SOS686 - ERKEKLİK ÇALIŞMALARI
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
ERKEKLİK ÇALIŞMALARI | SOS686 | 2. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 7 |
Önkoşul(lar)-var ise | ||||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Rapor Hazırlama ve/veya Sunma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Doç. Dr. Aslıhan Öğün Boyacıoğlu | |||||
Dersin amacı | Bu dersin amacı, evrensel kategorilerden ziyade farklı sosyo-kültürel bağlamlara ilişkin farklı erkeklik tanımlamalarını ve bu yöndeki tartışmaları karşılaştırmalı biçimde analiz etmektir. Sosyal ve kültürel bağlamda, kadınlık ve erkeklik sabit ve evrensel değil, göreli ve ?durumsal? nitelik taşıyan kavramlardır. Dolayısıyla, genellikle herkesin anlamı ve içeriğine ilişkin olarak üzerinde anlaştığı bir kavram gibi görünen erkeklik, kullanıldığı bağlamlara ayrıntılı olarak bakıldığında, karmaşık bir nitelik göstermektedir | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Erkeklik kavramına ilişkin teorik yaklaşımlar -Cinsiyetlendirilmiş sosyal düzenin erkek davranışlarına etkisi -Erkeğin erkeğe, kadına ve farklı sosyal durumlara ilişkin sosyo-kültürel algısı -Erkek ve beden -Erkek ve güç -Erkeğin sosyal rolleri -Erkek cinselliği | |||||
Kaynaklar | Türker, Y. (2004). Erk ile Erkek. Toplum ve Bilim, 101, 8-10. Bozok, M. (2011). Soru ve Cevaplarla Erkeklikler. İstanbul: SOGEP. Sancar, S. (2009). Erkeklik: İmkânsız İktidar ?Ailede, Piyasada ve Sokakta Erkekler. İstanbul: Metis Yayınları. Akis, Y. (2007). Erkeklik Çalışmaları Feminizmden Ayrı Tutulabilir mi? KaosGL, 32, 20-21. Bozok, M. (2009). Feminizmin Erkekler Cephesindeki Yankısı: Erkekler ve Erkeklikler Üzerine Eleştirel İncelemeler. Cogito, 58, 269-284. Connell, R. W. (1998 [1987]). Toplumsal Cinsiyet ve İktidar: Toplum, Kişi ve Cinsel Politika. C. Soydemir (çev.). İstanbul: Ayrıntı. ss. 69-99 Kimmel, M. S. (1994). ?Homofobi Olarak Erkeklik: Toplumsal Cinsiyet Kimliğinin İnşasında Korku, Utanç ve Sessizlik?. (Çev. M. Bozok). fe dergi, 5(2), 92-107. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Erkeklik çalışmalarına giriş |
2. Hafta | Toplumsal cinsiyet, kadın çalışmaları ve feminizm |
3. Hafta | LGBTQI bireyler ve topluluklar |
4. Hafta | Erkeklik çalışmalarında temel teorik yaklaşımlar |
5. Hafta | Hegemonik erkeklik |
6. Hafta | Ara sınav |
7. Hafta | Erkeklikler ve güç |
8. Hafta | Erkeklikler ve beden |
9. Hafta | Erkeklikler ve sosyal roller |
10. Hafta | Erkeklikler ve aile |
11. Hafta | Ara sınav |
12. Hafta | Erkeklikler ve şiddet |
13. Hafta | Erkeklikler ve temsil |
14. Hafta | Medyada farklı erkeklik temsilleri |
15. Hafta | Final sınavı |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 3 | 30 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 2 | 20 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 5 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 13 | 1 | 13 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 5 | 12 | 60 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 25 | 25 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 34 | 66 | 165 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Kadın ve toplumsal cinsiyet çalışmalarına ilişkin temel yaklaşımlara, kavramlara, kavramlar arası ilişkilere kuramsal ve uygulama düzeyinde yansımalarını da değerlendirecek seviyede hakimdir. | X | ||||
2. Kadın ve toplumsal cinsiyet çalışmalarına ilişkin temel yöntembilimsel (metodolojik) yaklaşımlara, yöntemlere, araştırma tekniklerine ve bunları uygulama ve değerlendirme bilgisine hakimdir. | X | ||||
3. Kadın ve toplumsal cinsiyet konularına ilişkin bir sosyal araştırma tasarlar/planlar, uygular, yorumlar, raporlaştırır ve akademik kurallara uygun özgün eserler haline getirir. | |||||
4. Disiplinlerarası düşünür, sorgular, yorumlar ve değerlendirir. | X | ||||
5. Kadın ve Toplumsal Cinsiyet alanında geliştirilen güncel bilgi ve yaklaşımları takip eder, bunları eleştirel ve sorgulayıcı bir yaklaşımla değerlendirir. | X | ||||
6. Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır. | |||||
7. Kadın ve toplumsal cinsiyet çalışmaları alanında yaptığı her türden akademik üretiminde bilimsel ve mesleki etik ilkeleri bilir ve bunlara uygun davranır. | |||||
8. Kadın ve toplumsal cinsiyet alanına ilişkin bilgi ve becerilerini gündelik yaşamında sosyal sorumluluk bilinci ile kullanır. | X | ||||
9. Alanına ilişkin sorun tespiti ve çözümünde ekip çalışmasına katılır ve bilgi paylaşımında bulunur. | |||||
10. Alana ilişkin bilgi ve becerilerini kullanarak kadın ve toplumsal cinsiyet sorunlarına ilişkin çözüm önerileri üretir, politika önerileri geliştirir ve bunları proje ve etkinliklere dönüştürür. | X | ||||
11. Çalışma yaşamında etkili sosyal iletişim kurar. | X | ||||
12. Öğrenimini bir üst eğitim düzeyine taşır. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek