SBT662 - ELİT SPORCULARIN FİZYOLOJİSİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
ELİT SPORCULARIN FİZYOLOJİSİ | SBT662 | 2. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 10 |
Önkoşul(lar)-var ise | - | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Rapor Hazırlama ve/veya Sunma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Dr. Ayşe KİN İŞLER, Dr. Tahir HAZIR | |||||
Dersin amacı | Bu dersin amacı, elit seviyedeki sporcularda gen polimorfizm ve performans arasındaki ilişkileri incelemek, değişik branşlarda elit seviyedeki sporcuların fizyolojik profillerini elit olmayanlarla karşılaştırmalı olarak incelemek ve elit seviyedeki sporcuların dayanıklılık, güç, kuvvet sürat özelliklerinin biyolojik, fizyolojik ve biyokimyasal temellerini güncel literatüre dayalı olarak tartışmaktır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Dayanıklılık ve güç/kuvvet sporlarında performansı etkileyen polimorfik genlerle ilgili güncel araştırmalar, elit seviyedeki sporcuların dayanıklılık, güç, kuvvet ve sürat özelliklerinin biyolojik, fizyolojik ve biyokimyasal temelleri | |||||
Kaynaklar | 1. Atletik performans ve Gen Polimorfizm ile ilgili güncel araştırmalar http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed 2. Elit dayanıklılık, güç/kuvvet sporcularının dayanıklılık, güç, kuvvet,ve sprint özellikleri ile güncel araştırmalar http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed, 3. Spurway N., Wackerhage H. (2006). Genetics and Molecular Biology of Muscle Adaptation. Advances in Sport and Exercise Science series. Churchill Livingstone. ISBN: 978-0-443-10077-2 4. Zilberman-Schapira, G., Chen J., Gerstein M. (2012). On Sports And Genes. Recent Patents on DNA & Gene Sequences, Vol.: 6, No:3. 5. Komi, P (2005) Strength and Power in Sport. Blackwell Science. 6. Shephard, RJ, Astrand, PO. (1992) Endurance in Sport. Blackwell Scientific Publications. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Moleküler Genetik, Tek Nukleotid Polimorfizm, Elit Sportif Performans ve Polimorfik Genler |
2. Hafta | Elit Sporcu ve Gen Polimorfizmi:Elit Dayanıklılık Sporcularında ACE Gen Polimorfizmi |
3. Hafta | Elit Sporcu ve Gen Polimorfizmi:Elit Dayanıklılık Sporcularında PPAR? Gen Polimorfizmi |
4. Hafta | Elit Sporcu ve Gen Polimorfizmi:Elit Güç-Kuvvet Sporcularında ACTN3 Gen Polimorfizmi |
5. Hafta | Elit Sporcu ve Gen Polimorfizmi:Elit Güç-Kuvvet Sporcularında AMPD1 Gen Polimorfizmi |
6. Hafta | Kuvvetin fizyolojik temelleri:Kuvvet antrenmanına sinirsel uyum |
7. Hafta | Kuvvetin fizyolojik temelleri:Kuvvet antrenmanına akut ve kronik metabolik uyumlar |
8. Hafta | Dayanıklılık sporlarının fizyolojik temelleri:Maksimum oksijen tüketimi için sınırlayıcı faktörler |
9. Hafta | Dayanıklılığın fizyolojik temelleri:Anaerobik Eşik / Koşu Ekonomisi |
10. Hafta | Süratin fizyolojik temelleri:Sürat antrenmanına akut ve kronik uyumlar |
11. Hafta | Elit Sporcunun Fizyolojik Profili / Takım Sporları Seminer - Makale Sunumu-Tartışma |
12. Hafta | Elit Sporcunun Fizyolojik Profili /Takım Sporları Seminer ? Makale Sunumu-Tartışma |
13. Hafta | Elit Sporcunun Fizyolojik Profili / Bireysel Sporlar Seminer ? Makale sunumu-Tarışma |
14. Hafta | Elit Sporcunun Fizyolojik Profili / Bireysel Sporlar Seminer - Makale Sunumu-Tartışma |
15. Hafta | Genel Sınav Hazırlığı |
16. Hafta | Genel Sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 2 | 20 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 2 | 30 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 10 | 140 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 4 | 20 | 80 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 0 | 0 | 0 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 38 | 38 |
Toplam İş Yükü | 33 | 71 | 300 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak hareket ve spor alanında uzmanlık düzeyinde güncel bilgilere sahiptir, bunları geliştirir ve derinleştirir. | X | ||||
2. Hareket ve spor alanının gerektirdiği teknolojik bilgiye sahiptir. | X | ||||
3. Hareket ve spor alanındaki bilimsel araştırma yöntemlerini bilir. | X | ||||
4. Hareket ve spor alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanır | X | ||||
5. Hareket ve spor alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlar, değişik araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez yapar ve çözüm önerileri getirir. | X | ||||
6. Bilimsel araştırma planlar, yapar, yaptığı araştırmanın raporunu yazar. | X | ||||
7. Hareket ve spor alanındaki teknolojik araç ve gereçleri kullanarak problemleri çözer. | X | ||||
8. Hareket ve spor alanıyla ilgili ulusal / uluslar arası strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | X | ||||
9. Hareket ve spor alanı ile ilgili çalışmaları bağımsız ve/veya ekip olarak yürütür. | X | ||||
10. Bilimsel bir makaleyi ulusal düzeyde bir dergide yayınlar ya da bilimsel bir toplantıda sunar. | X | ||||
11. Hareket ve spor alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, yaşam boyu öğrenme ilkelerini çalışmalarda uygular. | X | ||||
12. Bilimsel bir makaleyi okuyarak analiz eder, mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. | X | ||||
13. Mesleki ve profesyonel ortamdaki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve değerlendirir. | X | ||||
14. Bir yabancı dili en az Avrupa dili portföyü B2 genel düzeyde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | X | ||||
15. Hareket ve spor alanı ile ilgili verilerin toplanması, kayıtlanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir, özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini çalışmalarda uygular. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek