BTÖ623 - E-ÖĞRENME ORTAMLARI ve BELLEK SÜREÇLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
E-ÖĞRENME ORTAMLARI ve BELLEK SÜREÇLERİ BTÖ623 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 0 3 8
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Proje Tasarımı/Yönetimi
 
Dersin sorumlusu(ları)Doç. Dr. Yasemin Demiraslan Çevik 
Dersin amacıBu ders, bellek model ve süreçlerine ilişkin bilişsel psikoloji yaklaşımları konusunda temel kazandırmayı, e-öğrenme ortamları ile bellek süreçleri arasındaki etkileşimler, bilişsel yük kuramı, örnek tabanlı öğrenme ve karmaşık problem çözme konularıyla ilgili kuram ve araştırmalar hakkında anlayış geliştirebilmeyi ve tartışma yaptırmayı amaçlamaktadır. Bu ders 3 bölüm şeklinde yapılandırılmıştır: 1. Bellek Model ve Süreçlerine İlişkin Bilişsel Psikoloji Yaklaşımları (Hafta 2-6) 2. e-Öğrenme Ortamlarında Bilişsel Süreçler (Hafta 8-10) 3. Bilişsel Yük-Örnek Tabanlı Öğrenme-Karmaşık Problem Çözme (Hafta 11-15)  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. a) Bilişsel psikolojinin gelişim tarihini ve buna etki eden faktörleri açıklar. b) Bellek ve bellek modellerini karşılaştırmalı olarak tartışır. c) Bellek süreçlerini, bu süreçlerle ilgili araştırmalar ışığında açıklar. d) e-öğrenme ortamları ile bellek süreçleri arasındaki ilişki ve etkileşimleri kavrar. e) Bilişsel yük kuramını ve kuramın öğrenmeye ilişkin sayıltılarını açıklar. f) Örnek tabanlı öğrenme yönteminin özelliklerini, işleyişini ve öğrenme üzerine etkilerini açıklar.
  2. g) Karmaşık problem çözme yönteminin özelliklerini, işleyişini ve öğrenme üzerine etkilerini açıklar. h) Bilişsel ve yapılandırmacı yaklaşımları eleştirel bir biçimde değerlendirir.
Dersin içeriğiBellek Model ve Süreçleri, e-öğrenme ve Bellek, Bilişsel Yük Kuramı, Örnek Tabanlı Öğrenme, Karmaşık Problem Çözme, Bilişsel-Yapılandırmacı Paradoksu 
KaynaklarAlloway, T.P., Bibile, V., & Lau, G. (2013).Computerized working memory training: Can it lead to gains in cognitive skills in students? Computers in Human Behavior, 29, 632?638.
Blanchette, J-F. (2010). Book Reviews: Total Recall: How the E-Memory Revolution will Change Everything. & DELETE: The Virtue of Forgetting in the Digital Age. Journal of the American Society of Information Science & Technology, 61(8), 1725-1732.
Bogard, T. & Liu, M. (2013). Thresholds of knowledge development in complex problem solving: a multiple-case study of advanced learners? cognitive processes. ETR&D, 61(3), 465-503.
Clowes, R. W. (2013). The Cognitive Integration of E-Memory. Review of Philosophy and Psychology. DOI 10.1007/s13164-013-0130-y
Eseryel, D., Ifenthaler, D. & Ge, X. (2013).Validation study of a method for assessing complex ill-structured problem solving by using causal representations .ETR&D, 61(3), 443-463.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaDers İçeriğinin Tanıtılması, Beklentilerin Açıklanması
2. HaftaBilişsel Psikolojiye Giriş
3. HaftaBellek (Bellek ile ilgili Modeller, Çalışan Bellek)
4. HaftaBellek (Uzun Süreli Bellekte Bilgi ve Temsiller)
5. HaftaKodlama, Geri Çağırma
6. HaftaTransfer
7. HaftaArasınav
8. HaftaBellek ve Teknoloji
9. Haftae-Öğrenme Ortamları ve Bellek Süreçleri 1
10. Haftae-Öğrenme Ortamları ve Bellek Süreçleri 2
11. HaftaBilişsel Mimari-ACT-R, Bilişsel Yük Kuramı
12. HaftaÖrnek Tabanlı Öğrenme
13. HaftaKarmaşık Problem Çözme
14. HaftaÖğrenci Sunumları
15. HaftaBilişselcilik-Yapılandırmacılık Paradoksu
16. HaftaFinal Sınavı

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)145
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum210
Projeler125
Seminer00
Ara Sınavlar120
Genel sınav140
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı1860
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı140
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14570
Sunum / Seminer Hazırlama22040
Proje13030
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi12323
Genel sınava hazırlanma süresi13535
Toplam İş Yükü33116240

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi (BÖTE) alanının kuram ya da uygulamalarına bilimsel ve üst düzey düşünme becerileri ile yaklaşma    X
2. BÖTE?ye ilişkin kavram ve ilkeleri araştırmalarında etkili kullanma    X
3. BÖTE?nin kuramsal ve uygulamalı olarak disiplinler arası çalışmalardaki yerini değerlendirme   X 
4. BÖTE alanyazınına ve uygulamalarına katkıda bulunmak için araştırmalar planlama ve gerçekleştirme    X 
5. BÖTE?ye ilişkin güncel araştırmaları ve uygulamaları izleme ve çalışmalarına yansıtma    X
6. BÖTE?nin yayılımının ve öğrenme öğretme süreçlerine entegrasyonunun sağlanması için kuramları temel alarak öneriler geliştirme ve kurumlara rehberlik etme.   X 
7. Öğrenme-öğretme kuramları temelinde e-öğrenme ortamları tasarlama, geliştirme ve yayılımını sağlama konusunda çalışmaları analiz etme ve raporlama   X 
8. Toplumsal ya da alana özgü sorunların çözümüne yönelik BÖTE tabanlı işbirlikli ulusal/uluslararası projelere katkıda bulunma   X 
9. Teknolojinin yaşama etkileriyle ilgili sosyal/psikolojik/ eğitsel/bilişsel değişkenleri temel alan kuram ve modellerden hareket ederek uygulamaları değerlendirme    X
10. Meslek etiği kurallarının farkında olarak davranış sergilemeX    
11. Türkiye?nin BİT vizyonu, stratejik hedef ve eylem planları ile alandaki kuram ve modeller arasındaki ilişkiyi eleştirel bakış açısıyla değerlendirmeX    
12. Çalışmalarında alanına özgü çoklu okuryazarlık becerilerini işe koşma ve yeni okuryazarlıkları takip etme.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek