JEM666 - TEMEL MİKROTOMOGRAFİ TEKNİKLERİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
TEMEL MİKROTOMOGRAFİ TEKNİKLERİ | JEM666 | Güz | 2 | 2 | 3 | 7.5 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Uygulama-Alıştırma Örnek Olay İncelemesi Sorun/Problem Çözme | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Doç.Dr. Evren Çubukçu | |||||
Dersin amacı | X-Işınları Mikrotomografi yönteminden faydalanabilecek (farklı disiplinlerden) genç araştırmacıların tekniğin temellerini öğrenmesi, kendi araştırmalarında kullanabilmesi ve Hacettepe Üniversitesi İleri Teknolojiler Uygulama ve Araştırma Merkezi bünyesinde kurulu donanımın kullanımının yaygınlaştırılması amaçlanmaktadır | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | I. Konik demet X-ışınları mikrotomografi tekniğinin tanıtılması II. Yöntemin fiziksel temelleri III. 3 boyutlu görsel verilerin elde edilmesi IV. Uygulamalı taramalar V. Elde edilen verisetlerinin ileri analizlere hazırlanması | |||||
Kaynaklar | ? Shaw, C. C., 2014, Cone Beam Computed Tomography, CRC Press, ISBN: 978-1-4398-4626-1 ? Gonzalez, S. M., 2014, Interpretation Basics of Cone Beam Computed Tomography, John Wiley & Sons, ISBN: 9781118762240 ? Kalender, W., 2005, Computed tomography : fundamentals, system technology, image quality, applications, Erlangen : Publicis Corporate Pub, ISBN: 9783895782169 |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Giriş Örnek tomografik verisetlerinin tanıtımı |
2. Hafta | Fiziksel temeller -1 X-Işını, oluşumu ve madde ile etkileşimi, emilim ? geçirim, X-ışını zayıflama katsayıları |
3. Hafta | Fiziksel temeller -2 X-ışını kontrastının esasları, konik demet (cone beam) görüntüleme teknikleri |
4. Hafta | Görüntüleme Projeksiyon görüntüleri, rekonstrüksiyon (yeniden yapılandırma), ters projeksiyon |
5. Hafta | I. ARA SINAV |
6. Hafta | Enstrümantasyon X-ışını kaynağı, dedektörler, mekanik pozisyonlandırma, diğer bilgisayarlı tomografi cihazları |
7. Hafta | Numune hazırlama Temel prensipler, tanımlayıcı boyutlama, sabitleme, konumlandırma, kontrast maddeler |
8. Hafta | Tarama X-Işını şiddeti, filtreleme esasları, tarama mesafesi, çözünürlük, döndürme adımı, ön düzeltmeler |
9. Hafta | Görüntü Hataları Mekanik hatalar, halka hatası, ışın sıkılaşması, kısmi hacim hataları, saçınım, yüksek kontrast etkisi, enstrümantal hatalar |
10. Hafta | II. ARA SINAV |
11. Hafta | Örnek tarama Öğrenciler tarafından belirlenecek örneklerin taranmaya hazırlanması ve tarama parametrelerinin belirlenmesi |
12. Hafta | Veri oluşturma Ters projeksiyon ve rekonstrüksiyon uygulaması |
13. Hafta | Veri değerlendirmeye giriş - 1 Muhtemel amaçlara yönelik genel iş akış prosedürleri, Görüntü iyileştirme prensipleri, bölümleme ve nicel analiz kavramlarının tanıtımı |
14. Hafta | Veri değerlendirmeye giriş - 2 Tanımlayıcı veriseti boyutlama, sadeleştirme ve görüntü işleme esasları |
15. Hafta | FİNAL SINAVI |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 1 | 10 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 2 | 20 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 10 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 2 | 20 |
Genel sınav | 1 | 40 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 3 | 60 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 14 | 2 | 28 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 10 | 140 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 2 | 6 | 12 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü | 45 | 36 | 224 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Bilimsel araştırma teknikleriyle bilgiye her yönüyle ulaşır, yorumlar ve kullanır. | X | ||||
2. Bilim ve teknolojiyi yakından takip eder, yerbilimleri ve mühendislik alanınında ve su kaynakları ile ilgili yönetim ve mühendislik sorunlarının çözümüne yönelik derinlemesine bilgi sahibidir. | X | ||||
3. Veri üretme tekniklerini bilir, gerektiğinde sınırlı veya eksik veri kümelerini bilimsel tekniklerle değerlendirerek tamamlar ve kullanır. | X | ||||
4. Farklı disiplinlere ait bilgileri birlikte yorumlayarak bütünleştirir. | X | ||||
5. Yaşam boyu öğrenmenin ve evrensel değerlerin bilincinde olarak yerbilimleriyle ilgili yeni ve gelişmekte olan uygulamaların farkındadır. | X | ||||
6. Mühendislik problemlerini tanımlar, problem çözümünde ve tasarım geliştirmede yenilikçi yöntemler geliştirir. | X | ||||
7. Bireysel çalışma becerisinin yanı sıra çok disiplinli ekip çalışmasına liderlik yapar, karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretir. | X | ||||
8. Yeni ve özgün fikir ve yöntemler geliştirme kapasitesine sahiptir. | X | ||||
9. Sözlü ve yazılı iletişimde yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanır. | X | ||||
10. Çalışma süreç ve sonuçlarını ulusal ve uluslararası bilimsel düzlemlerde sistematik ve açık bir şekilde sözlü ve yazılı olarak sunar. | X | ||||
11. Araştırmalarının her aşamasında toplumsal ve bilimsel etik kurallara saygılıdır, mühendislik uygulamalarında sosyal ve çevresel etkileri de dikkate alır. | X | ||||
12. Araştırmaları kapsamında laboratuarda ve sahada deneysel çalışmaları tasarlayıp organize edebilir. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek