KAY763 - SİYASET KURAMI
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
SİYASET KURAMI | KAY763 | 1. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 10 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Anabilim Dalı Öğretim Elemanları | |||||
Dersin amacı | Bu ders, Aydınlanma Dönemi'nden başlayarak 19. yüzyılın sonuna kadar olan süre içerisinde geliştirilen siyasal kuramları inceler. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Dersin kapsamı, toplum sözleşmesi; iktidar; devlet; demokrasi; eşitlik; özgürlük; adalet; sınıf; yabancılaşma; egemenlik; birey; akıl ve sivil toplum kavramlarından oluşmaktadır. | |||||
Kaynaklar | Ağaoğulları, Mehmet Ali, Reyda Ergün, Filiz Çulha Zabçı. Kral Devletten Ulus Devlete, Ankara: İmge, 2005. Arnhart, Larry. Plato'dan Rawls'a Siyasi Düşünce Tarihi. Ankara: Adres Yayınları, 2008. Ebenstein, William. Siyasi Felsefenin Büyük Düşünürleri. İstanbul: Şule, 2001. Gökberk, Macit. Felsefe Tarihi. İstanbul: Remzi Kitabevi, 1980. Şenel, Alaeddin. Eski Yunan'da Siyasal Düşünüş. Ankara: SBF Yayınları, 1968. Şenel, Alaeddin. Siyasal Düşünceler Tarihi: Tarihöncesinde, İlkçağda, Ortaçağda ve Yeniçağda Toplum ve Siyasal Düşünüş. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları, 1996. Tunçay, Mete. (der.) Batı'da Siyasal Düşünceler Tarihi: Eski ve Orta Çağlar. Ankara: SBF Yayınları, 1996. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Giriş: Siyaset Kuramı ve Siyaset Bilimi |
2. Hafta | Aydınlanma Dönemi: Genel Bir Çerçeve |
3. Hafta | Siyaset Kuramında Toplum Sözleşmesinin Yeri; Egemenlik ve İktidar/Thomas Hobbes |
4. Hafta | Siyaset Kuramında Toplum Sözleşmesinin Yeri; Egemenlik ve İktidar/John Locke |
5. Hafta | Aydınlanma Döneminde Devlet Kuramları; Eşitlik; Adalet; Özgürlük; Egemenlik/Baron de Montesquieu |
6. Hafta | Ara Sınav I |
7. Hafta | Aydınlanma Dönemi'nde Devlet Kuramları; Eşitlik; Adalet; Özgürlük; Egemenlik/Jean Jacques Rousseau |
8. Hafta | Aydınlanma Dönemi'nde Devlet Kuramları; Eşitlik; Adalet; Özgürlük; Egemenlik/Immanuel Kant |
9. Hafta | Siyaset Kuramında Birey; Akıl; Özgürlük/Immanuel Kant |
10. Hafta | Ebedi Barış İlkesi: İdealizm Sorunsalı/Immanuel Kant |
11. Hafta | Siyaset Kuramında Birey; Akıl; Özgürlük/G. W. F. Hegel |
12. Hafta | Sivil Toplum Kuramı; Demokrasi/G. W. F. Hegel |
13. Hafta | Ara Sınav II |
14. Hafta | Sivil Toplum Kuramı; Demokrasi/Alexis de Tocqueville |
15. Hafta | Burjuva Toplumu Eleştirisi; Yabancılaşma ve Sınıf Kavramı/Karl Marx-Hegelci "Mutlak Devlet" Anlayışının Eleştirisi ve İnsan Olgusu/Karl Marx |
16. Hafta | Genel Sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 14 | 10 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 2 | 40 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 16 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 12 | 19 | 228 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 2 | 10 | 20 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 29 | 42 | 300 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Alanının kuram ve uygulama bilgilerine üst düzeyde hâkimdir. Bu kapsamda, komşu disiplinlerle etkileşimleri kavrar ve toplumsal yapı ve dinamikleri yorumlayabilir. | X | ||||
2. Alanında araştırma yapma, araştırmaları planlama, elde ettiği verileri işleme, yorumlama ve değerlendirme becerilerine sahiptir ve bu süreçte karşılaştığı sorunlara çözüm önerisi geliştirir. Özgün düşüncelerle alanına yenilik getirebilir. | X | ||||
3. Alanı ile ilgili çalışma ve projeleri bağımsız olarak yürütebilir, inisiyatif kullanır, gerektiğinde ekip çalışmasında sorumluluk üstlenir. | X | ||||
4. Alanındaki yeni gelişmeleri ve yayınları takip eder. Yaşam boyu öğrenme ve sorgulama bilincine sahiptir. Bu süreçte yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilir. | X | ||||
5. Alanında edindiği bilgi ve becerileri, etkili bir şekilde yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilir. Bir yabancı dili çok iyi düzeyde bilir ve bilişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. Bilimsel yayın üreterek ve alanındaki ulusal ve uluslararası toplantılara katılarak yaptığı sunumlarla bilime katkı sağlar. | X | ||||
6. Toplumsal sorumluluk anlayışı ile toplumu aydınlatma bilincine ve yetkinliğine sahiptir. Birikimini topluma yol göstermek için kullanmaya gayret eder. | X | ||||
7. Alanıyla ilgili çalışmalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder, bu süreçte karşılaşılan sorunların çözümüne gerek ulusal gerek uluslararası düzeyde katkıda bulunur. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek