İSG716 - ERGONOMİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
ERGONOMİ | İSG716 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 2 | 0 | 2 | 4 |
Önkoşul(lar)-var ise | ||||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Rapor Hazırlama ve/veya Sunma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. Çağatay GÜLER, Prof. Dr. Ali Naci YILDIZ, Doç. Dr. Sibel KIRAN | |||||
Dersin amacı | Bu dersin amacı, ergonomi, antropometri kavramlarının, kassal iş, yorgunluk ve dinlenme, risk algısı, ergonomik kontrol noktaları, sistem kavramı, insan-makine ara-yüzü, insan-makine sistemleri, işle ilişkili kas-iskelet sistemi hastalıkları ve önlenmesi, postur ve ağırlık kaldırma, sinyal ve uyarı ergonomisinin öğrenilmesidir. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Ergonomi, antropometri kavramları, kassal iş, yorgunluk ve dinlenme, risk algısı, ergonomik kontrol noktaları, sistem kavramı, insan-makine ara-yüzü, insan-makine sistemleri, işle ilişkili kas-iskelet sistemi hastalıkları ve önlenmesi, postur ve ağırlık kaldırma, sinyal ve uyarı ergonomisi | |||||
Kaynaklar | 1. Güler Ç. Sağlık Boyutuyla ERGONOMİ. Palme, Ankara, 2004. 2. Encyclopedia of OH&S, ILO 3. Ergonomic Check points. ILO, IEA, Geneva, 2010. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Tanışma, dersin amaçları ve öğrenme hedeflerinin tartışılması |
2. Hafta | Ergonomi kavramı ve tarihçesi ve ilişkili disiplinler |
3. Hafta | Ergonomi ve Antropometri |
4. Hafta | Kassal iş |
5. Hafta | Yorgunluk ve dinlenme |
6. Hafta | Risk algılama |
7. Hafta | Ergonomik kontrol noktaları-1 |
8. Hafta | Ergonomik kontrol noktaları-2 |
9. Hafta | Ergonomi ve çalışma ve vardiyalı çalışmanın psikososyal yönü |
10. Hafta | Sistem, insan-makine arayüzü, insan-makine sistemleri kavramları |
11. Hafta | İşle ilişkili kas-iskelet sistemi hastalıkları ve önleme yöntemleri |
12. Hafta | Duruş ve ağırlık kaldırma |
13. Hafta | Sinyal ve uyarı ergonomisi |
14. Hafta | Seminer sunumu |
15. Hafta | Genel tartışma |
16. Hafta | FİNAL SINAVI |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 2 | 20 |
Sunum | 2 | 10 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 1 | 20 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 6 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 13 | 1 | 13 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 3 | 15 | 45 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 2 | 10 | 20 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 0 | 0 | 0 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 14 | 14 |
Toplam İş Yükü | 33 | 42 | 120 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. İş Sağlığı ve Güvenliği ile ilgili güncel ve ileri düzeydeki bilgilere sahiptir, bunları uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirir. | X | ||||
2. İş Sağlığı ve Güvenliği alanında disiplinler arası etkileşimi kavrar, yeni fikirlerin analizi, sentezi ve değerlendirilmesinde uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | X | ||||
3. İş Sağlığı ve Güvenliği alanındaki gelişmeler, program geliştirme, yürütme ve değerlendirme konularında ileri düzeyde bilgi sahibidir | X | ||||
4. İş Sağlığı ve Güvenliği alanında araştırma yöntemleri ve araştırmalarda kullanılan veri analizi ve istatistik yöntemler konusunda bilgi sahibidir. | X | ||||
5. İş Sağlığı ve Güvenliği alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla kullanır. | X | ||||
6. İş Sağlığı ve Güvenliği alanına yenilik getiren bir uygulamaya ilişkin ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygulamaya ilişkin özgün bir konuyu araştırır, tasarlar, uyarlar ve uygular | X | ||||
7. Uzmanlık bilgilerini ve becerilerini kullanarak İş Sağlığı ve Güvenliği alanında sorunları bilimsel yöntemlerle tespit eder, özgün çözümler üretir ve politika önerileri geliştirir. | X | ||||
8. İş Sağlığı ve Güvenliği alanında bir araştırmayı planlama, yürütme, analiz ve değerlendirmede üst düzey becerilere sahiptir. | X | ||||
9. Alanında yaptığı çalışmanın raporunun hazırlanması, ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli dergilerde yayımlanması ve bilimsel toplantılarda sunum becerilerine sahiptir | X | ||||
10. İş Sağlığı ve Güvenliği alanına yenilik getiren ya da alanı geliştiren özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alana katkıda bulunur. | X | ||||
11. Alanıyla ilgili bilimsel makaleleri bağımsız olarak değerlendirebilir ve özel durumlar için çıkarımlar yapar. | X | ||||
12. Alanıyla ilgili sorunların tespiti ve çözümünde ekip çalışmasına katılır, gerektiğinde liderlik yapar. | X | ||||
13. Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey bilişsel süreçleri kullanarak iş sağlığı ve güvenliği alanıyla ilgili yeni düşünce, yöntem ve yaklaşımlar geliştirir. | X | ||||
14. İş Sağlığı ve Güvenliği alanındaki güncel gelişmeleri dünya ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir ve toplum yararına kullanır | X | ||||
15. İş Sağlığı ve Güvenliği alanında yaptığı çalışmalarda ve her türden akademik üretiminde bilimsel ve mesleki etik ilkeleri bilir ve bunlara uygun davranır | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek