YDT616 - DİKSİYON

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
DİKSİYON YDT616 2. Yarıyıl 3 0 3 7
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
 
Dersin sorumlusu(ları)
Dersin amacıKonuşulan dilin incelenmesi ve kullanılması şeklinde açıklanabilecek diksiyon çalışmalarıyla, doğru nefes alabilmek, sesi etkili kullanabilmek, vurgu, tonlama, ulama, durak çalışmaları yapabilmek ve sık yapılan söyleyiş yanlışlarını giderebilmek, kurallara uygun, akıcı ve anlaşılır konuşabilmek, topluluk önünde konuşurken heyecanı kontrol edebilmek. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersin sonunda öğrenci; Konuşulan dili ve yazı dilini inceler.
  2. Konuşma organlarını ve ses yolunu tanır.
  3. Seslerin özelliklerini açıklar.
  4. Doğru nefes alma tekniklerini kavrar ve kullanır.
  5. Sesi etkili kullanır.
  6. Doğru vurgu, tonlama, ulama, durak çalışmaları yapar.
  7. Söyleyiş yanlışlarını giderir.
  8. Kurallara uygun, akıcı ve anlaşılır konuşur. Topluluk önünde konuşurken heyecanı kontrol eder.
Dersin içeriğiKonuşulan dilin incelenmesi ve kullanılması.
Konuşma organları ve ses yolu.
Seslerin özellikleri.
Doğru nefes alımı.
Sesin etkili kullanımı.
Doğru vurgu, tonlama, ulama, durak çalışmaları.
Söyleyiş yanlışları.
Dilin kurallara uygun, akıcı ve anlaşılır konuşulması.
Topluluk önünde konuşurken heyecanın kontrolü.
 
KaynaklarGürzap, Can, Söz Söyleme ve Diksiyon / Konuşan İnsan| | Remzi Kitabevi, İstanbul 2007.
Özben, Raif, Türkçe Diksiyon, İnkılap Yayınları, İstanbul 1989.
Özdemir, Emin, Güzel ve Etkili Konuşma Sanatı, Remzi Kitabevi, İstanbul 2000.
Şenbay, Nüzhet, Alıştırmalı Diksiyon Sanatı,MEB Yayınları,İstanbul,1991.
Şenbay, Nüzhet, Söz ve Diksiyon Sanatı, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul 2012.
Taşer, Suat, Konuşma Eğitimi, Pegasus Yayınları, İstanbul 2012.
Üçok, Necip, Genel Fonetik, İstanbul 1951.
Vural, Birol, Demir, Rahime, Uygulama ve örneklerle doğru ve güzel konuşma sanatı: fonetik, diksiyon, artikülasyon, Hayat yayınları, İstanbul 2004.
Yalçın, Cevdet, Güzel Konuşma ve Yazma Kılavuzu, Platin Yayınları, Ankara 1986.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaKonuşma ve yazı dilinin özellikleri.
2. HaftaKonuşma organları ve ses yolu.
3. HaftaÜnlülerin özellikleri.
4. HaftaÜnsüzlerin özellikleri.
5. HaftaÜnlü ve ünsüzlerin ses yolundaki yerlerinin tanıtımı.
6. HaftaDoğru nefes alma çalışmaları.
7. HaftaDoğru vurgu, tonlama, ulama, durak çalışmaları.
8. HaftaSöyleyiş yanlışları.
9. HaftaYabancı öğrencilerin yaptıkları söyleyiş yanlışları.
10. HaftaAra sınav
11. HaftaDilin kurallara uygun, akıcı ve anlaşılır konuşulması çalışmaları.
12. HaftaDilin kurallara uygun, akıcı ve anlaşılır konuşulması çalışmaları.
13. HaftaTopluluk önünde konuşurken heyecanın kontrol edilmesine yönelik çalışmalar.
14. HaftaTopluluk önünde konuşurken heyecanın kontrol edilmesine yönelik çalışmalar.
15. HaftaGenel değerlendirme
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)110
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler215
Sunum215
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar120
Genel sınav140
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı660
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı140
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama4416
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması4312
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)6530
Sunum / Seminer Hazırlama2510
Proje000
Ödevler6530
Ara sınavlara hazırlanma süresi13030
Genel sınava hazırlanma süresi14040
Toplam İş Yükü3895210

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Yabancı dil olarak Türkçenin (YDT) öğretimi ile ilgili gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir.  X  
2. Yabancı dil olarak Türkçenin öğretimindeki uygulamaları etkileyebilecek ulusal ve uluslararası kültürel unsurları tanır.   X 
3. Alanındaki hedef öğrenci gruplarının dil becerilerinin, öğrenmedeki rolünü değerlendirir.    X
4. Bilgi teknolojilerini hem öğretimi planlama sürecinde hem de öğrenme sürecinde etkili olarak kullanır.  X  
5. Hedef öğrenci gruplarına uygun eğitim ortamları düzenler ve uygun öğrenme materyalleri geliştirir.    X
6. Araştırma yaptığı alanda eleştirel ve yaratıcı düşünme, problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır.     X
7. Tez ve diğer bilimsel çalışmalarında farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanır.   X 
8. Alanı ile ilgili konularda düşünce ve çözüm önerileri üretir ve bunları yazılı ve sözlü olarak paylaşır. Özgün eserler oluşturur.    X
9. Birey olarak alanı ile ilgili görev, hak ve sorumluluklarını betimleyen etik ilkelere uygun davranır.  X  
10. Yabancı dil olarak Türkçenin öğretimi uygulamalarında karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve mesleki bilgi ve becerilerini geliştirir.   X 
11. Türkçenin Türk dili konuşan topluluklarla Türkçeyi sonradan öğrenen topluluklara yönelik öğretimindeki farkı bilir ve buna uygun içerikler geliştirir.  X  
12. Öğrenimini bir ileri eğitim düzeyine taşıyabilir.   X 

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek