BİF671 - BİYOİNFORMATİK ANALİZLER İÇİN R YAZILIMINA GİRİŞ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
BİYOİNFORMATİK ANALİZLER İÇİN R YAZILIMINA GİRİŞ BİF671 1. Yarıyıl 2 2 3 7
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Uygulama-Alıştırma
Diğer: Ödev  
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Erdem Karabulut, Dr.Öğr.Üyesi Gülşah Merve Kılınç, Doç.Dr. Ceren Sucularlı, Dr. Öğretim Üyesi İdil Yet 
Dersin amacıDersin amacı Açık kodlu istatistik programı olan R programı öğrencilere kavratılır. Temel istatistiksel analizlere ait paket kullanımı, tek ve çok değişkenli grafiklerin hazırlanması, grafiklere yeni verilerin veya değişkenlerin aktarılması anlatılır. Simülasyon çalışmalarında kullanılan kuramsal dağılımlara ait verilerin üretilmesi ayrıntılı olarak anlatılır. Tek örneklem, bağımlı ve bağımsız iki örneklem, bağımlı ve bağımsız k örneklem hipotez testleri, fonksiyonları ve sonuçları yorumlanması üzerinde durulur. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Programcılık yeteneklerini arttırır.
  2. R yazılımı ile lisanslı program kullanımına ihtiyaç duymadan istatistiksel analizleri yapabilmeyi öğrenir.
  3. Amacına yönelik olarak kodları değiştirerek analizler yapabilir.
Dersin içeriği? R program kurulumu
? Temel paketlerin programa yüklenmesi.
? Programlama dilinin esasları,
? Veri manipülasyonu,
? Farklı programlardan veri aktarımı,
? R'da fonksiyon kullanımı ve yazılımı,
? Tanımlayıcı istatistiksel analizler,
? R grafiklerine genel bakış, standart ve ileri düzey grafik fonksiyonlar,
? Genom veri tabanlarına erişim ve görselleştirme 
Kaynaklar1. W.N. Veneables, D.M. Smithand the R Development Core Team, An Introduction
to R, R project, 2008
2. Michael J. Crawley, The R Book, John Wiley & Sons Inc., 2007.
3. Joaquim P.Marques de Sa, Applied Statistics Using SPSS, STATISTICA, MATLAB
and R, Springer Berlin Heidelberg, New York,2007.
4. Brian S. Everitt, An R and S-Plus Companion to Multivariate Analysis, Springer-
Verlag London Linmited, 2005.
5. Robert Gentleman et al., Bioinformatics and Computational Biology Solutions
Using R and Bioconductor, 2005
6. Phil Spector, Data Manipulation with R, Springer- Verlag, 2008
7. Peter Delgaard, Introductry Statistics with R, Springer-Verlag, 2002 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaR Program kurulumu ve temel paketlerin programa yüklenmesi.
2. HaftaR Programlama Dilinin Esasları-1 (Vektörler, Matrisler, Listeler, Elektronik Tablolar)
3. HaftaR Programlama dilinin esasları-2
4. HaftaGenom Veri Manipülasyonu, Yeniden Düzenlenmesi ve Farklı Programlardan Veri Aktarımı-1
5. HaftaGenom Veri Manipülasyonu, Yeniden Düzenlenmesi ve Farklı Programlardan Veri Aktarımı-2
6. HaftaR'da Tanımlayıcı6. R'da Tanımlayıcı İstatistiksel Analizler
7. HaftaAra sınav
8. HaftaGenom Verilerini R ile Görselleştirme
9. HaftaR'da Gen Ekspresyon Veri Analizi
10. HaftaR'da Tek Nükleotid Poliforfizm Veri Analizi
11. HaftaAra sınav
12. HaftaR'da Sekans Veri Analizi
13. HaftaR ile Genom Veri Tabanlarından Veri Erişimi
14. HaftaR ile Genom Veri Simulasyonu
15. HaftaGenel Sınava Hazırlık
16. HaftaSınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler510
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar240
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı050
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı050
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama14228
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14798
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje000
Ödevler5525
Ara sınavlara hazırlanma süresi21020
Genel sınava hazırlanma süresi11111
Toplam İş Yükü5037210

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Science Direct, PubMed, ISI gibi elektronik veri tabanlarını, basılı kitap ve süreli yayınları amacına yönelik olarak kullanabilmelidir. X   
2. Temel biyoinformatik analiz yöntemlerini bilecek ve araştırmalarda uygun şekilde kullanacaktır.    X
3. Biyoinformatik disiplinler arası bir bilim olduğundan, grup çalışma düzenine uyum sağlayabilecek ve diğer kişiler ile iyi iletişim kurabilecek, onların sorunlarını anlayabilecektir.   X 
4. Internet kullanımı, alanındaki yenilikleri takip edebilecek ve istediği bilgiye ulaşabilecek düzeyde olmalı, kütüphane kaynaklarına erişimi ise üst düzeyde olmalıdır.   X 
5. Teknik-bilimsel gelişimi için ders projeleri hazırlayacak, seminerler ve genetik analizler için danışmanlık hizmetleri verecek, makale tartışması, kongre ve kurslara katılacaktır.    X
6. Güncel gelişmelerin etkisini kendi araştırma konusu dışında da gözleyebilecektir.   X 
7. [R], Linux ve Python gibi programlama dillerini ve programları kullanabilecektir. Temel programcılık mantığını bilecektir.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek