ÇTL618 - KIPÇAK GRUBU TÜRK LEHÇELERİNE GİRİŞ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
KIPÇAK GRUBU TÜRK LEHÇELERİNE GİRİŞ | ÇTL618 | 2. Yarıyıl | 3 | 3 | 3 | 8 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Rapor Hazırlama ve/veya Sunma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Yrd. Doç. Dr. İbrahim Ahmet Aydemir | |||||
Dersin amacı | Öğrencinin Kıpçak grubu Türk lehçelerinin tarihi dönemlerini, fonolojisini, morfolojisini ve sözdizimsel özelliklerini kavraması | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Derste öncelikle tarihi Kıpçakça ana hatlarıyla ele alınacaktır. Tarihi Kıpçakçadan gelişen modern Kıpçak Türk dilleri kısaca tanıtılacak; konuşurları, konuşuldukları bölgeler, aralarındaki farklar ve benzerlikler irdelenecektir. Ayrıca bugünkü modern Kıpçak Türk dillerinin gramer özellikleri, sözvarlığı ve edebiyatları hakkında genel bilgi verilecektir. | |||||
Kaynaklar | 1. Çağatay, Saadet. Türk Lehçeleri Örnekleri II. Ankara: Ankara Üniversitesi Yayınları, 1977. 2. Deny, J. vd. Philologiae Turcicae Fundamenta I. Wiesbaden: Steiner, 1959 3. Ercilasun, Ahmet Bican vd. Türk Lehçeleri Sözlüğü I. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları, 1991. 4. Johanson, L. Ve Á. É. Csató. The Turkic Languages. London and Newyork: Routledge, 1998. 5. Menges, Karl. The Turkic Languages and Peoples. Wiesbaden: Otto Harrasowitz, 1968. 6. Öner, Mustafa, Bugünkü Kıpçak Türkçesi, Ankara: TDK 1998. 7. Tekin, Talat-Mehmet Ölmez. Türk Dilleri, Simurg, İstanbul 1999 |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Giriş, dersin kapsamı, kaynaklar |
2. Hafta | Tarihi Kıpçak Türk lehçeleri |
3. Hafta | Kıpçak lehçelerinin ayrışması |
4. Hafta | Kıpçak Türk lehçelerinin sınıflandırılması |
5. Hafta | Kıpçak Türk lehçelerinin tipik dil özellikleri |
6. Hafta | Ara sınav |
7. Hafta | Kıpçak Türk lehçelerinde sesbilgisi |
8. Hafta | Kıpçak Türk lehçelerinde biçimbilgisi |
9. Hafta | Kıpçak Türk lehçelerinde sözdizimi |
10. Hafta | Kıpçak Türk lehçelerinin sözvarlığı |
11. Hafta | Ara sınav |
12. Hafta | Kazakça metin çalışması |
13. Hafta | Kırgızca metin çalışması |
14. Hafta | Nogayca metin çalışması |
15. Hafta | Karaçay Balkarca metin çalışması |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 28 | 70 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 5 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 40 |
Genel sınav | 1 | 60 |
Toplam | 175 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 45 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 55 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 5 | 5 | 25 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 8 | 6 | 48 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 3 | 10 | 30 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 5 | 5 | 25 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 30 | 30 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 37 | 99 | 240 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. PY1. Türk lehçeleri hakkında evrensel ölçülerde donanıma sahip olur. | X | ||||
2. PY2. Türk lehçelerinin gramerleriyle ilgili genel bilgiye sahip olur. | X | ||||
3. PY3. Türk lehçeleriyle üretilmiş edebiyat hakkında genel bilgi sahibi olur. | X | ||||
4. PY4. Türk halklarının kültürleri hakkında temel kaynakları bilir. | X | ||||
5. PY5. Akademik kurumlarda, çeşitli kamu kurumlarında ve özel şirketlerde Türk dünyası ile ilgili konularda görev alabilecek bilgi birikimi kazanır. | X | ||||
6. PY6. Alandaki uluslararası temel literatürü tanır. | X | ||||
7. PY7. Temel dil inceleme yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur. | X | ||||
8. PY8. Türk lehçelerinin tarihsel dönemleri konusunda bilgi sahibi olur. | X | ||||
9. PY9. Sosyal bilimlerin farklı alanlarında eğitimlerini sürdürebilir. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek