YDT720 - TÜRKÇE SÖYLEM TÜR. DERS MALZEMESİ OLARAK KUL. II

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
TÜRKÇE SÖYLEM TÜR. DERS MALZEMESİ OLARAK KUL. II YDT720 2. Yarıyıl 3 0 3 10
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Diğer: Sunum  
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Mevlüt Erdem 
Dersin amacıBaşta kitle iletişim araçlarında yer alan söylemler olmak üzere çeşitli söylemlerin dil yapısı, söz değeri ve kültürel içerikleri açısından incelemek ve bu söylemlerden hareketle ileri düzey Yabancı Dil Olarak Türkçe derslerinde kullanılabilecek ders malzemeleri hazırlatmak ve uygulatmak. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersin sonunda öğrenci Söylem kavramını tanır; söylem ve metin kavramlarını ayırt eder,
  2. Çeşitli söylem türlerinin özelliklerini tanır ve söylemleri sınıflandırır,
  3. Çeşitli söylem türlerinin Yabancı Dil Olarak Türkçe öğretiminde düzeylere göre kullanım biçimlerini bilir ve
  4. Başlangıç düzeyi ve orta düzeye yönelik Yabancı Dil Olarak Türkçe derslerinde kullanılabilecek söylemleri hadeflenen öğretim amacına göre seçebilir ve bunları çeşitli yaş gruplarına yönelik ders malzemesine dönüştürüp uygulayabilir.
Dersin içeriği-Çeşitli dil düzeylerinde oluşturulmuş söylem türlerinin sınıflandırılması
- Söylemlerin dil yapısı, söz değeri ve kültürel içerikleri açısından incelenmesi.
- Özellikle kitle iletişim araçlarında yer alan söylemlerin dil, düşünce ve dil öğrenme bağlamında incelenmesi.
-İleri düzeye yönelik Yabancı Dil Olarak Türkçe derslerinde kullanılabilecek söylemleri hedeflenen öğretim amacına yönelik olarak uyarlama ve uygulama çalışmaları. 
KaynaklarAvrupa Konseyi (2020) Diller İçin Avrupa Ortak Başvuru Metni: Öğrenme, Öğretme ve Değerlendirme, Tamamlayıcı Cilt.
Biber, D. (1989) A typology of English texts, Linguistics 27, 3-43.
Gee, James Paul & Michael Handford, eds. (2012) The Routledge Handbook of Discourse Analysis. Oxon: Routledge.
Günay, V. Doğan (2013) Söylem Çözümlemesi, Ankara: Papatya Yayınları.
Johnstone, Barbara (2008). Discourse Analysis. Malden, Oxford, Carlton: Blackwell Publishing.
Özsoy, A. Sumru & Turan, Ümit Deniz (Eds.) (2017). Genel Dilbilim II. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaGiriş, ders içeriği
2. HaftaSöylem çözümlemesi: Kapsam alanı
3. HaftaNesir ve nazım çözümlemesi
4. HaftaMetin türleri I
5. HaftaMetin türleri II
6. HaftaYabancı Dil Olarak Türkçe dersleri için yazılı ders malzemesi kullanımına yönelik incelemeler: Orta düzey
7. HaftaYabancı Dil Olarak Türkçe dersleri için yazılı ders malzemesi seçiminde dikkat edilecek ölçütler: İleri düzey
8. HaftaYabancı Dil Olarak Türkçe dersleri için yazılı ders malzemesi seçiminde dikkat edilecek ölçütler: İleri düzey
9. HaftaAra sınav
10. HaftaYabancı dil olarak Türkçe için seçilen farklı seviyelerdeki söylem türlerinin analizi
11. HaftaYabancı dil olarak Türkçe için seçilen farklı seviyelerdeki söylem türlerinin analizi
12. HaftaYabancı dil olarak Türkçede özel alan için seçilen söylem türlerinin analizi
13. HaftaYabancı dil olarak Türkçede özel alan için seçilen ileri seviyedeki söylem türlerinin analizi
14. HaftaYabancı dil olarak Türkçede özel alan için seçilen ileri seviyedeki söylem türlerinin analizi
15. HaftaÖğrenci sunumu
16. HaftaGenel Sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum240
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar120
Genel sınav140
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı360
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı140
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama6530
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması6424
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14684
Sunum / Seminer Hazırlama2510
Proje000
Ödevler5630
Ara sınavlara hazırlanma süresi13030
Genel sınava hazırlanma süresi15050
Toplam İş Yükü49109300

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Türkçenin uluslararası nitelikte bir dil olma konumunu geliştirecek bilimsel bilgi üretir.    X
2. Türkçenin ikinci dil olarak öğretiminde kullanılacak metodoloji ve yöntemler geliştirmek üzere deneysel ve kuramsal çalışmalar yapar ve uygular.  X  
3. Türkçenin geçmişten günümüze başka kültürlere mensup toplumlar tarafından nasıl algılandığı ve öğrenildiği konusunda tarihsel birikim elde eder, kullanır ve yeni yaklaşımlar için değerlendirir.    X
4. Türkiye Türkçesinin diğer lehçe ve ağızlarla ilişkisi üzerinden hareket ederek dil özellikleri bakımından birlik sağlanması için öğrenme ve öğretme yöntemleri geliştirir.   X 
5. Türkçeye uzak ve yakın dil ailelerine mensup toplumların Türkçe öğrenimlerini kolaylaştırıcı materyal ve teknikler üzerine bilimsel ve teknolojik yenilikler üretir.  X  
6. Türkçenin yabancı dil olarak öğrenimi ve öğretimi konusunda teknolojik araçları kullanır ve yeni teknikler geliştirir.    X
7. Türkçenin dilbilimsel ve yapısal olarak başka kültürlere mensup topluluklar tarafından kolayca öğrenilmesi için mevcut bilgi birikimine evrensel katkı sağlar.  X  
8. Türkçenin yabancı dil ya da ikinci dil olarak öğretimi ve öğrenimi konusundaki zorlukların aşılmasında medya ve kitle iletişim araçlarının kullanımı konusunda metodolojik ve kültürel-edebi ürünler ortaya koyar.    X
9. Türkçe öğrenimini kolaylaştırmak üzere yeni ders kitapları ve materyal geliştirilmesinde yöntem ve yeni içerikler geliştirir.   X 
10. Türkçenin yabancı dil olarak öğrenimi ve öğretiminden, eğitimsel ve sosyal alanlarda kullanımı için gerekli teknikleri edinir, yenilerini üretir ve uygular.    X
11. Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde dünyada dil öğretiminde kullanılan son teknolojik ve yazılım yöntemlerini kullanır ve bu alanda yeni yöntemler geliştirir.   X 
12. Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde değişen dil durumları ve yöntemlerine göre yeni içerikler üretir.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek