YDT622 - TOPLUMSAL DİLBİLİM

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
TOPLUMSAL DİLBİLİM YDT622 2. Yarıyıl 3 0 3 7
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Zeynel KIRAN 
Dersin amacıDersin amacı öğrencilerin toplumsal dilbilimin araştırma alanına giren konular hakkında bilgi edinmelerini sağlamak, dil ile toplum arasındaki karmaşık ilişkilere bilimsel olarak yaklaşabilecekleri bilgi birikimi kazanmalarını sağlamaktır.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersin sonunda öğrenci; Dil türlerini tanır, dil ve toplum ilişkisini, iki ve çok dilliliği, dil yitimini, dil planlamasını, dil politikasını ve dilde değişmenin nedenlerini açıklayabilir.
Dersin içeriğiDilin tanımı, dil ve toplum ilişkisi, dil türleri, dil toplulukları, dil tercihi, iki dillilik, çok dillilik, dilde varyantlaşma, dil yitimi, dil planlaması, standart dil oluşumu, karma (pidgin) ve kırma (creol) dillerin oluşumu, dil politikası, dilde değişme ve nedenleri, dilin kültürel alt yapısı, dil-kültür ilişkisi. 
KaynaklarDilbilim Araştırmaları, 1995., Toplumsal Dilbilim Özel Sayısı
İmer, K. Türkiye?de Dil Planlaması: Türk Dil Devrimi, Ankara: Kültür Bakanlığı, 1998.
Lewis, G. Trajik Başarı Türk Dil Reformu (Çev. Mehmet Fatih Uslu), İstanbul: Gelenek, 2004.
Menz, A. Christoph Schröeder (Ed.), Türkiye?de Dil Tartışmaları, İstanbul, Bilgi Üniv. yay., 2006.
Nettle, D. ve S. Romaine, Kaybolan Sesler, İstanbul: Oğlak Yayınları, 2002.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaDers içeriğinin ve kaynakların tanıtılması.
2. HaftaBazı temel sorular: dil nedir, dilin kökeni ile ilgili tartışmalar, dil ne zaman edinilir?
3. HaftaDil ve toplum, dil insana mı özgüdür, ilkel ve gelişmiş diller var mıdır, dillerin sınırları var mıdır?
4. HaftaDünya ve Türk dillerinin sınıflandırılması
5. HaftaDil yitimi nedir ve hangi şartlarda gerçekleşir, Türkçenin durumu nedir, tehlikede olan Türk dilleri var mıdır?
6. HaftaDil türleri: standart dil nedir ve nasıl oluşur, standart dil ve ağızlar, standart dil ve sosyal ağızlar, devlet dili, yazı dili, konuşma dili, edebi dil.
7. HaftaDil-Lehçe-Şive Tartışmaları
8. HaftaAra sınav
9. HaftaKarma (pidgin) ve kırma (kreol) diller, iki dillilik, çok dillilik.
10. HaftaDünyada dil planlaması örnekleri ve Türkiye'de özleşmecilik hareketleri.
11. HaftaDil-kültür ilişkisi
12. HaftaTürk dil devrimi
13. HaftaYabancı dille eğitim, yabancı dil eğitimi, Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi.
14. HaftaStandart dille ilgili diğer özellikler, konuşma ve yazıda standart nedir? Toplumsal süreçlerin dile yansıması, kentlileşme ve Türkçe
15. HaftaGenel değerlendirme
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)110
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler215
Sunum215
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar120
Genel sınav140
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı660
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı140
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama4416
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması4312
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)6530
Sunum / Seminer Hazırlama2510
Proje000
Ödevler6530
Ara sınavlara hazırlanma süresi13030
Genel sınava hazırlanma süresi14040
Toplam İş Yükü3895210

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Yabancı dil olarak Türkçenin (YDT) öğretimi ile ilgili gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir.    X
2. Yabancı dil olarak Türkçenin öğretimindeki uygulamaları etkileyebilecek ulusal ve uluslararası kültürel unsurları tanır.  X  
3. Alanındaki hedef öğrenci gruplarının dil becerilerinin, öğrenmedeki rolünü değerlendirir.  X  
4. Bilgi teknolojilerini hem öğretimi planlama sürecinde hem de öğrenme sürecinde etkili olarak kullanır.   X 
5. Hedef öğrenci gruplarına uygun eğitim ortamları düzenler ve uygun öğrenme materyalleri geliştirir.    X
6. Araştırma yaptığı alanda eleştirel ve yaratıcı düşünme, problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır.     X
7. Tez ve diğer bilimsel çalışmalarında farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanır.   X 
8. Alanı ile ilgili konularda düşünce ve çözüm önerileri üretir ve bunları yazılı ve sözlü olarak paylaşır. Özgün eserler oluşturur.   X 
9. Birey olarak alanı ile ilgili görev, hak ve sorumluluklarını betimleyen etik ilkelere uygun davranır.    X
10. Yabancı dil olarak Türkçenin öğretimi uygulamalarında karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve mesleki bilgi ve becerilerini geliştirir.   X 
11. Türkçenin Türk dili konuşan topluluklarla Türkçeyi sonradan öğrenen topluluklara yönelik öğretimindeki farkı bilir ve buna uygun içerikler geliştirir.  X  
12. Öğrenimini bir ileri eğitim düzeyine taşıyabilir.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek