ÇTL621 - DİLBİLİMİNE GİRİŞ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
DİLBİLİMİNE GİRİŞ | ÇTL621 | 1. Yarıyıl | 3 | 3 | 3 | 7 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Sorun/Problem Çözme | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Bölüm öğretim üyeleri | |||||
Dersin amacı | Öğrencinin, dilbiliminin genel çalışma alanlarını öğrenerek bunları Türk dilleri araştırmalarında kullanabilmesi. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Yapısalcı dilbilimin temel ilkeleri, fonetik ve fonoloji, biçimbilgisi, sözdizimi, anlambilim, psikodilbilim, edimbilim, söylem (discourse), birinci ve ikinci dil edinimi, dil ve sosyal varyasyon, dil ve bölgesel varyasyon, tarihsel dilbilim. | |||||
Kaynaklar | Akmajian, Adrian et al. (2010) Linguistics: An Introduction to Language and Communication, Cambridge: The MIT Press. Emma L. Pavey (2010) The Structure of Language An Introduction to Grammatical Analysis, Cambridge: Cambridge University Press. Radford, A. vd. (1999) Linguistics: An Introduction, Cambridge: Cambridge University Press. Rasold, R. W. vd. (eds.) (2006) An Introduction to Language and Linguistics, Cambridge: Cambridge University Press. Yule, George (2010) The Study of Language, 4th edition, Cambridge: Cambridge University Press. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Giriş, kapsam, konu, temel kavramlar |
2. Hafta | Dilbilim tarihi (yapısalcılık öncesi ve sonrası) |
3. Hafta | Fonetik: dilin sesleri |
4. Hafta | Fonoloji: Seslerin dizilişi ve işlevleri |
5. Hafta | Biçimbilgisi: Kelime yapısı |
6. Hafta | Sözdizimi: Cümle yapısı |
7. Hafta | Anlambilim |
8. Hafta | Edimbilim ve söylem |
9. Hafta | Psikodilbilim |
10. Hafta | Birinci ve ikinci dil edinimi |
11. Hafta | Ara Sınav |
12. Hafta | Dil ve beyin |
13. Hafta | Tarihsel dilbilim |
14. Hafta | Dil ve sosyal varyasyon |
15. Hafta | Dil ve bölgesel varyasyon |
16. Hafta | Final sınavı |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 28 | 70 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 5 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 40 |
Genel sınav | 1 | 60 |
Toplam | 175 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 45 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 55 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 5 | 5 | 25 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 6 | 6 | 36 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 2 | 6 | 12 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 5 | 5 | 25 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 30 | 30 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 34 | 95 | 210 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. PY1. Türk lehçeleri hakkında evrensel ölçülerde donanıma sahip olur. | X | ||||
2. PY2. Türk lehçelerinin gramerleriyle ilgili genel bilgiye sahip olur. | X | ||||
3. PY3. Türk lehçeleriyle üretilmiş edebiyat hakkında genel bilgi sahibi olur. | X | ||||
4. PY4. Türk halklarının kültürleri hakkında temel kaynakları bilir. | X | ||||
5. PY5. Akademik kurumlarda, çeşitli kamu kurumlarında ve özel şirketlerde Türk dünyası ile ilgili konularda görev alabilecek bilgi birikimi kazanır. | X | ||||
6. PY6. Alandaki uluslararası temel literatürü tanır. | X | ||||
7. PY7. Temel dil inceleme yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur. | X | ||||
8. PY8. Türk lehçelerinin tarihsel dönemleri konusunda bilgi sahibi olur. | X | ||||
9. PY9. Sosyal bilimlerin farklı alanlarında eğitimlerini sürdürebilir. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek