YDT622 - TOPLUMSAL DİLBİLİM
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
TOPLUMSAL DİLBİLİM | YDT622 | 2. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 7 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. Zeynel KIRAN | |||||
Dersin amacı | Dersin amacı öğrencilerin toplumsal dilbilimin araştırma alanına giren konular hakkında bilgi edinmelerini sağlamak, dil ile toplum arasındaki karmaşık ilişkilere bilimsel olarak yaklaşabilecekleri bilgi birikimi kazanmalarını sağlamaktır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Dilin tanımı, dil ve toplum ilişkisi, dil türleri, dil toplulukları, dil tercihi, iki dillilik, çok dillilik, dilde varyantlaşma, dil yitimi, dil planlaması, standart dil oluşumu, karma (pidgin) ve kırma (creol) dillerin oluşumu, dil politikası, dilde değişme ve nedenleri, dilin kültürel alt yapısı, dil-kültür ilişkisi. | |||||
Kaynaklar | Dilbilim Araştırmaları, 1995., Toplumsal Dilbilim Özel Sayısı İmer, K. Türkiye?de Dil Planlaması: Türk Dil Devrimi, Ankara: Kültür Bakanlığı, 1998. Lewis, G. Trajik Başarı Türk Dil Reformu (Çev. Mehmet Fatih Uslu), İstanbul: Gelenek, 2004. Menz, A. Christoph Schröeder (Ed.), Türkiye?de Dil Tartışmaları, İstanbul, Bilgi Üniv. yay., 2006. Nettle, D. ve S. Romaine, Kaybolan Sesler, İstanbul: Oğlak Yayınları, 2002. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Ders içeriğinin ve kaynakların tanıtılması. |
2. Hafta | Bazı temel sorular: dil nedir, dilin kökeni ile ilgili tartışmalar, dil ne zaman edinilir? |
3. Hafta | Dil ve toplum, dil insana mı özgüdür, ilkel ve gelişmiş diller var mıdır, dillerin sınırları var mıdır? |
4. Hafta | Dünya ve Türk dillerinin sınıflandırılması |
5. Hafta | Dil yitimi nedir ve hangi şartlarda gerçekleşir, Türkçenin durumu nedir, tehlikede olan Türk dilleri var mıdır? |
6. Hafta | Dil türleri: standart dil nedir ve nasıl oluşur, standart dil ve ağızlar, standart dil ve sosyal ağızlar, devlet dili, yazı dili, konuşma dili, edebi dil. |
7. Hafta | Dil-Lehçe-Şive Tartışmaları |
8. Hafta | Ara sınav |
9. Hafta | Karma (pidgin) ve kırma (kreol) diller, iki dillilik, çok dillilik. |
10. Hafta | Dünyada dil planlaması örnekleri ve Türkiye'de özleşmecilik hareketleri. |
11. Hafta | Dil-kültür ilişkisi |
12. Hafta | Türk dil devrimi |
13. Hafta | Yabancı dille eğitim, yabancı dil eğitimi, Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi. |
14. Hafta | Standart dille ilgili diğer özellikler, konuşma ve yazıda standart nedir? Toplumsal süreçlerin dile yansıması, kentlileşme ve Türkçe |
15. Hafta | Genel değerlendirme |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 1 | 10 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 2 | 15 |
Sunum | 2 | 15 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 |
Genel sınav | 1 | 40 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 6 | 60 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 4 | 4 | 16 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 4 | 3 | 12 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 6 | 5 | 30 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 2 | 5 | 10 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 6 | 5 | 30 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 30 | 30 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 38 | 95 | 210 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Yabancı dil olarak Türkçenin (YDT) öğretimi ile ilgili gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir. | X | ||||
2. Yabancı dil olarak Türkçenin öğretimindeki uygulamaları etkileyebilecek ulusal ve uluslararası kültürel unsurları tanır. | X | ||||
3. Alanındaki hedef öğrenci gruplarının dil becerilerinin, öğrenmedeki rolünü değerlendirir. | X | ||||
4. Bilgi teknolojilerini hem öğretimi planlama sürecinde hem de öğrenme sürecinde etkili olarak kullanır. | X | ||||
5. Hedef öğrenci gruplarına uygun eğitim ortamları düzenler ve uygun öğrenme materyalleri geliştirir. | X | ||||
6. Araştırma yaptığı alanda eleştirel ve yaratıcı düşünme, problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır. | X | ||||
7. Tez ve diğer bilimsel çalışmalarında farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanır. | X | ||||
8. Alanı ile ilgili konularda düşünce ve çözüm önerileri üretir ve bunları yazılı ve sözlü olarak paylaşır. Özgün eserler oluşturur. | X | ||||
9. Birey olarak alanı ile ilgili görev, hak ve sorumluluklarını betimleyen etik ilkelere uygun davranır. | X | ||||
10. Yabancı dil olarak Türkçenin öğretimi uygulamalarında karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve mesleki bilgi ve becerilerini geliştirir. | X | ||||
11. Türkçenin Türk dili konuşan topluluklarla Türkçeyi sonradan öğrenen topluluklara yönelik öğretimindeki farkı bilir ve buna uygun içerikler geliştirir. | X | ||||
12. Öğrenimini bir ileri eğitim düzeyine taşıyabilir. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek