YDT616 - DİKSİYON
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
DİKSİYON | YDT616 | 2. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 7 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | - | |||||
Dersin amacı | Konuşulan dilin incelenmesi ve kullanılması şeklinde açıklanabilecek diksiyon çalışmalarıyla, doğru nefes alabilmek, sesi etkili kullanabilmek, vurgu, tonlama, ulama, durak çalışmaları yapabilmek ve sık yapılan söyleyiş yanlışlarını giderebilmek, kurallara uygun, akıcı ve anlaşılır konuşabilmek, topluluk önünde konuşurken heyecanı kontrol edebilmek. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Konuşulan dilin incelenmesi ve kullanılması. Konuşma organları ve ses yolu. Seslerin özellikleri. Doğru nefes alımı. Sesin etkili kullanımı. Doğru vurgu, tonlama, ulama, durak çalışmaları. Söyleyiş yanlışları. Dilin kurallara uygun, akıcı ve anlaşılır konuşulması. Topluluk önünde konuşurken heyecanın kontrolü. | |||||
Kaynaklar | Gürzap, Can, Söz Söyleme ve Diksiyon / Konuşan İnsan| | Remzi Kitabevi, İstanbul 2007. Özben, Raif, Türkçe Diksiyon, İnkılap Yayınları, İstanbul 1989. Özdemir, Emin, Güzel ve Etkili Konuşma Sanatı, Remzi Kitabevi, İstanbul 2000. Şenbay, Nüzhet, Alıştırmalı Diksiyon Sanatı,MEB Yayınları,İstanbul,1991. Şenbay, Nüzhet, Söz ve Diksiyon Sanatı, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul 2012. Taşer, Suat, Konuşma Eğitimi, Pegasus Yayınları, İstanbul 2012. Üçok, Necip, Genel Fonetik, İstanbul 1951. Vural, Birol, Demir, Rahime, Uygulama ve örneklerle doğru ve güzel konuşma sanatı: fonetik, diksiyon, artikülasyon, Hayat yayınları, İstanbul 2004. Yalçın, Cevdet, Güzel Konuşma ve Yazma Kılavuzu, Platin Yayınları, Ankara 1986. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Konuşma ve yazı dilinin özellikleri. |
2. Hafta | Konuşma organları ve ses yolu. |
3. Hafta | Ünlülerin özellikleri. |
4. Hafta | Ünsüzlerin özellikleri. |
5. Hafta | Ünlü ve ünsüzlerin ses yolundaki yerlerinin tanıtımı. |
6. Hafta | Doğru nefes alma çalışmaları. |
7. Hafta | Doğru vurgu, tonlama, ulama, durak çalışmaları. |
8. Hafta | Söyleyiş yanlışları. |
9. Hafta | Yabancı öğrencilerin yaptıkları söyleyiş yanlışları. |
10. Hafta | Ara sınav |
11. Hafta | Dilin kurallara uygun, akıcı ve anlaşılır konuşulması çalışmaları. |
12. Hafta | Dilin kurallara uygun, akıcı ve anlaşılır konuşulması çalışmaları. |
13. Hafta | Topluluk önünde konuşurken heyecanın kontrol edilmesine yönelik çalışmalar. |
14. Hafta | Topluluk önünde konuşurken heyecanın kontrol edilmesine yönelik çalışmalar. |
15. Hafta | Genel değerlendirme |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 1 | 10 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 2 | 15 |
Sunum | 2 | 15 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 |
Genel sınav | 1 | 40 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 6 | 60 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 4 | 4 | 16 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 4 | 3 | 12 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 6 | 5 | 30 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 2 | 5 | 10 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 6 | 5 | 30 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 30 | 30 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 38 | 95 | 210 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Yabancı dil olarak Türkçenin (YDT) öğretimi ile ilgili gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir. | X | ||||
2. Yabancı dil olarak Türkçenin öğretimindeki uygulamaları etkileyebilecek ulusal ve uluslararası kültürel unsurları tanır. | X | ||||
3. Alanındaki hedef öğrenci gruplarının dil becerilerinin, öğrenmedeki rolünü değerlendirir. | X | ||||
4. Bilgi teknolojilerini hem öğretimi planlama sürecinde hem de öğrenme sürecinde etkili olarak kullanır. | X | ||||
5. Hedef öğrenci gruplarına uygun eğitim ortamları düzenler ve uygun öğrenme materyalleri geliştirir. | X | ||||
6. Araştırma yaptığı alanda eleştirel ve yaratıcı düşünme, problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır. | X | ||||
7. Tez ve diğer bilimsel çalışmalarında farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanır. | X | ||||
8. Alanı ile ilgili konularda düşünce ve çözüm önerileri üretir ve bunları yazılı ve sözlü olarak paylaşır. Özgün eserler oluşturur. | X | ||||
9. Birey olarak alanı ile ilgili görev, hak ve sorumluluklarını betimleyen etik ilkelere uygun davranır. | X | ||||
10. Yabancı dil olarak Türkçenin öğretimi uygulamalarında karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve mesleki bilgi ve becerilerini geliştirir. | X | ||||
11. Türkçenin Türk dili konuşan topluluklarla Türkçeyi sonradan öğrenen topluluklara yönelik öğretimindeki farkı bilir ve buna uygun içerikler geliştirir. | X | ||||
12. Öğrenimini bir ileri eğitim düzeyine taşıyabilir. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek