İÖB660 - ARAŞTIRMAYA DAYALI FEN BİLİMLERİ EĞİTİMİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
ARAŞTIRMAYA DAYALI FEN BİLİMLERİ EĞİTİMİ İÖB660 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 0 3 7
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
 
Dersin sorumlusu(ları)Dr. Yalçın Yalaki, Dr. Sevgi Kıngır 
Dersin amacıBu dersin amacı öğrencilere bilimsel araştırmanın ne olduğunu, hangi özelliklere sahip olduğunu ve araştırma yoluyla nasıl fen öğretilebileceği konularında eğitim vermektir.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. 1. Bu dersin sonunda öğrenci; Bilim tarihi ve doğası ile ilgili temel bilgi ve kavramları ifade edebilecek 2. Bilimsel araştırmanın özelliklerini sıralayabilecek,
  2. 3. Araştırma sorusunun özelliklerini sıralayıp uygun araştırma sorusu sorabilecek 4. Bağımlı, bağısız değişkenleri belirleyebilecek
  3. 5. Araştırma sorusuna uygun bilimsel hipotez kurabilecek 6. Temel araştırma becerilerini sıralayıp uygulayabilecek
  4. 7. Bir araştırma sonucunun nasıl rapor edilebileceğine örnekler gösterecek 8. Fen ve teknoloji eğitiminin araştırma etkinlikleri ile nasıl yapılabileceğine dair örnekler hazırlayacaktır.
Dersin içeriğiAraştırma nedir?
Araştırmanın özellikleri,
Uygun bir araştırma sorusu nasıl olmalıdır?
Bağımlı, bağımsız değişkenler nasıl belirlenir?
Uygun hipotezler nasıl kurulur?
Araştırma aşamaları ve becerileri nelerdir?
Bir araştırma sonucu nasıl rapor edilebilir?
Araştırmaya dayalı etkinlikler nasıl hazırlanır?
 
KaynaklarJorgenson, O., Cleveland, J., & Vanosdall, J. (2004). Doing good science in middle school: A practical guide to inquiry-based instruction. Kessler, J. H. & Galvan, P. M. (2007). Inquiry in action. American Chemical Society: USA. NRC (2000). Inquiry and the National Science Education Standards. NAP: Washington, D.C.  

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaBilim tarihinin kısa özeti
2. HaftaBilimin doğası ve bilimsel araştırmanın temel yapısı
3. HaftaAraştırma nedir?
4. HaftaUygun bir araştırma sorusu nasıl olmalıdır?
5. HaftaBağımlı, bağımsız değişkenler nasıl belirlenir?
6. Hafta1. Sınav
7. HaftaUygun hipotezler nasıl kurulur?
8. HaftaAraştırma aşamaları ve becerileri nelerdir?
9. HaftaBir araştırma sonucu nasıl rapor edilebilir?
10. HaftaAraştırmaya dayalı etkinlikler nasıl hazırlanır?
11. HaftaÖrnek araştırmaya dayalı etkinlikler
12. HaftaÖrnek araştırmaya dayalı etkinlikler
13. Hafta2. Sınav
14. HaftaDersin değerlendirilmesi
15. HaftaGenel sınava hazırlık
16. HaftaGenel Sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)140
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler220
Sunum220
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar220
Genel sınav140
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı660
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı140
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama2510
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)15230
Sunum / Seminer Hazırlama2510
Proje000
Ödevler2510
Ara sınavlara hazırlanma süresi21020
Genel sınava hazırlanma süresi13030
Toplam İş Yükü3860152

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Konu alan ve pedagojik alan bilgisi açısından temel bilgi ve beceriye sahip olur.    X
2. İlköğretim düzeyinde, fen ve matematik öğretmenliği ve sınıf öğretmenliği alanları ile ilgili problemleri tanır ve bunların çözümüne yönelik öneriler ve bakış açıları geliştirir.    X
3. Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri hakkında bilgi sahibi olur.  X  
4. İlköğretim, ile ilgili alanlarda (Matematik, Fen ve Teknoloji, Sosyal Bilgiler, Türkçe, Okuma-Yazma vb.) nicel ve nitel araştırmalar yürütebilir.    X
5. İlköğretim düzeyinde, fen ve matematik öğretmenliği ve sınıf öğretmenliği alanlarında öğrenme ve öğretme alanındaki sorunları fark eder, bilimsel bir araştırma planlaması yapar, veri analizi tekniklerini kullanarak çözüm önerileri geliştirir.  X  
6. İlköğretim öğrencilerinin gelişim özelliklerini bireysel farklılıklarını ilköğretim programlarının yaklaşımını ve içeriğini, program geliştirme ilkelerini dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini, öğrenme materyallerini ve en etkili ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini seçerek araştırmalarını düzenler.   X 
7. İlköğretim düzeyinde, fen ve matematik öğretmenliği ve sınıf öğretmenliği alanlarında yürütülen yurt içi ve yurt dışı çalışmaları yakından takip eder ve karşılaştırmalı çalışmalar yürütebilir.    X
8. Etkili iletişim becerilerine sahip olur.    X
9. Bilimsel ve mesleki etik değerlerine ve bilincine sahip olur.    X
10. Yaşam boyu öğrenme davranışı ve anlayışı kazanır.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek