SBT662 - ELİT SPORCULARIN FİZYOLOJİSİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
ELİT SPORCULARIN FİZYOLOJİSİ SBT662 2. Yarıyıl 3 0 3 10
Önkoşul(lar)-var ise-
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
 
Dersin sorumlusu(ları)Dr. Ayşe KİN İŞLER, Dr. Tahir HAZIR 
Dersin amacıBu dersin amacı, elit seviyedeki sporcularda gen polimorfizm ve performans arasındaki ilişkileri incelemek, değişik branşlarda elit seviyedeki sporcuların fizyolojik profillerini elit olmayanlarla karşılaştırmalı olarak incelemek ve elit seviyedeki sporcuların dayanıklılık, güç, kuvvet sürat özelliklerinin biyolojik, fizyolojik ve biyokimyasal temellerini güncel literatüre dayalı olarak tartışmaktır.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersin sonunda öğrenci, Gen polimorfizm ve atletik performans arasındaki ilişkileri açıklayabilir.
  2. Elit dayanıklılık sporcularında polimorfik genlerle ilgili güncel literatür bilgisine sahiptir.
  3. Elit güç/kuvvet sporcularında polimorfik genlerle ilgili güncel literatür bilgisine sahiptir.
  4. Takım ve bireysel spor dallarında elit ve elit olmayan sporcuların fizyolojik profili karşılaştırmalı olarak yorumlayabilir.
  5. Elit dayanıklılık sporcularının biyolojik, fizyolojik ve biyokimyasal özelliklerini bilir.
  6. Elit güç/Kuvvet sporcularının biyolojik, fizyolojik ve biyokimyasal özelliklerini bilir.
  7. Takım ve bireysel sporlarda elit seviyedeki sporcuların biyolojik, fizyolojik ve biyokimyasal özelliklerine ait güncel literatür bilgisine sahiptir.
  8. Takım ve bireysel sporlarda elit seviyedeki sporcularla ilgili gelecekte yapılacak araştırma konularını tartışabilir.
Dersin içeriğiDayanıklılık ve güç/kuvvet sporlarında performansı etkileyen polimorfik genlerle ilgili güncel araştırmalar, elit seviyedeki sporcuların dayanıklılık, güç, kuvvet ve sürat özelliklerinin biyolojik, fizyolojik ve biyokimyasal temelleri  
Kaynaklar1. Atletik performans ve Gen Polimorfizm ile ilgili güncel araştırmalar http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed
2. Elit dayanıklılık, güç/kuvvet sporcularının dayanıklılık, güç, kuvvet,ve sprint özellikleri ile güncel araştırmalar http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed,
3. Spurway N., Wackerhage H. (2006). Genetics and Molecular Biology of Muscle Adaptation. Advances in Sport and Exercise Science series. Churchill Livingstone. ISBN: 978-0-443-10077-2
4. Zilberman-Schapira, G., Chen J., Gerstein M. (2012). On Sports And Genes. Recent Patents on DNA & Gene Sequences, Vol.: 6, No:3.
5. Komi, P (2005) Strength and Power in Sport. Blackwell Science.
6. Shephard, RJ, Astrand, PO. (1992) Endurance in Sport. Blackwell Scientific Publications. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaMoleküler Genetik, Tek Nukleotid Polimorfizm, Elit Sportif Performans ve Polimorfik Genler
2. HaftaElit Sporcu ve Gen Polimorfizmi:Elit Dayanıklılık Sporcularında ACE Gen Polimorfizmi
3. HaftaElit Sporcu ve Gen Polimorfizmi:Elit Dayanıklılık Sporcularında PPAR? Gen Polimorfizmi
4. HaftaElit Sporcu ve Gen Polimorfizmi:Elit Güç-Kuvvet Sporcularında ACTN3 Gen Polimorfizmi
5. HaftaElit Sporcu ve Gen Polimorfizmi:Elit Güç-Kuvvet Sporcularında AMPD1 Gen Polimorfizmi
6. HaftaKuvvetin fizyolojik temelleri:Kuvvet antrenmanına sinirsel uyum
7. HaftaKuvvetin fizyolojik temelleri:Kuvvet antrenmanına akut ve kronik metabolik uyumlar
8. HaftaDayanıklılık sporlarının fizyolojik temelleri:Maksimum oksijen tüketimi için sınırlayıcı faktörler
9. HaftaDayanıklılığın fizyolojik temelleri:Anaerobik Eşik / Koşu Ekonomisi
10. HaftaSüratin fizyolojik temelleri:Sürat antrenmanına akut ve kronik uyumlar
11. HaftaElit Sporcunun Fizyolojik Profili / Takım Sporları Seminer - Makale Sunumu-Tartışma
12. HaftaElit Sporcunun Fizyolojik Profili /Takım Sporları Seminer ? Makale Sunumu-Tartışma
13. HaftaElit Sporcunun Fizyolojik Profili / Bireysel Sporlar Seminer ? Makale sunumu-Tarışma
14. HaftaElit Sporcunun Fizyolojik Profili / Bireysel Sporlar Seminer - Makale Sunumu-Tartışma
15. HaftaGenel Sınav Hazırlığı
16. HaftaGenel Sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum220
Projeler00
Seminer230
Ara Sınavlar00
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı050
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı050
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)1410140
Sunum / Seminer Hazırlama42080
Proje000
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi000
Genel sınava hazırlanma süresi13838
Toplam İş Yükü3371300

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak hareket ve spor alanında uzmanlık düzeyinde güncel bilgilere sahiptir, bunları geliştirir ve derinleştirir.    X
2. Hareket ve spor alanının gerektirdiği teknolojik bilgiye sahiptir.  X  
3. Hareket ve spor alanındaki bilimsel araştırma yöntemlerini bilir.   X 
4. Hareket ve spor alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanır    X
5. Hareket ve spor alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlar, değişik araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez yapar ve çözüm önerileri getirir.  X  
6. Bilimsel araştırma planlar, yapar, yaptığı araştırmanın raporunu yazar. X   
7. Hareket ve spor alanındaki teknolojik araç ve gereçleri kullanarak problemleri çözer.   X 
8. Hareket ve spor alanıyla ilgili ulusal / uluslar arası strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.X    
9. Hareket ve spor alanı ile ilgili çalışmaları bağımsız ve/veya ekip olarak yürütür. X   
10. Bilimsel bir makaleyi ulusal düzeyde bir dergide yayınlar ya da bilimsel bir toplantıda sunar.   X 
11. Hareket ve spor alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, yaşam boyu öğrenme ilkelerini çalışmalarda uygular. X   
12. Bilimsel bir makaleyi okuyarak analiz eder, mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. X   
13. Mesleki ve profesyonel ortamdaki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve değerlendirir.X    
14. Bir yabancı dili en az Avrupa dili portföyü B2 genel düzeyde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.   X 
15. Hareket ve spor alanı ile ilgili verilerin toplanması, kayıtlanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir, özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini çalışmalarda uygular. X   

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek