ÇTL618 - KIPÇAK GRUBU TÜRK LEHÇELERİNE GİRİŞ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
KIPÇAK GRUBU TÜRK LEHÇELERİNE GİRİŞ ÇTL618 2. Yarıyıl 3 3 3 8
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
 
Dersin sorumlusu(ları)Yrd. Doç. Dr. İbrahim Ahmet Aydemir 
Dersin amacıÖğrencinin Kıpçak grubu Türk lehçelerinin tarihi dönemlerini, fonolojisini, morfolojisini ve sözdizimsel özelliklerini kavraması 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersin sonunda öğrenci, -Tarihi Kıpçak Türk dilleri hakkında bilgi sahibi olmak -Çağdaş Kıpçak Türk dilleri hakkında bilgi sahibi olmak -Kıpçak Türk halklarının dil, tarih ve edebiyatlarını öğrenme anlamında bir altyapı oluşturmak -Kıpçak grubu Türk dillerinin temel gramer özelliklerini öğrenmek -Basit metinlerin Türkiye Türkçesine aktarılması
Dersin içeriğiDerste öncelikle tarihi Kıpçakça ana hatlarıyla ele alınacaktır. Tarihi Kıpçakçadan gelişen modern Kıpçak Türk dilleri kısaca tanıtılacak; konuşurları, konuşuldukları bölgeler, aralarındaki farklar ve benzerlikler irdelenecektir. Ayrıca bugünkü modern Kıpçak Türk dillerinin gramer özellikleri, sözvarlığı ve edebiyatları hakkında genel bilgi verilecektir.  
Kaynaklar1. Çağatay, Saadet. Türk Lehçeleri Örnekleri II. Ankara: Ankara Üniversitesi Yayınları, 1977.
2. Deny, J. vd. Philologiae Turcicae Fundamenta I. Wiesbaden: Steiner, 1959
3. Ercilasun, Ahmet Bican vd. Türk Lehçeleri Sözlüğü I. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları, 1991.
4. Johanson, L. Ve Á. É. Csató. The Turkic Languages. London and Newyork: Routledge, 1998.
5. Menges, Karl. The Turkic Languages and Peoples. Wiesbaden: Otto Harrasowitz, 1968.
6. Öner, Mustafa, Bugünkü Kıpçak Türkçesi, Ankara: TDK 1998.
7. Tekin, Talat-Mehmet Ölmez. Türk Dilleri, Simurg, İstanbul 1999
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaGiriş, dersin kapsamı, kaynaklar
2. HaftaTarihi Kıpçak Türk lehçeleri
3. HaftaKıpçak lehçelerinin ayrışması
4. HaftaKıpçak Türk lehçelerinin sınıflandırılması
5. HaftaKıpçak Türk lehçelerinin tipik dil özellikleri
6. HaftaAra sınav
7. HaftaKıpçak Türk lehçelerinde sesbilgisi
8. HaftaKıpçak Türk lehçelerinde biçimbilgisi
9. HaftaKıpçak Türk lehçelerinde sözdizimi
10. HaftaKıpçak Türk lehçelerinin sözvarlığı
11. HaftaAra sınav
12. HaftaKazakça metin çalışması
13. HaftaKırgızca metin çalışması
14. HaftaNogayca metin çalışması
15. HaftaKaraçay Balkarca metin çalışması
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)2870
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler15
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar140
Genel sınav160
Toplam175
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı045
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı055
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama5525
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)8648
Sunum / Seminer Hazırlama31030
Proje000
Ödevler5525
Ara sınavlara hazırlanma süresi13030
Genel sınava hazırlanma süresi14040
Toplam İş Yükü3799240

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. PY1. Türk lehçeleri hakkında evrensel ölçülerde donanıma sahip olur.   X 
2. PY2. Türk lehçelerinin gramerleriyle ilgili genel bilgiye sahip olur.   X 
3. PY3. Türk lehçeleriyle üretilmiş edebiyat hakkında genel bilgi sahibi olur.  X  
4. PY4. Türk halklarının kültürleri hakkında temel kaynakları bilir.  X  
5. PY5. Akademik kurumlarda, çeşitli kamu kurumlarında ve özel şirketlerde Türk dünyası ile ilgili konularda görev alabilecek bilgi birikimi kazanır.  X  
6. PY6. Alandaki uluslararası temel literatürü tanır.   X 
7. PY7. Temel dil inceleme yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur.   X 
8. PY8. Türk lehçelerinin tarihsel dönemleri konusunda bilgi sahibi olur.    X
9. PY9. Sosyal bilimlerin farklı alanlarında eğitimlerini sürdürebilir.   X 

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek