İSG716 - ERGONOMİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
ERGONOMİ İSG716 Herhangi Yarıyıl/Yıl 2 0 2 4
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Çağatay GÜLER, Prof. Dr. Ali Naci YILDIZ, Doç. Dr. Sibel KIRAN 
Dersin amacıBu dersin amacı, ergonomi, antropometri kavramlarının, kassal iş, yorgunluk ve dinlenme, risk algısı, ergonomik kontrol noktaları, sistem kavramı, insan-makine ara-yüzü, insan-makine sistemleri, işle ilişkili kas-iskelet sistemi hastalıkları ve önlenmesi, postur ve ağırlık kaldırma, sinyal ve uyarı ergonomisinin öğrenilmesidir. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersin sonunda öğrenciler, Ergonomi kavramını ve tarihçesini açıklar
  2. Ergonomi ve sağlık ilişkisini açıklar
  3. Kassal iş, yorgunluk ve dinlenme, risk algısı kavramlarını açıklar
  4. Sistem, insan-makine arayüzü, insan-makine sistemleri kavramlarını açıklar
  5. Ergonomi ve iş ve vardiyalı işlerin psikolojik yönünü açıklar
  6. Ergonomik açıdan risk algısı kavramını açıklar
  7. Ergonomik kontrol noktalarını belirtir
  8. Sinyal ve uyarı ergonomisini açıklar İşle ilişkili kas-iskelet sistemi hastalıklarını ve önleme yöntemlerini açıklar
Dersin içeriğiErgonomi, antropometri kavramları, kassal iş, yorgunluk ve dinlenme, risk algısı, ergonomik kontrol noktaları, sistem kavramı, insan-makine ara-yüzü, insan-makine sistemleri, işle ilişkili kas-iskelet sistemi hastalıkları ve önlenmesi, postur ve ağırlık kaldırma, sinyal ve uyarı ergonomisi 
Kaynaklar1. Güler Ç. Sağlık Boyutuyla ERGONOMİ. Palme, Ankara, 2004.
2. Encyclopedia of OH&S, ILO
3. Ergonomic Check points. ILO, IEA, Geneva, 2010.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaTanışma, dersin amaçları ve öğrenme hedeflerinin tartışılması
2. HaftaErgonomi kavramı ve tarihçesi ve ilişkili disiplinler
3. HaftaErgonomi ve Antropometri
4. HaftaKassal iş
5. HaftaYorgunluk ve dinlenme
6. HaftaRisk algılama
7. HaftaErgonomik kontrol noktaları-1
8. HaftaErgonomik kontrol noktaları-2
9. HaftaErgonomi ve çalışma ve vardiyalı çalışmanın psikososyal yönü
10. HaftaSistem, insan-makine arayüzü, insan-makine sistemleri kavramları
11. Haftaİşle ilişkili kas-iskelet sistemi hastalıkları ve önleme yöntemleri
12. HaftaDuruş ve ağırlık kaldırma
13. HaftaSinyal ve uyarı ergonomisi
14. HaftaSeminer sunumu
15. HaftaGenel tartışma
16. HaftaFİNAL SINAVI

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler220
Sunum210
Projeler00
Seminer120
Ara Sınavlar00
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı650
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)13113
Sunum / Seminer Hazırlama31545
Proje000
Ödevler21020
Ara sınavlara hazırlanma süresi000
Genel sınava hazırlanma süresi11414
Toplam İş Yükü3342120

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. İş Sağlığı ve Güvenliği ile ilgili güncel ve ileri düzeydeki bilgilere sahiptir, bunları uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirir.    X
2. İş Sağlığı ve Güvenliği alanında disiplinler arası etkileşimi kavrar, yeni fikirlerin analizi, sentezi ve değerlendirilmesinde uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.    X
3. İş Sağlığı ve Güvenliği alanındaki gelişmeler, program geliştirme, yürütme ve değerlendirme konularında ileri düzeyde bilgi sahibidir   X 
4. İş Sağlığı ve Güvenliği alanında araştırma yöntemleri ve araştırmalarda kullanılan veri analizi ve istatistik yöntemler konusunda bilgi sahibidir.  X  
5. İş Sağlığı ve Güvenliği alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla kullanır.    X
6. İş Sağlığı ve Güvenliği alanına yenilik getiren bir uygulamaya ilişkin ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygulamaya ilişkin özgün bir konuyu araştırır, tasarlar, uyarlar ve uygular    X
7. Uzmanlık bilgilerini ve becerilerini kullanarak İş Sağlığı ve Güvenliği alanında sorunları bilimsel yöntemlerle tespit eder, özgün çözümler üretir ve politika önerileri geliştirir.    X
8. İş Sağlığı ve Güvenliği alanında bir araştırmayı planlama, yürütme, analiz ve değerlendirmede üst düzey becerilere sahiptir.    X
9. Alanında yaptığı çalışmanın raporunun hazırlanması, ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli dergilerde yayımlanması ve bilimsel toplantılarda sunum becerilerine sahiptir    X
10. İş Sağlığı ve Güvenliği alanına yenilik getiren ya da alanı geliştiren özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alana katkıda bulunur.    X
11. Alanıyla ilgili bilimsel makaleleri bağımsız olarak değerlendirebilir ve özel durumlar için çıkarımlar yapar.    X
12. Alanıyla ilgili sorunların tespiti ve çözümünde ekip çalışmasına katılır, gerektiğinde liderlik yapar.    X
13. Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey bilişsel süreçleri kullanarak iş sağlığı ve güvenliği alanıyla ilgili yeni düşünce, yöntem ve yaklaşımlar geliştirir.    X
14. İş Sağlığı ve Güvenliği alanındaki güncel gelişmeleri dünya ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir ve toplum yararına kullanır   X 
15. İş Sağlığı ve Güvenliği alanında yaptığı çalışmalarda ve her türden akademik üretiminde bilimsel ve mesleki etik ilkeleri bilir ve bunlara uygun davranır    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek