uğur Bozkaya 
Dersin amacıDersin amacı modern elektronik yapı teorilerinin temel prensiplerinin ve teorik kimya yazılımlarının arka planındaki yöntem ve algoritmaların öğretilmesidir. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Öğrenciler bu dersin sonunda aşağıdaki bilgileri kazanacaktır; Elektronik yapı teorileri için gerekli matematiksel altyapı: Vektör uzayları, matris öz değer problemi ve varyasyon prensibi
  2. Çok elektronlu sistemler için dalga fonksiyonları ve operatörler Hartree-Fock Yöntemi
  3. İkinci kuantlaşma formülasyonu
  4. Temel Setler Moleküler integraller
  5. Yoğunluk fonksiyoneli teorisi
Dersin içeriğiBu ders kapsamında, elektronik yapı teorileri için gerekli matematiksel altyapı, vektör uzayları, matris digonalizayonu ve varyasyon prensibi, atomik birimler, Born-Oppenheimer yaklaşımı, Pauli prensibi, orbitaller, Slater determinantları, çok elektronlu sistem operatörleri, Slater kuralları, Coulomb ve değiş tokuş operatörleri, ikinci kuantlaşma, spine adapte edilmiş konfigürasyonlar, kısıtlamalı ve kısıtlamasız Hartree-Fock, Roothaan denklemleri, temel set ortogonalizasyon problemi, kendi içinde uyumlu alan yöntemi (SCF), çeşitli SCF algoritmaları, iteratif uzayın doğrudan tersinin alınması (DIIS) işlemi, popülasyon analizi, Slater ve Gaussian tipi temel setler (STO ve GTO), kontrakt edilmiş GTO setleri, kinetik, potansiyel, örtüşme ve iki elektron integral hesaplama yöntemleri, Obara-Saika, Prizma, HeadGordon-Pople, ve Hamilton-Schaefer yöntemleri, Yoğunluk fonksiyoneli teorisi (DFT) ve Kohn-Sham formülasyonu bulunmaktadır. 
KaynaklarA. Szabo and N. S. Ostlund, Modern Quantum Chemistry, Introduction to Advanced Electronic Structure Theory, 1st ed., revised (Dover, New York 1989).
T. Helgaker, P. Jorgensen, and J. Olsen, Molecular Electronic-Structure Theory, 1st Ed. (John Wiley & Sons, San Francisco 2000).
F. Jensen, Introduction to Computational Chemistry, (Wiley, New York, 1999). 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaVektör uzayları, baz değişimi, matris öz değer problemi ve matris fonksiyonları
2. HaftaOrtogonal fonksiyonlar, öz fonksiyonlar ve operatörler
3. HaftaVaryasyon prensibi ve doğrusal varyasyon problemi
4. HaftaAtomik birimler, Born-Oppenheimer yaklaştırması, antisimetri ve Pauli prensibi
5. HaftaSpin orbitaller, uzay orbitaller, Slater determinantları, çok elektronlu sistem operatörleri ve matris elemanlarının hesaplanması
6. HaftaSlater kuralları, ikinci kuantlaşma, spine adapte edilmiş konfigürasyonlar
7. HaftaFock operatörü, Coulomb ve değiş tokuş operatörleri, Hartree-Fock (HF) denklemlerinin türetilmesi, Kanonik HF denklemleri
8. HaftaOrbital enerjileri, Koopman ve Brilliouin teoremleri, Kısıtlamalı HF formülasyonu, Roothaan denklemleri
9. HaftaTemel set ortogonalizasyonu, kendi içinde uyumlu alan işlemi, Popülasyon analizi
10. HaftaKısıtlamasız HF formülasyonu
11. HaftaTemel setler, Slater ve Gaussian tipi temel setler (STO ve GTO), kontrakt edilmiş GTO setleri, Pople, Dunning, Huzinaga ve Ahlrich temel setleri
12. Haftaİteratif alt uzayın tersinin alınması işlemi (DIIS) ve karesel yakınsamalı SCF (QC-SCF)
13. HaftaGTO tipi moleküler integrallerin hesaplanması, Yüksek açısal momentuma sahip fonksiyonlar için özel algoritmalar, Obara-Saika, Prizma, HeadGordon-People ve Hamilton-Schaefer yöntemleri
14. HaftaYoğunluk fonksiyoneli teorisi ve Kohn-Sham formülasyonu
15. HaftaYerel yoğunluk yaklaştırması (LDA), genelleştirilmiş gradient yaklaştırması (GGA), hibrit fonksiyoneller, meta, meta-hibrit ve bölge ayırımlı fonksiyoneller
16. HaftaDönem sonu sınavı
17. Hafta

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler425
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar125
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı550
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 15 3 45
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)15345
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje000
Ödevler445180
Ara sınavlara hazırlanma süresi12020
Genel sınava hazırlanma süresi14040
Toplam İş Yükü36111330

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Kimya lisans düzeyi yeterliklerini esas alarak fen bilimleri alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.    X
2. İleri düzeydeki bilimsel araştırmalar sonucunda elde edilen bilgileri analiz ederek, disiplinler arası etkileşimleri belirler.    X
3. Alanında elde ettiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.   X 
4. Alanında sahip olduğu temel ve ileri düzeydeki bilgileri ilişkilendirir ve disiplinlerarası yeni önerilerde bulunur.   X  
5. Alanında sahip olduğu kuramsal ve uygulama bilgilerini kullanarak bilimsel çözüm önerileri ve stratejiler geliştirir.   X 
6. Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir araştırmada, bireysel ve/veya grup çalışması yürütür.   X 
7. Alanıyla ilgili yürüttüğü bireysel veya grup çalışmasında karşılaştığı sorunlarda inisiyatif alarak çözüm üretir.    X
8. Alanında sahip olduğu temel bilgiler ve analitik düşünme yeteneğiyle disiplinler arası çalışmalara katılır.    X
9. Alanındaki bilimsel gelişmeleri takip ederek eksikliklerini belirler ve ileri düzeyde araştırmalar yapabilmek için öğrenme süreçlerini yönlendirir.   X 
10. En az bir yabancı dil kullanarak alanındaki yabancı kaynaklara ulaşır, bilgilerini günceller ve dünya çapında meslektaşlarıyla iletişim kurar.   X 
11. Alanı ile ilgili veri toplama, yorumlama, uygulama ve duyurma süreçlerini etkin ve güvenli bir şekilde yönetirken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetir.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek