SOS686 - ERKEKLİK ÇALIŞMALARI

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
ERKEKLİK ÇALIŞMALARI SOS686 2. Yarıyıl 3 0 3 7
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
 
Dersin sorumlusu(ları)Doç. Dr. Aslıhan Öğün Boyacıoğlu 
Dersin amacıBu dersin amacı, evrensel kategorilerden ziyade farklı sosyo-kültürel bağlamlara ilişkin farklı erkeklik tanımlamalarını ve bu yöndeki tartışmaları karşılaştırmalı biçimde analiz etmektir. Sosyal ve kültürel bağlamda, kadınlık ve erkeklik sabit ve evrensel değil, göreli ve ?durumsal? nitelik taşıyan kavramlardır. Dolayısıyla, genellikle herkesin anlamı ve içeriğine ilişkin olarak üzerinde anlaştığı bir kavram gibi görünen erkeklik, kullanıldığı bağlamlara ayrıntılı olarak bakıldığında, karmaşık bir nitelik göstermektedir 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. öğrenci, erkekliğin değişen anlamlarını bir sosyal çevreden diğerine uyarlamanın kuramsal ve yöntemsel becerisini kazanacaktır.
  2. erkeklik çalışmalarına ilişkin farklı bakış açılarını ayırt edebilecektir
  3. erkekliğin, yaş, ırk, etnisite, sınıf ve cinsel yönelim gibi farklı sosyal kategoriler tarafından biçimlenen çoklu versiyonlarını analiz edebilecektir
  4. toplumsal cinsiyet kapsamında farklı erkekliklerin politik, tarihsel ve kültürel bağlamını analiz edebilecektir
  5. hegemonik erkeklik kavramını tartışabilecektir.
Dersin içeriğiErkeklik kavramına ilişkin teorik yaklaşımlar -Cinsiyetlendirilmiş sosyal düzenin erkek davranışlarına etkisi -Erkeğin erkeğe, kadına ve farklı sosyal durumlara ilişkin sosyo-kültürel algısı -Erkek ve beden -Erkek ve güç -Erkeğin sosyal rolleri -Erkek cinselliği  
KaynaklarTürker, Y. (2004). Erk ile Erkek. Toplum ve Bilim, 101, 8-10.
Bozok, M. (2011). Soru ve Cevaplarla Erkeklikler. İstanbul: SOGEP.
Sancar, S. (2009). Erkeklik: İmkânsız İktidar ?Ailede, Piyasada ve Sokakta Erkekler. İstanbul: Metis Yayınları.
Akis, Y. (2007). Erkeklik Çalışmaları Feminizmden Ayrı Tutulabilir mi? KaosGL, 32, 20-21.
Bozok, M. (2009). Feminizmin Erkekler Cephesindeki Yankısı: Erkekler ve Erkeklikler Üzerine Eleştirel İncelemeler. Cogito, 58, 269-284. Connell, R. W. (1998 [1987]). Toplumsal Cinsiyet ve İktidar: Toplum, Kişi ve Cinsel Politika. C. Soydemir (çev.). İstanbul: Ayrıntı. ss. 69-99 Kimmel, M. S. (1994). ?Homofobi Olarak Erkeklik: Toplumsal Cinsiyet Kimliğinin İnşasında Korku, Utanç ve Sessizlik?. (Çev. M. Bozok). fe dergi, 5(2), 92-107.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaErkeklik çalışmalarına giriş
2. HaftaToplumsal cinsiyet, kadın çalışmaları ve feminizm
3. HaftaLGBTQI bireyler ve topluluklar
4. HaftaErkeklik çalışmalarında temel teorik yaklaşımlar
5. HaftaHegemonik erkeklik
6. HaftaAra sınav
7. HaftaErkeklikler ve güç
8. HaftaErkeklikler ve beden
9. HaftaErkeklikler ve sosyal roller
10. HaftaErkeklikler ve aile
11. HaftaAra sınav
12. HaftaErkeklikler ve şiddet
13. HaftaErkeklikler ve temsil
14. HaftaMedyada farklı erkeklik temsilleri
15. HaftaFinal sınavı

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler330
Sunum00
Projeler00
Seminer220
Ara Sınavlar00
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı550
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)13113
Sunum / Seminer Hazırlama51260
Proje000
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi12525
Genel sınava hazırlanma süresi12525
Toplam İş Yükü3466165

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Kadın ve toplumsal cinsiyet çalışmalarına ilişkin temel yaklaşımlara, kavramlara, kavramlar arası ilişkilere kuramsal ve uygulama düzeyinde yansımalarını da değerlendirecek seviyede hakimdir.   X 
2. Kadın ve toplumsal cinsiyet çalışmalarına ilişkin temel yöntembilimsel (metodolojik) yaklaşımlara, yöntemlere, araştırma tekniklerine ve bunları uygulama ve değerlendirme bilgisine hakimdir.   X 
3. Kadın ve toplumsal cinsiyet konularına ilişkin bir sosyal araştırma tasarlar/planlar, uygular, yorumlar, raporlaştırır ve akademik kurallara uygun özgün eserler haline getirir.     
4. Disiplinlerarası düşünür, sorgular, yorumlar ve değerlendirir.  X  
5. Kadın ve Toplumsal Cinsiyet alanında geliştirilen güncel bilgi ve yaklaşımları takip eder, bunları eleştirel ve sorgulayıcı bir yaklaşımla değerlendirir.  X  
6. Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır.     
7. Kadın ve toplumsal cinsiyet çalışmaları alanında yaptığı her türden akademik üretiminde bilimsel ve mesleki etik ilkeleri bilir ve bunlara uygun davranır.     
8. Kadın ve toplumsal cinsiyet alanına ilişkin bilgi ve becerilerini gündelik yaşamında sosyal sorumluluk bilinci ile kullanır.   X 
9. Alanına ilişkin sorun tespiti ve çözümünde ekip çalışmasına katılır ve bilgi paylaşımında bulunur.     
10. Alana ilişkin bilgi ve becerilerini kullanarak kadın ve toplumsal cinsiyet sorunlarına ilişkin çözüm önerileri üretir, politika önerileri geliştirir ve bunları proje ve etkinliklere dönüştürür.  X  
11. Çalışma yaşamında etkili sosyal iletişim kurar.   X 
12. Öğrenimini bir üst eğitim düzeyine taşır.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek