KUM664 - DENEY ve LABORATUVAR BİLGİSİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
DENEY ve LABORATUVAR BİLGİSİ | KUM664 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 1 | 4 | 3 | 7 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Gözlem Alan Gezisi Takım/Grup Çalışması Rol Oynama/Dramatize Etme Rapor Hazırlama ve/veya Sunma Gösteri Deney Uygulama-Alıştırma Örnek Olay İncelemesi Sorun/Problem Çözme Beyin Fırtınası Diğer: Bireysel Çalışma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | TSE ve Anabilim Dalı tarafından belirlenecektir. | |||||
Dersin amacı | Bu dersin amacı, öğrencilere Deney ve Kalibrasyon Laboratuvarlarının genel işletim kurallarını açıklayarak laboratuvar faaliyetlerinde kalitenin güvencesi olarak karşılaştırma ölçümlerini yapabilme ve yorumlama ve laboratuvarlarda sıklıkla karşılaşılan genel sorunları çözme becerisi kazandırmaktır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | * TS EN ISO/IEC 17025 standardı ve akreditasyonu * Laboratuvar güvenlik ve gizlilik kuralları * Ölçüm belirsizliği tanımı ve metoda ait belirsizlik kaynaklarının tanıtımı * Numune hazırlama ve deneylerin yapılması ve deney sonuçlarının değerlendirilmesi * Deney sonuçlarının kalitesinin temini ile ilgili bilgilendirme * TSE?nin ve laboratuvarın yaptığı karşılaştırmalar, kullanılan istatistiksel yöntemler * Laboratuvarda sıklıkla karşılaşılan genel sorunlar ve çözüm önerileri | |||||
Kaynaklar | * TS EN ISO/IEC 17025 standardları * TSE eğitim notları |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | TSE?nin, DKMB?nin ve laboratuvarın kısa tanıtımı - laboratuvar güvenlik ve gizlilik kuralları |
2. Hafta | TS EN ISO/IEC 17025 standardı ? genel tanıtım |
3. Hafta | TS EN ISO/IEC 17025 standardı Madde 5-Teknik Şartlar |
4. Hafta | TS EN ISO/IEC 17025 standardı Madde 5.4 Deney ve kalibrasyon yöntemleri ve yöntemlerin geçerli kılınması |
5. Hafta | Ölçüm belirsizliği tanımı ve metoda ait belirsizlik kaynaklarının tanımlanması |
6. Hafta | Ölçüm belirsizliği - pratik çalışmalar |
7. Hafta | TSE?nin ve laboratuvarın yaptığı karşılaştırmalar, istatistiksel yöntemler |
8. Hafta | Ara Sınav |
9. Hafta | Numune hazırlama ve deneylerin yapılması ve deney sonuçlarının değerlendirilmesi ? örnek olay çalışması |
10. Hafta | Deney ve Kalibrasyon sonuçlarının kalite güvencesinin belirlenmesi |
11. Hafta | Deney ve kalibrasyon sonuçlarının kalite güvencesi - pratik çalışmalar |
12. Hafta | Numune hazırlama ve deneylerin yapılması ve deney sonuçlarının değerlendirilmesi ve raporlanması |
13. Hafta | Laboratuvarda sıklıkla karşılaşılan genel sorunlar ve çözüm önerileri |
14. Hafta | Laboratuvarda sıklıkla karşılan genel sorunlar ve çözüm önerileri - örnek olay çalışması |
15. Hafta | Genel sınava hazırlık |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 14 | 8 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 2 | 2 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 4 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 1 | 6 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 25 |
Genel sınav | 1 | 55 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 45 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 55 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 1 | 14 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 14 | 4 | 56 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 13 | 4 | 52 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 1 | 16 | 16 |
Ödevler | 1 | 12 | 12 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 20 | 20 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 45 | 97 | 210 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Kalite ve uygunluk değerlendirme mühendisliği alanındaki çalışmalar kapsamında gerekli olan bilgi ve yöntemlere araştırma yaparak ulaşır; bu bilgi ve yöntemleri sistem bakış açısı ile kalite izleme, uygunluk değerlendirme ve kalite iyileştirme süreçlerinde kullanır ve uygular. | X | ||||
2. İnsan, makine, malzeme ve bilgiyi entegre eden kalite sistemlerini yenilikçi bir şekilde tasarlamak, geliştirmek, analiz etmek ve iyileştirmek için kalite ve uygunluk değerlendirme mühendisliği prensiplerini, hesaplama yöntemlerini ve modelleme tekniklerini uygular. | X | ||||
3. Ürün, süreç ve sistemlerin ulusal ve uluslararası standartlarını belirler ve ilgili dokumantasyonu hazırlar. | X | ||||
4. Ürün ve sistemlerin uygunluklarının değerlendirilmesi için ölçüm sistemleri geliştirir ve uygulamaya geçirir. | X | ||||
5. Kalite iyileştirme, uygunluk değerlendirme, standart belirleme projeleri geliştirir ve planlar, yürütülen projeleri izleyerek kontrol eder ve değerlendirir. | X | ||||
6. Sistemlerden elde edilen verileri ileri teknikler ile analiz ederek değerlendirir; bilimsel yöntemlerle kalite ve uygunluk değerlendirme mühendisliği açısından sınırlı veya eksik verileri tamamlar. | X | ||||
7. Kalite sistemlerin tasarımı, geliştirilmesi, analizi, planlanması, izlenmesi ve iyileştirilmesi ile ilgili çalışmaları ve projeleri, sonuçları ve değerlendirmeleri raporlar ve sunar. | X | ||||
8. Kalite ve uygunluk değerlendirme mühendisliği ile ilişkili bilgisayar yazılımlarını, bilgi sistemlerini, bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | X | ||||
9. Mesleki sorumluluklarının bilincindedir, kalite ve uygunluk değerlendirme mühendisliği uygulamalarının teknolojik, ekonomik, sosyal ve çevresel etkilerini tanımlar, bilimsel ve kurumsal etik değerleri gözeterek bireysel olarak bağımsız ve takım üyesi olarak çalışır, sorumluluk alır ve liderlik yapar. | X | ||||
10. Güncel kalite ve uygunluk değerlendirme mühendisliği uygulamalarının farkındadır, kalite ve uygunluk değerlendirme mühendisliğinin gerektirdiği alanlarda literatürü takip eder, yabancı bir dilde bilgiye ulaşma, aktarabilme ve uygulayabilme yetkinliğine sahiptir. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek