SBT662 - ELİT SPORCULARIN FİZYOLOJİSİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
ELİT SPORCULARIN FİZYOLOJİSİ | SBT662 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 3 | 0 | 3 | 10 |
Önkoşul(lar)-var ise | - | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Rapor Hazırlama ve/veya Sunma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Dr. Ayşe KİN İŞLER, Dr. Tahir HAZIR | |||||
Dersin amacı | Bu dersin amacı, elit seviyedeki sporcularda gen polimorfizm ve performans arasındaki ilişkileri incelemek, değişik branşlarda elit seviyedeki sporcuların fizyolojik profillerini elit olmayanlarla karşılaştırmalı olarak incelemek ve elit seviyedeki sporcuların dayanıklılık, güç, kuvvet sürat özelliklerinin biyolojik, fizyolojik ve biyokimyasal temellerini güncel literatüre dayalı olarak tartışmaktır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Dayanıklılık ve güç/kuvvet sporlarında performansı etkileyen polimorfik genlerle ilgili güncel araştırmalar, elit seviyedeki sporcuların dayanıklılık, güç, kuvvet ve sürat özelliklerinin biyolojik, fizyolojik ve biyokimyasal temelleri | |||||
Kaynaklar | 1. Atletik performans ve Gen Polimorfizm ile ilgili güncel araştırmalar http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed 2. Elit dayanıklılık, güç/kuvvet sporcularının dayanıklılık, güç, kuvvet,ve sprint özellikleri ile güncel araştırmalar http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed, 3. Spurway N., Wackerhage H. (2006). Genetics and Molecular Biology of Muscle Adaptation. Advances in Sport and Exercise Science series. Churchill Livingstone. ISBN: 978-0-443-10077-2 4. Zilberman-Schapira, G., Chen J., Gerstein M. (2012). On Sports And Genes. Recent Patents on DNA & Gene Sequences, Vol.: 6, No:3. 5. Komi, P (2005) Strength and Power in Sport. Blackwell Science. 6. Shephard, RJ, Astrand, PO. (1992) Endurance in Sport. Blackwell Scientific Publications. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Moleküler Genetik, Tek Nukleotid Polimorfizm, Elit Sportif Performans ve Polimorfik Genler |
2. Hafta | Elit Sporcu ve Gen Polimorfizmi:Elit Dayanıklılık Sporcularında ACE Gen Polimorfizmi |
3. Hafta | Elit Sporcu ve Gen Polimorfizmi:Elit Dayanıklılık Sporcularında PPAR? Gen Polimorfizmi |
4. Hafta | Elit Sporcu ve Gen Polimorfizmi:Elit Güç-Kuvvet Sporcularında ACTN3 Gen Polimorfizmi |
5. Hafta | Elit Sporcu ve Gen Polimorfizmi:Elit Güç-Kuvvet Sporcularında AMPD1 Gen Polimorfizmi |
6. Hafta | Kuvvetin fizyolojik temelleri:Kuvvet antrenmanına sinirsel uyum |
7. Hafta | Kuvvetin fizyolojik temelleri:Kuvvet antrenmanına akut ve kronik metabolik uyumlar |
8. Hafta | Dayanıklılık sporlarının fizyolojik temelleri:Maksimum oksijen tüketimi için sınırlayıcı faktörler |
9. Hafta | Dayanıklılığın fizyolojik temelleri:Anaerobik Eşik / Koşu Ekonomisi |
10. Hafta | Süratin fizyolojik temelleri:Sürat antrenmanına akut ve kronik uyumlar |
11. Hafta | Elit Sporcunun Fizyolojik Profili / Takım Sporları Seminer - Makale Sunumu-Tartışma |
12. Hafta | Elit Sporcunun Fizyolojik Profili /Takım Sporları Seminer ? Makale Sunumu-Tartışma |
13. Hafta | Elit Sporcunun Fizyolojik Profili / Bireysel Sporlar Seminer ? Makale sunumu-Tarışma |
14. Hafta | Elit Sporcunun Fizyolojik Profili / Bireysel Sporlar Seminer - Makale Sunumu-Tartışma |
15. Hafta | Genel Sınav Hazırlığı |
16. Hafta | Genel Sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 2 | 20 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 2 | 30 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 10 | 140 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 4 | 20 | 80 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 0 | 0 | 0 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 38 | 38 |
Toplam İş Yükü | 33 | 71 | 300 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Egzersiz ve Spor Fizyolojisi bilimine özgü temel ölçme ve değerlendirme tekniklerine yönelik kavramsal ve bilimsel gelişmeleri izleyebilir, Egzersiz ve Spor Fizyolojisi alanına özgü eriştiği derin ve sistematik bilgiyi mesleki ve akademik çalışmalarında kullanır. | X | ||||
2. Egzersiz ve Spor Fizyolojisi alanında laboratuvar çalışmalarının gerektirdiği laboratuvar güvenliği, teknik bilgi ve beceriye sahiptir ve bu alandaki araç ve gereçleri kullanarak araştırma sorularına yanıt arar. | X | ||||
3. Egzersiz ve Spor Fizyolojisi alanındaki kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak farklı disiplinlerden gelen bilgileri eleştirel yaklaşımla değerlendirme, bütünleştirme, yeni bilgiler oluşturma, karar verme ve problem çözme becerisine sahiptir. | X | ||||
4. Araştırma planlar, projelerde görev alır, uygun istatistik yöntemleri seçerek yaptığı çalışmaların sonuçlarını yorumlar, raporunu yazar ve bilimsel toplantılarda sunar veya yayınlama yetkinliğine sahiptir. | X | ||||
5. Egzersiz ve Spor Fizyolojisi alanıyla ilgili ulusal/uluslararası strateji, politika ve uygulamaları ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir. | X | ||||
6. Egzersiz ve Spor Fizyolojisi alanıyla ilgili bilgi üretiminde mevzuata, mesleki değerlere ve araştırma etiği ilkelerine uygun davranır, mesleki bilgi, beceri ve sorumluluklarını ekip çalışmasına aktarır. | X | ||||
7. Egzersiz ve Spor Fizyolojisi ile ilgili bilimsel bir makaleyi okur, analiz eder, ilgili mesleki alanda kanıta dayalı araştırma planlar ve yürütür. | X | ||||
8. Egzersiz ve Spor Fizyolojisi ile ilişkili diğer bilimlerle iletişimin önemini bilir, bilgilerini ve sorun çözme yeteneğini disiplinler arası çalışmalarda kullanır. | X | ||||
9. Yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimser, öğrenim gereksinimlerini ve hedeflerini tanımlar, Egzersiz ve Spor Fizyolojisi alanında kalite geliştirme, mesleki eğitim ve tanıtım programlarına katkı verir. | X | ||||
10. Ulusal ve uluslararası bilim insanları ile yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar, alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek