DKT622 - İLETİŞİM BOZ. DAN. ve GÖRÜŞME BEC. İL. DÜZ. ARŞ.

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
İLETİŞİM BOZ. DAN. ve GÖRÜŞME BEC. İL. DÜZ. ARŞ. DKT622 2. Yarıyıl 2 0 2 3
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Örnek Olay İncelemesi
 
Dersin sorumlusu(ları)Dr. Öğretim Üyesi Ayşen KÖSE 
Dersin amacıBu dersin amacı; öğrencilere iletişim bozukluğu olan birey ve aileler ile çalışırken danışmanlık stratejilerini, sürecini, becerilerini ve etik kuralları aktarmaktır. Ayrıca öğrencilerin iletişim bozukluklarının bireyler ve aileler üzerindeki psikolojik etkilerini anlamalarına yardımcı olmaktır. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. 1. Üç temel görüşme becerisini uygular. a) bilgi toplayıcı görüşme, b) bilgi verici görüşme ve c) danışmanlık görüşmeleri
  2. 2. Belirli iletişim bozukluklarındaki güncel danışmanlık teori ve yöntemlerini karşılaştırır.
  3. 3. İletişim bozukluğu olan bireylerin değerlendirme ve tedavi süreci boyunca uygun görüşme tekniklerini kullanır.
  4. 4. İletişimi daha etkili bir biçimde yürütebilmek için amaçlarıyla ilişkili olarak kişinin özerklik, kendi kendini yönetebilme ve sorumluluk alabilme becerilerini arttırmak için yeni strateji ve beceriler kazanmayı kolaylaştırmada yardımcı olur.
Dersin içeriği? Danışmanlığa giriş
? Danışmanlık teorileri
? İletişim Bozukluklarında yaşanan duygular
? Danışmanlık ve tanısal süreç
? Temel iletişim becerileri
? Dinleme, Empati, Özetleme
? Zorlu ve dirençli vakalar
? Engelli çocuğu olan ailelerle çalışma koşulları
? Farklı iletişim bozukluklarında danışmanlık
 
KaynaklarBeck, A.R., & Verticchio, H. (2014). Counseling and Mindfulness Practice With Graduate Students in Communication Sciences and Disorders, Contemporary Issues in Communication Science And Disorders, 41, 133?148.

Flasher, L.V., & Fogle, P. T. (2004). Counseling skills for speech-language pathologists and audiologists. NY: Delmar Learning.

Fourie, R. J. (2011). Therapeutic processes for communication disorders: A guide for clinicians and students. Hove [East Sussex]: Psychology Press.

Holland, A.L. (2007). Counseling in communication disorders: A wellness perspective. San Diego, CA: Plural Publishing. ISBN 9781597560498

Phillips, D.T., & Mendel, L. L. (2008). Counseling Training in Communication Disorders: A Survey of Clinical Fellows, Contemporary Issues in Communication Science And Disorders, 35, 44?53.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaDanışmanlığa giriş
2. HaftaDanışmanlık kuramları
3. HaftaErikson?un Yaşam Döngüsü ve İlişkiler
4. Haftaİletişim Bozukluklarında Yaşanan Duygular
5. Haftaİletişim Bozukluklarında Yaşanan Duygular (devam)
6. HaftaDanışmanlık Becerileri
7. HaftaDanışmanlıkta Ailelerle Çalışırken Duygular
8. HaftaAra sınav
9. HaftaZor Durumlarla Çalışmak
10. Haftaİletişim Bozukluklarında Danışmanlıkta Klinisyen Olmak
11. HaftaDil-Konuşma Terapisinde Klinik Etkileşim
12. HaftaFarklı İletişim Bozukluklarında Danışmanlık
13. HaftaFarklı İletişim Bozukluklarında Danışmanlık
14. HaftaFarklı İletişim Bozukluklarında Danışmanlık
15. HaftaGenel Sınava Hazırlık
16. HaftaFinal Sınavı

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)1410
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler210
Sunum120
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar110
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı050
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı050
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)6424
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje000
Ödevler2612
Ara sınavlara hazırlanma süresi11616
Genel sınava hazırlanma süresi11010
Toplam İş Yükü243890

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Dil ve Konuşma Terapisi alanında ulaştığı bilgiyi ayırıcı tanı, müdahale, terapi programları için analiz eder ve kullanır. X   
2. Dil ve Konuşma Terapisi alanına özgü temel, değerlendirme ve rehabilitasyon tekniklerine yönelik teorik ve klinik bilimsel gelişmeleri izleyebilir, dil ve konuşma terapisi ile ilgili değişik alanlarda elde ettiği derin, sistematik bilgi ve alana özgü teknolojik ekipmanı mesleki ve akademik çalışmalarında kullanır.   X 
3. Dil ve Konuşma Terapisi alanındaki kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak farklı disiplin alanlarından gelen bilgileri problem çözme, klinik karar verme ve araştırma planlama ve yürütmede kullanır.    X
4. Araştırma planlar ve projelerde görev alır, uygun istatistik yöntemleri seçerek yaptığı çalışmaların sonuçlarını yorumlar, raporunu yazar ve bilimsel toplantılarda sunar veya yayınlar. X   
5. Ekip içerisinde alanı ile ilgili araştırma için etik değerleri gözeterek gerekli işbirliğini yapar.  X   
6. En az bir yabancı dili kullanarak ulusal veya uluslararası düzeyde araştırma planlayabilir. X   
7. Bağımsız olarak öğrenim ihtiyaçlarını ve hedeflerini tanımlar, yaşam boyu öğrenmeye devam eder ve kalite geliştirme, mesleki eğitim ve tanıtım programlarına katkı verir.  X  
8. Toplum sağlığı ve sağlık politikalarını belirlemek üzere proje üretir, araştırma yapar ve eğitim, koruyucu ve rehabilitatif yaklaşımlar hakkında birey, aile ve toplumu bilinçlendirir. X   
9. Dil ve Konuşma Terapisi biliminin geliştirilmesinde ilerlemesinde ve tanıtılmasında aktif rol alır.X    

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek