YDT619 - İKİNCİ DİL EDİNİMİ KURAMLARI

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
İKİNCİ DİL EDİNİMİ KURAMLARI YDT619 1. Yarıyıl 3 0 3 7
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Nuray ALAGÖZLÜ 
Dersin amacıDil edinimi dersi giriş niteliğinde bir ders olup amacı dil gelişimini incelemek, gelişime katkıda bulunan faktörleri dikkate alarak dil edinimi teorilerini incelemek ve dil edinimine sınıf içi ve sınıf dışı öğrenimin etkisini araştırmaktır.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Öğrenci bu dersin sonunda; Dil edinimi ile ilgili jargonu tanır ve terimleri tanımlar, Dil edinimi görüngüsünü açıklamaya yardımcı olan disiplinleri adlandırır,
  2. Dil edinimi görüngüsünü açıklamaya yardımcı olan disiplinlerin hangi açılardan dil edinime katkı sağladığını değerlendirir,
  3. Anadili ve ikinci dil edinimi evrelerini inceler, Anadili ve ikinci dil edinimi evrelerini karşılaştırır,
  4. Anadilin ikinci dil gelişimindeki rolünü değerlendirir,
  5. Dil edinimi hipotez ve teorilerini tanır ve farklarını karşılaştırır, İkinci dil öğrenme başarısını etkileyen dilbilimsel faktörleri tanır ve değerlendirir,
  6. İkinci dil öğrenme başarısını etkileyen sosyal faktörleri tanır ve değerlendirir,
  7. İkinci dil öğrenme başarısını etkileyen bireysel faktörleri tanır ve değerlendirir,
  8. Dil ediniminde sınıfta dil öğrenmenin etkisini değerlendirir.
Dersin içeriğiBirinci ve ikinci dil edinimi kuramları; anadil ile erek dilin gelişim evreleri ve süreçleri; durum çalışmaları, bütünce verilerinden ana ve erek dil kullanımlarının karşılaştırmalı çözümlemesi, sınıf içi ikinci dil öğreniminde öğretmenin rolü, anadil ediniminde gelişim aşamaları, ikinci dildeki biçim-sözdizimsel gelişim evreleri, ikinci dil edinimi süreçleri, ikinci dil ediniminde öğrenen özellikleri ve nihai kazanımdaki bireysel farklılıklar. 
KaynaklarBrown, D. (2000). Principles of Language Learning and Teaching. 4th Ed. White Plains, NY: Addison Wesley Longman.
Ellis, R. (2003). The Study of Second Language Acquisition. Oxford University Press.
Ellis, R. (2008). The Study of Second Language Acquisition. 2nd Ed. Oxford: Oxford University Press.
Gass, S. M. (1997). Input, Interaction, and the Second Language Learner. Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
Gass, S. M., & Selinker, L. (2008). Second Language Acquisition: An Introductory Course. 3rd Ed. New York: Routledge.
Güzel, A., Barın, E. (2013). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi. Akçağ Yayınları, Ankara.
Krashen, S. D. (1985). The Input Hypothesis: Issues and Implications. Longman.
Lightbown, P., & Spada, N. (2006). How Languages are Learned. 3rd Ed. Oxford: Oxford University Press.
Richards, J. C. and Schmidt, R. (2002). Longman Dictionary of Language Teaching and Applied Linguistics. Longman. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaYabancı dil edinimi.
2. HaftaDil öğretim kuramları.
3. HaftaPsikolojik dilbilimin yabancı dil öğretimindeki yeri.
4. HaftaToplum dilbilimin yabancı dil öğretimindeki yeri.
5. HaftaDil öğretiminde yeni yaklaşımlar.
6. HaftaEylem odaklı iletişimsel yaklaşım.
7. HaftaYapılandırmacı yaklaşım.
8. HaftaDavranışçı öğrenme kuramı.
9. HaftaAra sınav
10. HaftaEdimbilim nedir?
11. Haftaİletişim yetisinin dil öğrenimindeki yeri.
12. HaftaYabancı dil öğretiminde metodoloji.
13. HaftaYabancı dil öğrenme biçimleri.
14. HaftaYabancı dil öğretiminde yöntem ve teknikler.
15. HaftaGenel değerlendirme
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler120
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar130
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı250
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama4416
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması4312
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)6530
Sunum / Seminer Hazırlama2510
Proje000
Ödevler6530
Ara sınavlara hazırlanma süresi13030
Genel sınava hazırlanma süresi14040
Toplam İş Yükü3895210

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Yabancı dil olarak Türkçenin (YDT) öğretimi ile ilgili gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir.    X
2. Yabancı dil olarak Türkçenin öğretimindeki uygulamaları etkileyebilecek ulusal ve uluslararası kültürel unsurları tanır.    X
3. Alanındaki hedef öğrenci gruplarının dil becerilerinin, öğrenmedeki rolünü değerlendirir.   X 
4. Bilgi teknolojilerini hem öğretimi planlama sürecinde hem de öğrenme sürecinde etkili olarak kullanır.   X 
5. Hedef öğrenci gruplarına uygun eğitim ortamları düzenler ve uygun öğrenme materyalleri geliştirir.    X
6. Araştırma yaptığı alanda eleştirel ve yaratıcı düşünme, problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır.     X
7. Tez ve diğer bilimsel çalışmalarında farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanır.  X  
8. Alanı ile ilgili konularda düşünce ve çözüm önerileri üretir ve bunları yazılı ve sözlü olarak paylaşır. Özgün eserler oluşturur.   X 
9. Birey olarak alanı ile ilgili görev, hak ve sorumluluklarını betimleyen etik ilkelere uygun davranır.   X 
10. Yabancı dil olarak Türkçenin öğretimi uygulamalarında karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve mesleki bilgi ve becerilerini geliştirir.    X
11. Türkçenin Türk dili konuşan topluluklarla Türkçeyi sonradan öğrenen topluluklara yönelik öğretimindeki farkı bilir ve buna uygun içerikler geliştirir.   X 
12. Öğrenimini bir ileri eğitim düzeyine taşıyabilir.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek