BYZ681 - YAZILIM KALİTE YÖNETİMİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
YAZILIM KALİTE YÖNETİMİ BYZ681 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 0 3 6
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Takım/Grup Çalışması
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
 
Dersin sorumlusu(ları)Ayça Tarhan 
Dersin amacıKalite yönetimi kavramlarını tanıtarak yazılım geliştirmede doğrulama ve geçerleme etkinliklerinin yerini ve önemini anlatmak ve kalite yönetim sistemi gereklerini tanıtmak 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Öğrenci;
  2. Kalite yönetimi esaslarını ve kavramlarını tanır.
  3. Yazılım kalite güvence kapsamını ve detaylarını öğrenir.
  4. Doğrulama kavramını ve seçilen yöntemlerini öğrenir.
  5. Geçerleme kavramını ve seçilen yöntemlerini öğrenir .
  6. Kalite Yönetim Sistemi gereklerini tanır.
  7. Kalite Yönetim Sistemi kurmak için yapılması gerekenleri öğrenir.
Dersin içeriğiKalite Yönetimi Kavramları; toplam kalite ve kalite yönetimi, yazılım kalite yönetimi kapsamı, yazılım kalite güvence, doğrulama ve geçerleme, kalite yönetiminin proje yaşam döngüsündeki yeri. Yazılım Kalite Güvence; gözden geçirme ve türleri, ürün ve süreç tetkikleri, yazılım kalite güvence süreci ve çıktıları. Doğrulama ve Geçerleme; doğrulama ve geçerleme kavramları, doğrulama yöntemleri, geçerleme yöntemleri, V Modeli ve test seviyeleri
(birim, tümleştirme, işlevsel, kabul). Kalite Yönetim Sistemi (KYS); KYS esasları, süreç yönetimi kavramı, ISO 9001 standardı ve yazılım mühendisliğine uygulanışı, KYS altyapısı ve özellikleri.
 
Kaynaklar? Software Engineering, Ian Somerville, 8th Ed., Addison-Wesley, 2006. (ISBN-10: 0321313798, ISBN-13: 978-0321313799)
? Software Quality Assurance: Principles And Practice, Nina S. Godbole, Alpha Science International Ltd., 2004. (ISBN-10: 1842651765, ISBN-13: 978-1842651766)
? Independent Verification and Validation, Robert O. Lewis, John Wiley & Sons, 2001 (ISBN-10: 0471570117, ISBN-13: 978-0471570110)
? ?ISO 9001: Quality Management System - Requirements?, International Standards Organization, 2008.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaKalite Temelleri
2. HaftaYazılım Kalite Temelleri
3. HaftaYazılım Kalite Yönetim Süreçleri
4. HaftaYazılım Doğrulama, Geçerleme ve Test
5. HaftaYazılım Kalite Özellikleri
6. HaftaYazılım Kalite Yönetim Teknikleri
7. HaftaArasınav
8. HaftaYazılım Süreç Yönetimi
9. HaftaYazılım Süreç Ölçme
10. HaftaSüreç Referans Modelleri (CMMI ve ISO 12207)
11. HaftaKalite Yönetim Sistemi Gerekleri ve ISO 9001
12. HaftaÖğrenci sunuları
13. HaftaÖğrenci sunuları
14. HaftaÖğrenci sunuları
15. HaftaGenel sınava hazırlık
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması115
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler510
Sunum15
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar120
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı850
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması13232
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14342
Sunum / Seminer Hazırlama11616
Proje000
Ödevler5420
Ara sınavlara hazırlanma süresi11616
Genel sınava hazırlanma süresi11616
Toplam İş Yükü3790184

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Yazılım Mühendisliği temel alanları hakkında detaylı bilgi sahibidir.    X
2. Yazılım mühendisliğine yönelik gereksinimlerin anlaşılması, süreçlerin planlanması, çıktıların belirlenmesi, kaynak planlamalarının yapılması, risk yönetimi ve kalite planlaması konularında bilgi sahibi olmak.    X
3. Teori ve pratiğin birbirini hangi şekillerde etkilediğini ve birbirleri arasındaki bağları anlar.    X
4. Gerçek hayata ilişkin yazılım proje, süreç ve ürününe ait işlevsel ve işlevsel olmayan özellikleri tanımlar.   X 
5. Herhangi bir teknik veya bilimsel yazılım mühendisliği problemini kendi başına çözümler ve olası en uygun çözümü sunar; çözümün bütünlüğünü açıklayabilecek, yaptığı varsayımları açıkça anlatabilecek kadar iyi iletişim becerilerine sahiptir.    X
6. Takım içinde verimli çalışabilme için gerekli olan becerileri edinmek adına sıradan bir ders projesine oranla daha büyük ölçekli bir projeyi tamamlar.   X 
7. Yazılım mühendisliği süreçlerini tanımlayabilme, uygulayabilme, değerlendirebilme, ölçme, yönetme, değiştirme ve geliştirme konularında bilgi sahibi olmak.    X
8. Yazılım Mühendisliği uygulamalarına dair sosyal, yasal, etik ve kültürel hususların farkındadır ve bütün mesleki etkinlikleri etik ve sorumlu bir şekilde yürütür.  X  
9. Hem İngilizce hem de Türkçedeki teknik terimlere vakıftır ve teknik/bilimsel problemler ve onların çözümleri konusunda çeşitli dinleyici kitlelerine yüz yüze, yazılı ya da elektronik olarak özlü sunumlar yapabilir.   X 
10. Araştırma problemleri tanımlayabilir ve bilimsel problemleri çözmek için bilimsel yöntemler kullanarak bu araştırmaları yürütür.    X 

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek