TAE742 - MOĞOL DİLİ ve KÜLTÜRÜ II

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
MOĞOL DİLİ ve KÜLTÜRÜ II TAE742 2. Yarıyıl 3 0 3 10
Önkoşul(lar)-var ise-
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Soru-Yanıt
 
Dersin sorumlusu(ları)Doç.Dr. Bülent GÜL 
Dersin amacıBu dersin amacı; öğrencilerin Moğolları ve Moğol Kültürünü tanımalarını sağlamak, Moğolların Gizli Tarihi'nden başlayarak kaynaklardaki Moğol şamanizmi, Budizm ve Lamaizm etrafında gelişen Moğol kültürünün geçirdiği değişimleri göstermek, Moğol bozkır yaşamının özelliklerini tanıtmak, Aile yapısı, âdet ve gelenekler, sözlü kültür ürünleri vb. Moğol kültür unsurları hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamak, Moğol ve Türk kültürünü karşılaştırabilmelerini; Moğol kültüründeki değişmeleri görebilmelerini sağlamaktır. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenci;
  2. -Moğol bozkır yaşamını ve Şamanizm, Budizm ve Lamaizm etrafında gelişen Moğol kültürünü, âdet ve geleneklerini tanır,
  3. -Moğol sözlü kültür ürünleri hakkında bilgi sahibi olur,
  4. -Moğol ve Türk kültürünü karşılaştırır.
Dersin içeriğiMoğol bozkır yaşamı,
Moğol Şamanizmi,
Moğol dilindeki kültürel terminoloji,
Moğol Budizmi,
Moğol kültüründeki değişimler, 
KaynaklarAhmet Temir: "Moğolca İle Türkçe İlişkileri", TDAY-B, 1989, s. 259-300.
Ahmet Temir: "Türkçe İle Moğolca Arasındaki İlgiler", AÜ. DTCF Dergisi, 13 (1-2, Mart-Haziran 1955), s. 1-25.
Ahmet Temir: Moğolların Gizli Tarihi, Ankara: TTK Yay.
Bahaeddin Öğel. İslamiyetten Önce Türk Kültür Tarihi, 4. baskı, Ankara, TTK Yay., 1991.
Bahaeddin Öğel. Türk Kültür Tarihi, Ankara, 1962.
Bülent Gül, Moğol Atasözleri, Ankara, 2010.
Bülent Gül: "Türkiye'de Mongolistik Araştırmaları", Altaica, II, Ulaanbaatar (Moğolistan), 2002.
Emel Esin, Türk Kozmolojisine Giriş, Kabalcı Yay., İstanbul, 2001.
Emel Esin, Türklerde Maddi Kültürün Oluşumu, Kabalcı Yay., İstanbul, 2006.
Hans Wilhelm Haussig,. İpek Yolu ve Orta Asya Kültür Tarihi, Trc. M. Kayayerli, Kayseri, 1997.
Jean Poul Roux, Eski Altay Halklarinda Ölüm (La Mort Chez Peuples Altaiques Anciens et Medievaux, 1963), Kabalcı Yayınevi, İstanbul Kasım 1999. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaDers içeriğinin ve kaynakların tanıtılması
2. HaftaErken dönem Moğol edebiyatında dini yaşam
3. HaftaMoğol şamanizmi ve bozkır yaşamı
4. HaftaMoğol şamanizmi ve bozkır yaşamı
5. HaftaMoğol çadırı ve mimarinin gelişimi
6. HaftaMoğol Budizmi ve Lamaizm hakkında genel bilgiler
7. HaftaMoğol Budizmi ve Lamaizm hakkında genel bilgiler
8. HaftaBudizm ve Lamaizm'in Moğol kültürüne etkisi
9. HaftaBudizm ve Lamaizm'in Moğol kültürüne etkisi
10. HaftaBudizm ve Lamaizm'in Moğol kültürüne etkisi
11. HaftaAra sınav
12. HaftaMoğollarda ad verme pratikleri ve kültürel değişimin etkisi
13. HaftaMoğollarda ad verme pratikleri ve kültürel değişimin etkisi
14. HaftaMoğol kültüründe değişmeler
15. HaftaMoğol kültüründe değişmeler
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)1410
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum00
Projeler130
Seminer00
Ara Sınavlar120
Genel sınav140
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı1660
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı140
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama6530
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması6424
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14684
Sunum / Seminer Hazırlama21020
Proje000
Ödevler5630
Ara sınavlara hazırlanma süresi13030
Genel sınava hazırlanma süresi14040
Toplam İş Yükü49104300

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Türk dünyasının geçirdiği sosyal, ekonomik, kültürel, siyasi ve coğrafi değişimleri bütüncül bir perspektifte kavrar.    X
2. Türk kültürünün ve etkileşimde bulunduğu kültürlerin kaynak dillerinden en az birisini okur, anlar ve bilgi üreterek yorumlar.    X
3. Türk kültürünün bölgesel varlık alanlarından biri üzerine karşılaştırmalı, bütüncül perspektifte analitik bilgi üretir.    X
4. Türk kültürünün dil, sosyal yapı evrelerini komşu kültürlerle temas süreçlerini de dikkate alarak analiz eder.    X
5. Türk dili, kültürü ve sosyal yapısının karşılaştığı problemlerin çözümünde evrensel bilgi birikiminden de yararlanarak etkin bir metodoloji geliştirir.  X  
6. Mevcut ve muhtemel siyasi, askerî ve sosyo-ekonomik sorunların çözümü için evrensel Türkiyat perspektifli çözümler üretir.  X  
7. Türk kültürünün bölgesel varlık alanlarında yaşadığı ve yaşamakta olduğu asimilasyon ve kaybolma tehlikelerini değerlendirir, bunlara karşı alınması gereken tedbirleri ilgili kurumlarla paylaşır. X   
8. Dünyadaki etnik ve kültürel sorunlarla ilgilenerek muhtemel çözüm yolları konusunda Türkiyat perspektifli analizler yapar.  X  
9. Türk kültürü ve etkileşimde bulunduğu kültürler üzerine tarihî, filolojik, sosyal ve ekonomik alanlarda yeni bakış açıları geliştirir.    X
10. Evrensel bilgi birikiminden hareketle Türkiyat perspektifinde bilgi üreterek metodolojik ve bilimsel katkılar sağlar.  X  
11. Türk kültürünün etkileşimde olduğu coğrafyalara yönelik dil, tarih ve kültür araştırmalarında yeni yöntemler dener ve teknolojik kullanım yöntemlerini geliştirir.  X  
12. Türk dili, tarihi ve kültürü ile onun etkileşimde bulunduğu dil, tarih ve kültürler üzerine bilimsel katkılar sağlar.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek