ÇTL621 - DİLBİLİMİNE GİRİŞ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
DİLBİLİMİNE GİRİŞ ÇTL621 1. Yarıyıl 3 3 3 7
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Sorun/Problem Çözme
 
Dersin sorumlusu(ları)Bölüm öğretim üyeleri 
Dersin amacıÖğrencinin, dilbiliminin genel çalışma alanlarını öğrenerek bunları Türk dilleri araştırmalarında kullanabilmesi. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersin sonunda öğrenci, Yapısalcı dilbilim temel çalışma alanlarını kavrar,
  2. bu temel çalışma alanlarını öğrenerek bunları Türkçeye uygulayabilir.
Dersin içeriğiYapısalcı dilbilimin temel ilkeleri, fonetik ve fonoloji, biçimbilgisi, sözdizimi, anlambilim, psikodilbilim, edimbilim, söylem (discourse), birinci ve ikinci dil edinimi, dil ve sosyal varyasyon, dil ve bölgesel varyasyon, tarihsel dilbilim.  
KaynaklarAkmajian, Adrian et al. (2010) Linguistics: An Introduction to Language and Communication, Cambridge: The MIT Press.
Emma L. Pavey (2010) The Structure of Language An Introduction to Grammatical Analysis, Cambridge: Cambridge University Press.
Radford, A. vd. (1999) Linguistics: An Introduction, Cambridge: Cambridge University Press.
Rasold, R. W. vd. (eds.) (2006) An Introduction to Language and Linguistics, Cambridge: Cambridge University Press.
Yule, George (2010) The Study of Language, 4th edition, Cambridge: Cambridge University Press.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaGiriş, kapsam, konu, temel kavramlar
2. HaftaDilbilim tarihi (yapısalcılık öncesi ve sonrası)
3. HaftaFonetik: dilin sesleri
4. HaftaFonoloji: Seslerin dizilişi ve işlevleri
5. HaftaBiçimbilgisi: Kelime yapısı
6. HaftaSözdizimi: Cümle yapısı
7. HaftaAnlambilim
8. HaftaEdimbilim ve söylem
9. HaftaPsikodilbilim
10. HaftaBirinci ve ikinci dil edinimi
11. HaftaAra Sınav
12. HaftaDil ve beyin
13. HaftaTarihsel dilbilim
14. HaftaDil ve sosyal varyasyon
15. HaftaDil ve bölgesel varyasyon
16. HaftaFinal sınavı

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)2870
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler15
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar140
Genel sınav160
Toplam175
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı045
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı055
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama5525
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)6636
Sunum / Seminer Hazırlama2612
Proje000
Ödevler5525
Ara sınavlara hazırlanma süresi13030
Genel sınava hazırlanma süresi14040
Toplam İş Yükü3495210

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. PY1. Türk lehçeleri hakkında evrensel ölçülerde donanıma sahip olur. X   
2. PY2. Türk lehçelerinin gramerleriyle ilgili genel bilgiye sahip olur. X   
3. PY3. Türk lehçeleriyle üretilmiş edebiyat hakkında genel bilgi sahibi olur. X   
4. PY4. Türk halklarının kültürleri hakkında temel kaynakları bilir.  X  
5. PY5. Akademik kurumlarda, çeşitli kamu kurumlarında ve özel şirketlerde Türk dünyası ile ilgili konularda görev alabilecek bilgi birikimi kazanır.   X 
6. PY6. Alandaki uluslararası temel literatürü tanır.   X 
7. PY7. Temel dil inceleme yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur.    X
8. PY8. Türk lehçelerinin tarihsel dönemleri konusunda bilgi sahibi olur.  X  
9. PY9. Sosyal bilimlerin farklı alanlarında eğitimlerini sürdürebilir.  X  

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek